Hoofdmenu

zilverreiger

Gestart door natuurflits, maart 20, 2007, 19:20:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

natuurflits

Ik heb vandaag 2 zilverreigers waargenomen,

dat is al de 2 de keer dat ik ze zie, worden deze nu steeds vaker waargenomen? ik lees dat ze nu langzamer hand ook beginnen te nestelen...
Zijn dit net als blauwe reigers "koloniebroeders" of ook individu

Sjoerd Geelink My Webpage

Jos Welbedacht

#1
Ja, dat gaat erg hard.
In '95 zag ik m'n eerste (als klein jongetje), daar was ik toen wel behoorlijk enthousiast over, maar ze zitten nu veel in Nederland.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

henkjanvdkolk

#2
Mooie foto, waar heb je hem genomen!!!, toch niet toevallig in de bennekomse hooilanden vanaf het fietspad, lijkt er veel op
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

natuurflits

nee in friesland (anderhalf jaar geleden aangelegd natuur gebied) twijzel....
Sjoerd Geelink My Webpage

henkjanvdkolk

Citeernee in friesland (anderhalf jaar geleden aangelegd natuur gebied) twijzel....
De bennekomse hooilanden zijn ook pas een paar jaar geleden aaangelegd maar lijkt er wel veel op  :lol:  :lol:  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Zonnekoning

Laatst heb ik in de gemeenten Kollummer c.a. en Dongeradeel (Lauwersmeergebied en daar buiten) in 2 middagen 10 Grote Zilverreigers (en een geringde Sneeuwgans gezien :) ) gezien.
Ook rond Zwolle zie je ze veel. Ze beginnen vrij algemeen te worden. :lol:
Kleine Zilverreigers zijn een stuk minder algemeen. Ik weet dat er minimaal 1 broedpaartje op de Bosplaat zit. Volgens mij zit die in de Lepelaarkolonie.
Ik heb ook eens gelezen over een geval (vorig jaar) van 5 broedpaartjes, alleen weet ik niet meer waar.
Volgens mij broeden ze dus in gemengde kolonies.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

redmar_woudstra

kleine zilverreiger is lang zo zeldzaam niet meer hoor, alleen zitten die meer in Zuid-West Nederland, de zeeuwse delta enzo. Daar zie meer kleine dan grote zilvers! (over het algemeen)
groet,
Redmar

Zonnekoning

Ah, dat wist ik niet, leuk om te weten!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jos Welbedacht

En bij het Jaap Deensgat in Groningen wil wel eens een gedeelte van de kolonie van Schiermonniksoog zitten, in het najaar.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

thijs

#9
Boschplaat was twee jaar geleden met HVP-telling iig 15 vogels, maar ik weet niet of ze ook allemaal broedden.
Kleine Zilvers
Thijs Udo
VWG Alkmaar

redmar_woudstra

CiteerAh, dat wist ik niet, leuk om te weten!
zie ook dit topic:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...16972&hl=zilver

In 2006 hebben in de Oostvaardersplassen 145 paar grote zilverreiger gebroed en 25 paar kleine zilverreiger. Ook bracht een paartje boomvalk drie jongen succesvol groot. Een broedgeval van een kwak is ook bij te schrijven, evenals zes broedpaar zwartkopmeeuw.

In 2000 ofzo was ik in de OVP en was ik helemaal wild toen ik een grote zilver zag... Tegenwoordig hoort het bijna bij een dagje vogelen :P
groet,
Redmar

Zonnekoning

#11
CiteerIn 2006 hebben in de Oostvaardersplassen 145 paar grote zilverreiger gebroed en 25 paar kleine zilverreiger.

In 2000 of zo was ik in de OVP en was ik helemaal wild toen ik een grote zilver zag... Tegenwoordig hoort het bijna bij een dagje vogelen :P
Het hangt er dus van af waar je bent, het jeukt van de zilverreigers, groot en/of klein!  :lol:  :lol:  :lol:
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

redmar_woudstra

Citeer
CiteerIn 2006 hebben in de Oostvaardersplassen 145 paar grote zilverreiger gebroed en 25 paar kleine zilverreiger.

In 2000 of zo was ik in de OVP en was ik helemaal wild toen ik een grote zilver zag... Tegenwoordig hoort het bijna bij een dagje vogelen :P
Het hangt er dus van af waar je bent, het jeukt van de zilverreigers, groot en/of klein!  :lol:  :lol:  :lol:
precies!
Ik heb ze sinds die eerste in de OVP in vrijwel geheel Friesland wel ergens gezien en daar broeden ze eigenlijk niet of nauwelijks.
groet,
Redmar

Zonnekoning

CiteerIk heb ze sinds die eerste in de OVP in vrijwel geheel Friesland wel ergens gezien en daar broeden ze eigenlijk niet of nauwelijks.
Ik denk wel dat ze ergens in het Nationaal Park Lauwersmeer broeden, ik weet alleen niet waar. Het is ook zo'n groot gebied en gelukkig is niet alles toegankelijk! :duim:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.