Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: eiafzettende sluipwesp. Soort? >> Polyblastus cothurnatus  (gelezen 361 keer)

J.B.

• Member
eiafzettende sluipwesp. Soort? >> Polyblastus cothurnatus
« Gepost op: oktober 09, 2012, 13:31:11 pm »

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Dacht eerst een witte achterlijfpunt, maar zag op de foto dat het om eitjes gaat. Lijken zowel zwarte als witte eitjes, of is dat kwestie schaduw/lichtval? Vanwege het donkere weer helaas geen scherpe foto's.

Het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/71571455
Ichneumonidae onbekend - Ichneumonidae indet. gezien op 2012-10-08 Veenendaal - Kwintelooyen
Foto's:

bij voorbaat dank
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2012, 09:11:45 am door john.bouwmans »
Vriendelijke groet,
John

jck

• Member
Re: eiafzettende sluipwesp. Soort?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2012, 18:51:04 pm »

J.B.

• Member
Re: eiafzettende sluipwesp. Soort? > Polyblastus ?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 09, 2012, 19:10:03 pm »

Had ik niet gezien James. En ook het doorverwijs-topic daarin is interessant. Een Polyblastus dus waarschijnlijk. Het toeval wil dat de sluipwesp van het door jou aangegeven topic, erg veel lijkt op die uit mijn andere waarneming, deze dus. Deze wesp was/bleef steeds in de buurt van die met die eitjes. Vroeg me af of het toeval was of dat ze iets met elaar te maken hadden.

EDIT: Kom 2 namen tegen: Polyblastus cothurnatus en Subgenus Labroctonus (zwarte eieren), soort waarschijnlijk melanostigmus (ook Polyblastus melanostigmus)

Maar de ene heeft dus zwarte etjes en de andere witte eitjes. Hoe zit dat nu ??? Wel boeiend. Bedankt voor de tip James!

« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2012, 20:26:53 pm door john.bouwmans »
Vriendelijke groet,
John

H. Meijer

• Member
Re: eiafzettende sluipwesp. Soort? > Polyblastus ??
« Reactie #3 Gepost op: oktober 10, 2012, 02:08:21 am »

Genus Polyblastus klopt wel.

In dit geval zijn de verste eieren de witte, die liggen namelijk apicaal van de ovipositor (legboor).
Op basis van de kleur van de achterschenen en achterdijen is dit P. cothurnatus.
De tweede is wel een soort uit de subfamilie Tryphoninae (man), maar geen Polyblastus!

Gr.

Hilco

J.B.

• Member
Re: eiafzettende sluipwesp. Soort? > Polyblastus ??
« Reactie #4 Gepost op: oktober 10, 2012, 09:10:35 am »

Bedankt Hilco. Heb de waarneming op P. cothurnatus gezet en de 2e op Tryphoninae indet.
Vriendelijke groet,
John
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.052 seconden met 20 queries.