Bij spec

Gestart door Markabout, oktober 09, 2012, 09:55:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Markabout

 
Kan iemand deze mooie bij, met rode 'enkelbanden', op naam brengen?
De soort foerageerde (uitsluitend?) op Asparagus albus.
(gefotografeerd in Tunesië)

Bedankt !

Mark

wilde

Lijkt met die brede metatarsus op de achterpoot veel op een honingbij.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Markabout


maar ik vind, na wat gegoogle, geen enkele honingbij met zo'n grote rode metatarsussen, of is het metatarsi ...?  ;)
Mark

Stijn Schreven

ik neem aan dat je doelt op de achtertibia waar de roze bollen op zitten, dat is stuifmeel. De kleur heeft dus niet te maken met de bij maar met de planten die zij bezoekt.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Markabout


Ik vrees dat ik het nog steeds niet helemaal begrepen heb, Stijn.  :-\

Bij het bezoeken van de bloemen, worden dus, al dan niet toevallig, grote bollen van stuifmeel gevormd op de achtertibia van de bij.
Maar alle daar aanwezige bijen, zagen er net eender uit !
Ik zou variatie in grootte en kleur verwachten ...
Mark

wilde

CiteerIk zou variatie in grootte en kleur verwachten ...
Niet als ze allemaal op dezelfde bloemen vliegen. Een honingbij is redelijk bloemvast bij een bepaalde dracht.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Markabout


en een honingbij in Tunesië is dezelfde soort als bij ons (Apis mellifera) ... !? :rolleye:
Interessant, allemaal !
Mark

Jorgen

Apis mellifera komt voor in een groot deel van de wereld, al dan niet geïntroduceerd. Er zijn wel vele ondersoorten, maar hier zijn ook veel verschuivingen gebeurd in functie van honingopbrengst en dergelijke. Zo is de bij ons inheemse honingbij van de ondersoort mellifera waarschijnlijk verdwenen (door oa het verschijnen van de Varroa mijt), en wordt door imkers meestal de ondersoort carnica gehouden. Dan is er ook nog het Buckfast ras dat geen echte ondersoort is. Een echte imker zoals Albert kan hier nog wel meer over vertellen.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

wilde

#8
De varroamijt heeft niets te maken met het verdwijnen van Apis mellifera mellifera, de zg. zwarte Ned. bij. Deze is verdwenen door de invoer van Italiaanse, Oostenrijkse en andere rassen. Het gekweekte product dat Buckfastbij heet is er daarnaast ook nog. Alle darren van die soorten beïnvloeden elkaar en wie, zoals ik, bastaardbijen houdt, ziet allerlei mixen van kenmerken in die bijen. Voor bepaalde rassen en ondersoorten zijn er eilandbevruchtingsstations, om zo raszuivere koninginnen te kunnen telen. Zo is er op Schiermonniloog een Carnica-station. Ook diverse Duitse Waddeneilanden doen dienst als bevruchtingsstations. Daarbij is het natuurlijk zaak om alle andere bastaarden en soorten te weren op die plekken. Daarnnaast wordt er veel aan K.I. gedaan.
Men probeert de oorspronkelijke zwarte bij ook terug te kweken en in stand te houden. De omvang van die soort is echter zeer gering. De vleugelindexen zijn een hulpmiddel om de raszuiverheid te beoordelen. Die zijn per ras/ondersoort verschillend. Zie voor vleugelindexen onderstaand document.

Ik imker nog alleen met bastaarden, want de meeste rassen hebben voor honingbijen onnatuurlijke eigenschappen ingekruist gekregen. Men probeert bijv. het steekgedrag ver terug te dringen. Dat is echter een eigenschap die bijen van nature behoren te hebben. Als ik een bijenkast open maak is het voor mij vanzelfsprekend dat het bijenvolk laat merken, dat ze zo'n ingreep in hun woning niet waarderen. Als je dat eruit kweekt en andere kenmerken probeert te vergroten is dat naar mijn idee niet goed voor de bijen. Daar verzwakken ze door. Daarnaast is er een vervelende parasiet (Varroa destructor) die larven, poppen en imago's beschadigt door bloed te zuigen en nog erger: ook diverse zeer schadelijke virussen verspreidt.

Ik heb op mijn bijenstand (in mijn tuin) veel last van UMTS-straling. Sedert 2007 is er op 550 meter afstand van mijn tuin zo'n mast geplaatst, die bedoeld is voor mobiel internetten. GSM-masten stonden er al jarenlang en daar hadden de bijen weinig last van. De UMTS-staling heeft een andere frequentie en die zorgt voor desoriëntatie bij de bijen, maar vooral ook bij de jonge koninginnen, die op bruidsvlucht gaan. Dikwijls vervliegen ze (gaan een verkeerde kast binnen) en worden dan direct door zo'n volk afgestoken. Dan blijft er daarnaast dus een moerloos volk over. Dat had ik vroeger nooit, maar nu is het schering en inslag.
Om de bijen te versterken laat ik ze op natuurlijke wijze zwermen en maak dus geen kunstzwermen meer. Ik winter ze zo veel mogelijk in op zelf opgeslagen honing. Uit de broedkamers slinger ik dus geen honing. Ik dring ze ook geen koningin op die ze niet zelf hebben aangemaakt. De geschepte zwermen doe ik in schone kasten met waswafels (kunstraat). Dikwijls vertrekken die zwermen dezelfde of de volgende dag. Ook dat is een fenomeen, dat ik voordat de UMTS-straling er was nooit had. Nu heeft meer dan de helft van de zwermen er last van en willen ze daarvan weg. Ondanks de vele zwermen (ook nog van elders) heb ik de laatste jaren moeite om mijn wintervolken op sterkte te krijgen. Ik wil 10 kastvolken inwinteren, maar dat lukt niet altijd. Nu heb ik er maar 8 stuks en enkele zijn zeer zwak. Het gaat dus niet goed met de bijen. Dezezelfde ongustige omgevingsfactoren (vooral straling) kunnen mijns inziens ook solitaire bijen en wespen beïnvloeden.

http://www.ahw.me/a1/honingbijmorfologie.pdf

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Markabout


Bedankt Albert en Jorgen, zeer verhelderend allemaal !
En laat ons hopen dat die negatieve trend, op een of andere manier, nog omgebogen wordt, want als het met de bijen mis gaat, loopt het fout met de ganse natuur, vrees ik ...
Mark

Pietsje

Albert, interessante informatie. Dat van die straling heb ik nooit bij stilgestaan. Triest eigenlijk, vooruitgang=achteruitgang :'(
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Arp

Bedankt voor je toelichting en link Albert - 'tis triest  :-[
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)