Vogels voeren schadelijk voor de vogels?

Gestart door Botervlieg, oktober 08, 2012, 21:09:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Tijdens het waarnemen in de stad kom ik wel eens mensen tegen die tegen mij gesprek beginnen over het voeren van vogels. En over het gedrag van mensen mbt het voeren van bijv eenden of duiven. Zelf voer ik de kleinere vogels in de stad alleen af en toe een appelklokhuis. En in de winter af en toe de eenden wat brood. Op het balkon / in de tuin het hele jaar door wel af en toe wat zaad of restjes brood of gekookte ongezouten rijst wat over is ofzo.

Vandaag kwam er een voorbijganger die mij en twee voorbijgangers waar ik mee sprak aansprak en zei dat brood in de sloot gooien voor de vogels schadelijk is,
want de eenden raken er 'lek' van, als je het op de kant gooit is het geen probleem. En vogels met witte veren (dus dat ze minder pigment hebben) is de schuld van het vogels voeren.

Nou vermoed ik dat vogels wel veel meer voedingsstoffen halen uit insecten en besjes e.d. dus de dingen die ze 's zomers eten, in vergelijking met het brood of zaad dat mensen vaak voeren. Maar of dat echt zeker zo is, weet ik niet. Dat vogels 'lek' kunnen raken heb ik wel eens bij meeuwen gezien, maar verder eerlijk gezegd nog nooit. Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt met hoe schadelijk het is, maar ik weet er verder niets van...

Mijn vraag / onderwerp is eigenlijk 2-delig:

1) Is het voeren met brood/zaad/vetbollen/pinda's schadelijk voor vogels, op wat voor manier is het schadelijk en in welke mate is het dan schadelijk? Wat zijn de gevolgen of wat kunnen de gevolgen zijn? Komen bijv. de witte veren inderdaad door het voeren?

2) Hoe kan het beter? Wat kunnen we doen om de vogels op een betere manier van de winter van voedsel te voorzien? Universeel voer? Fruit? (Bevriest het fruit niet?)

Van de vogelbescherming
- Wanneer voeren: http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/wanneer_voeren
- Wat is goed voer: http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/wat_is_goed_voer
- Welke vogel eet wat: http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/welke_vogel_eet_wat

Groetjes, Marleen

lucasn

Ik heb eens gelezen/gehoord dat het voeren van eenden met brood inderdaad schadelijk is. Ze zouden daardoor niet ouder dan 2 jaar worden. Verder moet je er vooral op letten dat je vogels geen voer met zout geeft. Kijk andrs eens in de webwinkel vd vogelbescherming en een klokhuis is natuurlijk altijd goed.

Groet Lucas
Groet,
Lucas Nieuweboer

Oenanthe

Citaat van: M. Baltus op oktober 08, 2012, 21:09:24 PM

Mijn vraag / onderwerp is eigenlijk 2-delig:

1) Is het voeren met brood/zaad/vetbollen/pinda's schadelijk voor vogels, op wat voor manier is het schadelijk en in welke mate is het dan schadelijk? Wat zijn de gevolgen of wat kunnen de gevolgen zijn? Komen bijv. de witte veren inderdaad door het voeren?

Groetjes, Marleen

Er is heel wat gekletst over nut en schade van vogels voeren maar fatsoenlijk aangetoond dat het schadelijk is, nog nooit. Vogels die in de omgeving van mensen leven eten heel wat voedsel dat mensen ze al dan niet bewust verstrekken. En allemaal floreren ze. Voer nooit pinda's in het broedseizoen, was vroeger de raad, want mezen voeren die aan hun jongen en die kunnen daar niet tegen. Dat wil ik best geloven maar vogels weten best wat ze niet aan hun jongen kunnen voeren. Ze komen echt niet met een joekel van een rups bij jongen van een dag oud. Dat ze soms pinda's voeren heeft waarschijnlijk te maken met ernstige voedselschaarste, zoals kan optreden in zeer natte voorjaren. In Groot Brittannie worden vogels jaarrond gevoerd en ook daar geen aanwijzingen dat de stand eronder lijdt.

En dat van die kleurafwijkingen: best mogelijk maar bij mijn weten onbewezen. Niemand bestudeert soepeenden serieus en witte veren komen ook voor bij vogels die nooit met mensen of van mensen afkomstig voer in aanraking komen.

Citaat van: M. Baltus op oktober 08, 2012, 21:09:24 PM

2) Hoe kan het beter? Wat kunnen we doen om de vogels op een betere manier van de winter van voedsel te voorzien? Universeel voer? Fruit? (Bevriest het fruit niet?)

Van de vogelbescherming
- Wanneer voeren: http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/wanneer_voeren
- Wat is goed voer: http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/wat_is_goed_voer
- Welke vogel eet wat: http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/welke_vogel_eet_wat

Groetjes, Marleen

Vogels weten best wat ze wel en niet kunnen eten. Haringstaarten worden bij mij alleen door meeuwen weggehaald, kauwen en eksters kijken er niet naar om. Daar hebben ze vogelbescherming heus niet voor nodig. De tips van VB kunnen wel nuttig zijn om erachter te komen welk voer door welke soort het liefst gegeten wordt.

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Het Witte veren verhaal zal afkomstig zijn van Kraaien en kauwtjes. Die ontwikkelen nogal eens een slechte kwaliteit veren als gevolg van slecht/eenzijdig voedsel. In Arnhem, maar ook elders, kijk ik behoorlijk wat naar stadeenden. Daarbij zijn mij nog nooit dergelijke afwijkingen opgevallen.

Ook ken ik voldoende voorbeelden van stadseenden van >2 jaar oud. In Arnhem zijn er zeker een 10-tal met ring ouder dan 4 of 5. Daarvoor is er niet geringd.

Verder klopt het wel dat in het water voeren schadelijker is dan op het land. Dat heeft vooral er mee te maken dat veel van het brood dat in het water komt niet wordt opgegeten maar oplost. Hierdoor wordt het water verrijkt en krijgen algen makkelijker een kans. Iets dat vooral op stilstaande wateren een probleem kan zijn. Indirect kan het dus schadelijk zijn voor vogels maar dan eerder door botulisme.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

lucasn

Stukje van een nieuwsbericht, als je even googlelt zijn er meerdere van dit soort stukjes te vinden.
En het in water voeren van brood zou ook als bijeffect hebben dat de olie uit het brood in het water en dus ook op de veren komt waardoor ze dus minder waterafstotend worden. Er zijn ook tegengeluiden van bijv Kees Moeliker.
Wat juist is, is niet helemaal duidelijk.

Het voedselaanbod in de natuur biedt de eend een gevarieerder en gezonder dis dan het door de mens aangevoerde o zo eenzijdige en ongezonde brood. De eend zal door natuurlijk voedsel gezonder en langer leven zijn beschoren. Eenden kunnen 29 jaar oud worden. De gemiddelde leeftijd van een parkeend is slechts 1,5 jaar! Dat is 27.5 jaar minder. Een overgroot deel van de parkeenden sterft namelijk vroegtijdig aan tekorten als vitaminen, kalk en mineralengebrek en aan vetzucht. Eenzijdige en foutieve voeding als oorzaak hebbende. (brood, warme maaltijden met zout, specerijen, suikers).
Citeer
Groet,
Lucas Nieuweboer

HPM

Je mag de maximumleeftijd van de ene groep natuurlijk niet vergelijken met de gemiddelde leeftijd van de andere groep.

Herman van der Meer

joostheeremans

Daarbij, bedoelen ze met parkeend de soepeend, of gewoon eenden in het park?
MvG Joost Heeremans

- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: joostheeremans op oktober 09, 2012, 17:28:17 PM
Daarbij, bedoelen ze met parkeend de soepeend, of gewoon eenden in het park?

En ik denk dat die maximumleeftijd van 29 jaar op tamme vogels slaat want ik dacht dat de oudtse geringe wilede eend rond de 20 is geworden.

Herman van der Meer

joostheeremans

Nou weet ik niet heel veel van genetica af, maar ik zou me kunnen voorstellen dat parkeenden genetisch niet zo sterk zijn als wilde eenden.
MvG Joost Heeremans

- Do geese see god ?-

Oenanthe

Het is een typisch menselijke eigenschap om te menen dat gevarieerd voedsel goed voor dieren is. Dat is het voor ons mensen wel maar de meeste dieren eten elke dag hetzelfde en halen uit dat voedsel alles wat ze nodig hebben.

Olie uit brood? Vloeibaar vet misschien, maar ik betwijfel of dat makkelijk vrijkomt uit brood.

Jeroen, heb jij een bronvermelding voor je mededeling over witte veren bij kraaien in verband met voedsel?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Voor de duidelijkheid, bij Stadseenden spreek ik over zowel Parkeend, Wilde eenden als over de Wintervogels die tot uit Rusland kunnen komen.

Ik durf vrij zeker te stellen dat doodsoorzaak 1 in het stedelijk groen de Hond is. Doodsoorzaak 2 is veelal het verkeer op aangrenzende wegen.

In Arnhem, waar ik van bijna elke geringde vogel weet waar die zit, zat en broedde, heb ik maar een enkele eend doodgevonden die niet aan een van beide bovenstaande oorzaken wat toe te schrijven. Dat waren dan in alle gevallen vogels die in de winter stierven als gevolg van voedselschaarste, kou, ziekte en andere natuurlijke oorzaken.

De oudste Wilde eend volgens Staav is 21 year, 3 month   London  GM.66939. Helaas zijn er weinig populatie-studies aan Stadseenden (en echte Wilde). In Arnhem probeer ik toch zoveel mogelijk te ringen en af te lezen bij Wilde Eend om hierover toch meer data te verzamelen. Hierbij gaat de voorkeur uit naar het ringen van pullen zodat geboorteplek en jaar bekend zijn.

Wat betreft de Kraaien heb ik geen publicatie voorhanden. Zover als ik het volg gaat het veelal om 1kj vogels en kun je het min of meer vergelijken met groeistrepen. Vogels die wellicht buiten de stad als gevolg van voedselschaarste nooit zouden zijn uitgevlogen?
Groet, Jeroen Nagtegaal

August

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 09, 2012, 20:49:37 PM
Voor de duidelijkheid, bij Stadseenden spreek ik over zowel Parkeend, Wilde eenden als over de Wintervogels die tot uit Rusland kunnen komen.

Ik durf vrij zeker te stellen dat doodsoorzaak 1 in het stedelijk groen de Hond is. Doodsoorzaak 2 is veelal het verkeer op aangrenzende wegen.

In Arnhem, waar ik van bijna elke geringde vogel weet waar die zit, zat en broedde, heb ik maar een enkele eend doodgevonden die niet aan een van beide bovenstaande oorzaken wat toe te schrijven. Dat waren dan in alle gevallen vogels die in de winter stierven als gevolg van voedselschaarste, kou, ziekte en andere natuurlijke oorzaken.

De oudste Wilde eend volgens Staav is 21 year, 3 month   London  GM.66939. Helaas zijn er weinig populatie-studies aan Stadseenden (en echte Wilde). In Arnhem probeer ik toch zoveel mogelijk te ringen en af te lezen bij Wilde Eend om hierover toch meer data te verzamelen. Hierbij gaat de voorkeur uit naar het ringen van pullen zodat geboorteplek en jaar bekend zijn.

Wat betreft de Kraaien heb ik geen publicatie voorhanden. Zover als ik het volg gaat het veelal om 1kj vogels en kun je het min of meer vergelijken met groeistrepen. Vogels die wellicht buiten de stad als gevolg van voedselschaarste nooit zouden zijn uitgevlogen?
Sorry de hond als nummer 1 en verkeer als nummer 2. Ik woon mijn hele leven in en rond Den Haag ruim tien keer meer verkeers slachtoffers dan honden slachtoffers. Woon jij in een gebied waar rabiës voorkomt :)
August van Rijn

Jeroen Nagtegaal

Infrastructuur en aanwezigheid van Honden speelt inderdaad een belangrijk rol. De situatie in Den Haag is inderdaad heel anders dan in Arnhem. In Den Haag zie ik eigenijk zelden tot nooit honden in de parken. In Arnhem juist velen. Verkeer in Arnhem is ook meer aan de randen van parken, terwijl Den Haag vele vijvers en waters heeft direct langs of zelfs tussen wegen.
Groet, Jeroen Nagtegaal

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 10, 2012, 12:33:37 PM
...  Den Haag zie ik eigenijk zelden tot nooit honden in de parken. In Arnhem juist velen. ...

Dan kom je toch echt in de verkeerde/goede parken.
Sommige parken of delen daarvan  zijn niet te hárden van die krengen met hun schreeuwende bazinnetjes.
Herman van der Meer

Dutchbird

Helaas vallen in de regio Den Haag veel vogels ten prooi aan kat en hond (laatstgenoemde soort heeft afgelopen halfjaar in het Haagse Bos al twee knobbelzwanen -waarvan één broedend- het leven gekost)  :(

Voeren gebeurt regelmatig in de stadsparken en in bepaalde wijken (waarbij ik de indruk krijg dat het meer 'dumpen' van afval is). Het is de beste mensen niet aan hun verstand te peuteren dat er per dag wel 10-20 personen op dezelfde plekken komen met zakken brood, pizza, kattenvoer(!), etc. Veel parkeenden en -ganzen komen niet door de test van een gezond BMI  :-\ .

Bij mijn eigen flat zet het openen van een keukenraam een complete meeuwenkolonie in beweging (helaas gaat het hier ook niet om voeren, maar mensen moeten hun rotzooi kwijt en uit het raam lijkt de makkelijkste weg).

Mijn stelling is dan ook dat gericht voeren zeker zinvol kan zijn (zaad voor de laatste huismusvolken in de wijk, wintervoedering bij aanhoudende sneeuw en vorst), maar dat het dumpen van voedsel voornamelijk overlast veroorzaakt (de vogels worden lui, de resten vervuilen de omgeving en trekken ratten aan).

Smakelijke groet,
Caroline
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op oktober 10, 2012, 13:05:06 PM
...  Den Haag zie ik eigenijk zelden tot nooit honden in de parken. In Arnhem juist velen. ...

Sommige parken of delen daarvan  zijn niet te hárden van die krengen met hun schreeuwende bazinnetjes.

In Den Haag kom ik dan vooral in het Zuiderpark, Malieveld en de wijken daaromheen.
Groet, Jeroen Nagtegaal

August

Citaat van: HPM op oktober 10, 2012, 13:05:06 PM

maar heb jij de indruk dat er meer door honden dan door verkeer dood gaan.?
August van Rijn

August

Citaat van: Dutchbird op oktober 10, 2012, 13:29:47 PM
Helaas vallen in de regio Den Haag veel vogels ten prooi aan kat en hond (laatstgenoemde soort heeft afgelopen halfjaar in het Haagse Bos al twee knobbelzwanen -waarvan één broedend- het leven gekost)  :(

Voeren gebeurt regelmatig in de stadsparken en in bepaalde wijken (waarbij ik de indruk krijg dat het meer 'dumpen' van afval is). Het is de beste mensen niet aan hun verstand te peuteren dat er per dag wel 10-20 personen op dezelfde plekken komen met zakken brood, pizza, kattenvoer(!), etc. Veel parkeenden en -ganzen komen niet door de test van een gezond BMI  :-\ .

Bij mijn eigen flat zet het openen van een keukenraam een complete meeuwenkolonie in beweging (helaas gaat het hier ook niet om voeren, maar mensen moeten hun rotzooi kwijt en uit het raam lijkt de makkelijkste weg).

Mijn stelling is dan ook dat gericht voeren zeker zinvol kan zijn (zaad voor de laatste huismusvolken in de wijk, wintervoedering bij aanhoudende sneeuw en vorst), maar dat het dumpen van voedsel voornamelijk overlast veroorzaakt (de vogels worden lui, de resten vervuilen de omgeving en trekken ratten aan).

Smakelijke groet,
Caroline
hoi Caroline die incidenten zijn mij bekend maar waar baseer jij dat er veel slachtoffers vallen door honden. Tov bv verkeer ?
August van Rijn

HPM

Citaat van: Dutchbird op oktober 10, 2012, 13:29:47 PM
...
...

Ik stond eens op een brug naar een stel ratten te kijken die daar hun nest haddeen toen er een vrouw aankwam die zonder te kijken een tas vol brood over de rand kiepte. Toen ik zei dat de ratten er vast wel heel blij mee waren vroeg ze vol verbazing: ratten, hier?. Toen ik ze haar aanwees liep ze gillend weg.

Maar ik zeil mijn beschimmelde boterhammen gewoon het raam uit hoor. Eigenlijk bedoeld voor de watervogels maar meestal zijn de meeuwen er eerder bij. Dat vind ik ook wel een goed doel. Die stadsduiven krijgen niets van me. Daar zorgen anderen al meer dan genoeg voor.
De mezen kunnen bij mij zomer en winter terecht voor kost en inwoning.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Ik zag ooit een paar ouders met 2 kinderen stukjes brood voeren langs een plomp in het centrum van Bokrijk, België. Uit nieuwsgierigheid ging ik even kijken wat voor vogels er te eten kregen. Het waren Groene Kikkers...  :P  (Belgische natuureducatie :-X ).

Ik weet niet of het waar is maar hoorde ooit iemand vertellen dat de Woerden in de stad zo verwend en overvoerd zijn dat ze de gehele dag, full-time en onafgebroken, alleen maar totaal oversekst en zo geil als een pakje boter achter de dames aanzitten (waarvan sommige grietjes het zelfs niet overleven) omdat ze geen tijd hoeven te steken in voedsel zoeken...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 10, 2012, 16:41:38 PM
Ik weet niet of het waar is maar hoorde ooit iemand vertellen dat de Woerden in de stad zo verwend en overvoerd zijn dat ze de gehele dag, full-time en onafgebroken, alleen maar totaal oversekst en zo geil als een pakje boter achter de dames aanzitten (waarvan sommige grietjes het zelfs niet overleven) omdat ze geen tijd hoeven te steken in voedsel zoeken...

Een veel gehoord verhaal. Ga je kijken hoeveel Wilde Eenden buiten de stad sneuvelen op Snelwegen dan geloof ik hier weinig van... In Arnhem komen ieder jaar toch nog 10-tallen pullen groot...
Groet, Jeroen Nagtegaal

Oenanthe

Nog zo'n hardnekkig misverstand. Dit gedrag komt ook voor bij wilde eenden en andere eendensoorten die nooit met mensen in aanraking komen of een hap brood van mensen aanpakken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Citaat van: Oenanthe op oktober 10, 2012, 17:17:59 PM
Nog zo'n hardnekkig misverstand.

En die van de meeuwen? Gister iemand gesproken die een slechtvalk bij de kerk wil, vanwege de duiven. Na de duiven vond hij ook wel dat er veel kauwen waren. "Heb je misschien een idee hoe we die wegkrijgen?" O ja en de meeuwen van de sloot verderop vond hij ook vervelend, maar dat komt omdat mensen ze voeren.

Ik weet eerlijk gezegd ondertussen niet meer goed wat waar is en wat niet.... Hoevaak er niet gezeik komt als je de vogels ook maar een klein beetje voert..... Ongeacht wanneer/hoe/wat/waar/hoeveel/etc

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Oenanthe op oktober 10, 2012, 17:17:59 PM

Nog zo'n hardnekkig misverstand. Dit gedrag komt ook voor bij wilde eenden en andere eendensoorten die nooit met mensen in aanraking komen of een hap brood van mensen aanpakken.

Ik vermoed ook dat dit nogal controversieel is. Ik ken ook mensen die beweren dat als je een vleermuis in je haar krijgt deze er nooit meer uit krijgt.  ;)
Er zijn zelfs complete volkeren die denken dat je van neushoornhoornpoeder beter in bed wordt, alleen maar omdat Neushoorns uitzonderlijk lang en vaak copuleren (omgedraaide beredenering -> Neushoorns doen het lang en vaak en onderscheiden zich van de mens door een lange hoorn op de neus -> dus is die hoorn daar de oorzaak van). Met alle gevolgen voor de Neushoorn van dien...

Ik ben weer begonnen met wintervoeren (voorlopig wat vetbolletjes) en volgens mij zijn er binnen de stad geen enkele bezwaren om dit niet te doen. (En als ik in de lente/zomer een merel aan het broeden heb voer ik die trouwens ook bij).

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!

Dorine

Vogels weten volgens mij heel goed wat goed voor ze is of wat niet.
In het voorjaar in de achtertuin een nestje met 7 jonge pimpelmeesjes en om moeder en vader eventueel wat te helpen, mocht het nodig zijn, had ik op 2 metertjes van het kastje een insectencake opgehangen.
Nou Pa en Ma Pimpel hebben hun kroost alleen maar rupsjes en kleine verse insecten gevoerd. Beide jonge ouders vlogen de veren uit hun lijf om in het "park" aan de voorzijde van mijn huis het nodige voedsel voor hun jonkies te vergaren, de cake werd compleet genegeerd.
Een paar weken later toen het koolmeesje bij de buren haar tweede kudde jonkies had lagen de rupsjes al niet meer voor het oprapen en maakte beide koolmeesjes af en toe gebruik van de insectencake om de honger van hun jonkies te stillen.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Yeronimo

Citaat van: Dutchbird op oktober 10, 2012, 13:29:47 PMde vogels worden lui

Dat argument klopt niet helemaal. Luie vogels worden namelijk afgestraft door roofdieren. Vogels eten juist minder als er veel voedsel beschikbaar is. Onvoorspelbaarheid is iets waar vogels niet van houden. Hoe lager hun gewicht, hoe beter. Dan kost het minder tijd om te vluchten voor een roofdier. Zie bijlage voor bron.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Yeronimo op oktober 10, 2012, 21:36:21 PM

Dat argument klopt niet helemaal. Luie vogels worden namelijk afgestraft door roofdieren. Vogels eten juist minder als er veel voedsel beschikbaar is. Onvoorspelbaarheid is iets waar vogels niet van houden. Hoe lager hun gewicht, hoe beter. Dan kost het minder tijd om te vluchten voor een roofdier. Zie bijlage voor bron.

Klopt niet helemaal -> Ik heb net het boek uit van Rob Bijlsma; prooivogels doen dat alleen als de predatiedruk toeneemt. Bij lage predatiedruk vreten ze zich vol, bij hogere druk verliezen ze gewicht. Ook als er veel voedselaanbod is. (waaraan ik toevoeg -> hoge predatiedruk is goed voor iedereen) (waarbij ik predatiedruk van den Mensch dus niet meetel  :P ).

Yeronimo

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 10, 2012, 21:45:25 PM
Citaat van: Yeronimo op oktober 10, 2012, 21:36:21 PM

Klopt niet helemaal -> Ik heb net het boek uit van Rob Bijlsma; prooivogels doen dat alleen als de predatiedruk toeneemt. Bij lage predatiedruk vreten ze zich vol bij hogere druk verliezen ze gewicht. Ook als er veel voedselaanbod is.
'

En daar heb je helemaal gelijk in  :duim:
Om het even weer te geven:

(P= Risico predatie, S= Risico verhongering)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Oenanthe

Citaat van: M. Baltus op oktober 10, 2012, 17:21:36 PM
En die van de meeuwen? Gister iemand gesproken die een slechtvalk bij de kerk wil, vanwege de duiven. Na de duiven vond hij ook wel dat er veel kauwen waren. "Heb je misschien een idee hoe we die wegkrijgen?" O ja en de meeuwen van de sloot verderop vond hij ook vervelend, maar dat komt omdat mensen ze voeren.

Ik weet eerlijk gezegd ondertussen niet meer goed wat waar is en wat niet.... Hoevaak er niet gezeik komt als je de vogels ook maar een klein beetje voert..... Ongeacht wanneer/hoe/wat/waar/hoeveel/etc

Groetjes, Marleen
Wie denkt dat hij duiven en kauwen wegkrijgt met een valk vergist zich. Achteruitgang van prooidieren door predatie is uitzonderlijk. Er zijn zoveel kauwen of duiven als de omstandigheden toelaten. Roofvogels beïnvloeden die aantallen nauwelijks.
De meeuwen die in steden broeden halen hun voedsel grotendeels uit zee. In de stad vinden ze uiteraard ook heel wat voedsel, maar dat zal altijd zo blijven zolang er mensen in de stad wonen. Dat zijn nu eenmaal sloddervossen. Mensen die zich storen aan de dagelijkse realiteit in de natuur kan je het best gewoon laten praten. Get a life, denk ik dan altijd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Citaat van: Oenanthe op oktober 11, 2012, 10:33:34 AM
Wie denkt dat hij duiven en kauwen wegkrijgt met een valk vergist zich. Achteruitgang van prooidieren door predatie is uitzonderlijk. Er zijn zoveel kauwen of duiven als de omstandigheden toelaten. Roofvogels beïnvloeden die aantallen nauwelijks.
We zullen zien. Had begrepen dat hij al iemand had gevonden die de valk zou regelen. Het ging er vooral om dat er op een bepaalde plek duiven komen, waar ze die niet willen. Op een plek waar ze wel in kruipen, maar zelf niet meer uitkunnen. Er zit wel gaas oid maar op een of andere manier krijgen ze dat open begreep ik. (Volgens mij doe je dan iets niet goed met het monteren van het gaas, of zie ik dat verkeerd?!) Ze komen daardoor dus wel op die plek, maar komen daar dus niet meer weg. Gaan dood en dat is vies / stinkt / etc. Maargoed, de kast voor de slechtvalk komt qua afstand ongeveer een halve straat verderop. Er zit dan sowieso al een obstakel tussen de slechtvalk en de plek waar de duiven niet mogen komen. En dan was er ook nog iets met windrichting ofzo, dat de kast op een bepaalde windrichting moet staan. Mogelijk zijn er daardoor zelfs 2 obstakels tussen duiven en slechtvalk.... Dus nou ja we zullen zien....

Citaat van: Oenanthe op oktober 11, 2012, 10:33:34 AM
De meeuwen die in steden broeden halen hun voedsel grotendeels uit zee. In de stad vinden ze uiteraard ook heel wat voedsel, maar dat zal altijd zo blijven zolang er mensen in de stad wonen. Dat zijn nu eenmaal sloddervossen. Mensen die zich storen aan de dagelijkse realiteit in de natuur kan je het best gewoon laten praten. Get a life, denk ik dan altijd.
Ja, klopt, volgens die man was de visboer de meeuwen aan het voeren. Nou dat is echt niet waar, zou ook nogal dom zijn. Die visboer heeft wel een kat in de zaak, om vogels op afstand te houden. Maargoed, die voeren ze wel ook vis, dus die ligt meer te luieren in of voor dat vistentje dan dat hij achter de vogels aan gaat. (Gelukkig maar).

Maar om een lang verhaal kort te maken, voeren van vogels is dus niet zo schadelijk.... begrijp ik....

Overigens valt me wel op dat hier steeds meer kraai-achtigen zijn met witte veren...

Groetjes, Marleen