Sphinctus serotinus

Gestart door acherontia, maart 19, 2007, 17:28:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Sphinctus serotinus is een zeldzame sluipwesp in Nederland, tenminste dat beeld heerst. (ik heb sterk het vermoeden dat deze wesp vooral over het hoofd gezien wordt) De afgelopen jaren heb ik mij vrij intensief bezig gehouden met het zoeken naar de twee inheemse slakrupsen (Limacodidae). De makkelijkste manier om deze te vinden is zoeken naar de rupsen. Om ook de biologie van deze primitieve soorten beter te leren kennen heb ik van Apoda limacodes ruimt 700 rupsen opgekweekt (van Heterogenea asella ongeveer 150 rupsen). Ook de bijbehorende sluipwespen zijn allemaal uitgekweekt, één soort sluipwesp van Apoda limacodes heb ik nog niet kunnen vinden, maar wellicht dat er komend jaar i.p.v. vlinders wat van deze sluipwespen tevoorschijn komen (Rogas luteus).

De zeldzame sluipwesp Sphinctus serotinus is echter in het hele oosten van het land (daar zijn de rupsen verzameld op vele tientallen locaties) vastgesteld. Het is een soort die pas laat in het jaar actief is. Pas vanaf medio september tot medio oktober maak je kans om deze wesp te vinden. Ze legt haar eitjes op de limacodesrupsen. De eitjes komen uit zodra de rups zijn cocon maakt waarin deze als prepupa overwintert. Gedurende de hele winter voedt de sluipwespenlarve zich al met de prepupa. Bijgevoegd een plaatje van een geopende cocon van Apoda limacodes waar je een larve van Sphinctus serotinus ziet, die zich vastgebeten heeft in de prepupa. Leuk detail is de beharing op deze larve.

Groeten,

Jeroen

acherontia

De slakrupsen zijn een primitieve familie en hebben nog een pop met losse onderdelen. Op onderstaande foto is dat goed te zien, de vlinder die op het punt van uitkomen staat is ook al goed herkenbaar:



Groeten,

Jeroen

gardensafari

Fascinerende foto's!

Bij die onderste heb je toch niet een vlinder in cellofaan verpakt, he?  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

acherontia

CiteerBij die onderste heb je toch niet een vlinder in cellofaan verpakt, he?

Nee hoor, wilde juist eens laten zien dat het klassieke beeld van een (vlinder)pop lang niet altijd op gaat. Heel veel micro's hebben dit soort poppen en ook de Zygaenidae hebben dergelijke poppen.

Groeten,

Jeroen

acherontia

#4
Overigens heeft Sphinctus serotinus zelf ook een dergelijke pop (is heel gewoon bij veel insecten).

Groeten,

Jeroen

Imperator

Jeroen, weer een interessant verhaal met schitterende foto's!

Idd mooi dat het vlies op de onderste foto zo mooi te zien is.

Ik ben benieuwd naar het vervolg van je serie....
vriendelijke groet,

Trees