Hoofdmenu

Wat is dit ... ?

Gestart door Markabout, oktober 08, 2012, 09:55:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Markabout


... ik weet zelfs niet in welke orde ik het moeten plaatsen!
(ongeveer 3 cm; Tunesië)

Bedankt !

Bovenkant


Onderkant
Mark

jack_windig

Dit lijkt heel veel op een glimworm (bij de kevers dus).

Arp

#2
Zou een larve Lampyris sp. moeten zijn (géén noctiluca).

Edit: Bij nader inzien zijn er daar waarschijnlijk meer geslachten in de Lampyrini, dus is Lampyrini sp. wellicht beter.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Weia

Dan verplaats ik het naar de kevers.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Arp

Ah, duh, sorry - ik dacht dattie daar al stond  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Markabout


Is dit dan ook een glimwormlarve?
(eveneens in Tunesië)

Bedankt !

Mark

harry60

Lijkt me wel, die heeft een ongelukje gehad zo te zien :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Het ongelukje zie ik niet. Het laatste achterlijfsegment wordt, net als bij de meeste keverlarven, bij de voortbeweging gebruikt - de larve trekt het in "plakt" zichzelf ermee vast en duwt zichzelf dan vooruit. Alternatief is het een houvast terwijl met de voorpootjes hachelijk terrein betreden wordt. Hier zien we typisch een houding uit de voortbeweging. De achterlijfspunt is er dus niet af, maar onder het beest naar beneden getrokken voor nieuwe houvast/afzet. De kop is naar voren uitgeschoven, ook typisch bij voortbeweging - in rust onder het halsschild ingetrokken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60


dat wist ik weer niet, een soort rupsband maar dan niet de oneindige.. leuk
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ik leer hier ook elke dag nieuwe dingen - leuk zo'n forum  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Markabout


bedankt voor deze zeer verhelderende uitleg !
Mark

Markabout


en plaats ik het bij Lampyris of noctiluca, of is dat niet te zeggen?
Mark

Arp

Hoi Mark,

Dat is een goeie :) Op observado ontbreken nog heel veel soorten - het zijn er ook onbenullig veel (insecten). Maar vooral belangrijk, er zouden meer verzamelsoorten mogen zijn om dit soort gevallen waarvoor de specifieke kennis ontbreekt in geslacht of familie in te kunnen delen.

Ik heb even een paar verzamelsoorten aangevraagd voor de Lampyridae. Wat mij betreft zou je deze dan als Lampyrini spec. kunnen invoeren, maar die moet dus eerst even worden aangevraagd. Ik geef hier even een seintje als het zover is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Markabout

Mark

Arp

De verzamelsoorten zijn aangemaakt, voor deze dus Lampyrini spec.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#15
Zojuist struikel ik over wat oude info waar tenminste een aantal soorten voor Tunesië genoemd worden.

Eén PDF per pagina  :rolleyes: 0003 - 261, 262, 263

Wellicht is die publicatie nog uit de tijd dat alles "Lampyris" genoemd werd, dus het zullen vermoedelijk niet allemaal Lampyrini zijn.

De genoemde soror zou volgens mijn info in veel opzichten op Lampyris zenkeri moeten lijken (vrouwtjes beide met rudimentaire vleugeltjes) en de larven van zenkeri zouden een pronotum met 4 vlekken hebben. Is dus wellicht een kandidaat - maar vast niet de enige.

We hebben hier net wat verder zitten puzzelen met een Italiaanse "4 vlek" larve en komen voorzichtig op Lampyris raymondi uit - vooral op basis van vindplaats en verspreidingsgegevens. Het lijkt erop dat er veel meer Lampyris soorten zijn met 4-vlekkige larfjes als met 2 vlekkige (zoals onze noctiluca). De Nyctophila hebben vermoedelijk allemaal ongekleurde segmenthoekjes.

Tot zover deze kleine aanvulling.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Markabout


Kleine aanvulling ?!
Ik lig achterover :rolleye:: bedankt Arp !!
Mark