Hoofdmenu

testversies ObsMapp

Gestart door Alex Kwak, september 28, 2012, 23:10:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Dan kan je morgen 2.9.1 testen!
Die heb ik zojuist online gezet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op november 26, 2012, 21:53:25 PM
Dan kan je morgen 2.9.1 testen!
Die heb ik zojuist online gezet.

Installed  :right:  (Ik ga het zo eens testen in Park Brakkenstein, op zoek naar de MiBo).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Jahaa, ben er blij mee. Helaas slecht licht in het donkere bos en op 800 iso moeten knallen maar ik heb de determinatiekenmerken er duidelijk op!
2.9.1 werkt perfect en ik hoefde niet te wachten op vinden van locatie, kon gelijk invoeren. Maar wat ik me afvroeg -> ik voer op dat moment verder geen details in en toch zit er een detailschermpje bij de waarnemingen met daarin 2 apostrofjes. Dit deed mijn vorige versie ObsMapp niet.
2.9.1: http://waarneming.nl/waarneming/view/72336858
2.9.0a14: http://waarneming.nl/waarneming/view/72335566
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 27, 2012, 14:17:03 PM
Maar wat ik me afvroeg -> ik voer op dat moment verder geen details in en toch zit er een detailschermpje bij de waarnemingen met daarin 2 apostrofjes. Dit deed mijn vorige versie ObsMapp niet.
2.9.1: http://waarneming.nl/waarneming/view/72336858
2.9.0a14: http://waarneming.nl/waarneming/view/72335566

Dat lijkt inderdaad een bugje, ga ik vanavond maar eens naar kijken.
Maar goed te horen dat 2.9.1 op zich goed werkt!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ties

Net gekeken in 2.9.2

en zeldzaam en zeer zeldzaam zijn slechts rood en dus niet respectievelijk rood en rood + cursief
Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

Alex Kwak

Citaat van: Ties op november 28, 2012, 10:32:33 AM
Net gekeken in 2.9.2

en zeldzaam en zeer zeldzaam zijn slechts rood en dus niet respectievelijk rood en rood + cursief

Weet je dat wel heel zeker?

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ties

Citaat van: Alex Kwak op november 28, 2012, 12:24:52 PM
Citaat van: Ties op november 28, 2012, 10:32:33 AM
Net gekeken in 2.9.2

en zeldzaam en zeer zeldzaam zijn slechts rood en dus niet respectievelijk rood en rood + cursief

Weet je dat wel heel zeker?

ja. bij mij verschijnt wel op het scherm na Blauwstaart (rood maar niet cursief), Blauwvleugelgans (in het wit), dus is het wereldniveau ingesteld?
Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

Ties

Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

Alex Kwak

Heb je "Vogels - NL", of "Vogels - Wereld" gedownload?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ties

na veel uitzoeken kom ik daar niet precies achter. Ik zie alle soortgroepen met NL erachter (maar kan me ook herinneren dat ik iets met 'wereld' gedaan heb, maar dat kan ik dus niet terugvinden).
Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

Alex Kwak

Download de soortgroepen en soorten opnieuw en je weet het zeker  :blink:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ties

Alle soortgroepen - NL van waarneming.nl opnieuw gedownload + kleed etc. bijgewerkt. Nog steeds hetzelfde resultaat.
Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

Alex Kwak

En als je in het waarneming-opvoerscherm op het menu klikt en de soortgroep kiest, welke soortgroep staat op dat moment dan geselecteerd?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ties

Citaat van: Alex Kwak op december 14, 2012, 23:16:37 PM
En als je in het waarneming-opvoerscherm op het menu klikt en de soortgroep kiest, welke soortgroep staat op dat moment dan geselecteerd?

dan staat er Vogels -NL
Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

Alex Kwak

Een beperkte groep heeft inmiddels een aantal versies van ObsMapp 2.10 kunnen testen.
Vanaf nu is het voor iedereen mogelijk om te testen:
http://www.alexkwak.nl/download/ObsMapp/ObsMapp2100a10.apk
Wat we met name graag getest willen zien is het gebruik van kaartmateriaal (zie ook de andere post voor het downloaden van Top25!) en het verplaatsen van de soortendatabase naar de sd-kaart.

Let wel even op de 'voorwaarden' voor het testen

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Bekende issue's bij ObsMapp 2.10:
- In een enkel geval kan je de inloggegevens van waarneming.nl kwijtraken. Je kan deze eenvoudig opnieuw invullen, deze fout treedt eenmalig op.
- Het downloaden van soorten als je de soortendatabase op de SD-kaart hebt staan kan (veel) langer duren, afhankelijk van het toestel waarop je dit doet. Duurt dit te lang, dan kan je er voor kiezen om de soortendatabase eerst op het interne geheugen te laten staan, en pas na het downloaden te verplaatsten naar je SD-kaart.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

#78
Hoi Alex, ik heb iets heel vreemds. Bij de multimediabestanden haalt de app nu ineens mijn laatst ingevoerde soort letterlijk naar boven. Als ik nu kies voor "foto´s en geluiden" en vervolgens voor Vogels dan is Heggenmus de eerst soort die verschijnt bovenin de lijst en aals ik dan naar beneden scroll staat ie ook niet meer op zijn "normale" plaats in het alfabet!! Dat wordt dus erg lastig zoeken als ik iemand even een plaatje, kaartje of geluid wil laten horen  :rolleyes: Gaat trouwens op voor alle soortgroepen in de multimediabestanden, ook mijn zoogdieren beginnen nu met de laatste invoersoort Mol, Haas, Gewone dwergvleermuis Spitsmuis spec en ook hier staan ze niet meer op hun normale plek.

Ik werk trouwens met "alle soortgroepen" aan en dan specifiek in die lijst opgenomen Vogels, Zoogdieren en Amfibién en reptielen.

Groetjes, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Jan, dan heb je de sortering aangepast naar "Laatsgekozen" vermoed ik.
Kan je aanpassen via Instellingen -> Soortinstellingen -> Sorteer soortenlijst
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op maart 18, 2013, 15:08:08 PM
Jan, dan heb je de sortering aangepast naar "Laatsgekozen" vermoed ik.
Kan je aanpassen via Instellingen -> Soortinstellingen -> Sorteer soortenlijst


Klopt als een bus! Ik vond die instelling om de soortenlijst te sorteren op laatstgekozen soort wel een handige en zeker een snelle. Ik heb me alleen nooit gerealiseerd dat dat ook gekoppeld was aan de multimediabestanden. Er valt in ieder geval goed mee te werken. Zo heel vaak gebruik ik het multimediaverhaal toch niet. grtz Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

DunesUnLimited

Alex, Je had gevraagd of ik deze versie wou proberen. Bij deze.

Ik moest me inderdaad opnieuw aanmelden voor de portalen, maar dat was al bekend.

Het invullen daarvan is een drama op mijn telefoon met kennelijk een klein scherm, het volgende element dat je nodig hebt is onzichtbaar, het kon eigenlijk niet. Ook irritant is dat als je je scherm kantelt dat ie dan weer gereset wordt en dat niet de reeds ingevulde gegevens blijven staan. (alleen de View verandert toch, het Model blijft toch gelijk?)

mammals-nl was al in het engels gedownload, maar die was nergens te zien.

Toen maar alle soortenlijsten verwijderd, dat duurde erg lang, dat komt dan zeker door de database op de sd kaart.

Besloten om als echte test alles te verwijderen en opnieuw te installeren, zodat ik zeker wist wat voor soortenlijsten er waren, tijdens het opstarten draaide ik mijn scherm, en dat had ik beter niet kunnen doen. Obsmap stopt nu vrij ruw, en verwijderen/installeren helpt niet meer hij blijft eruit klappen tijdens het opstarten. Help! Help!
Bernard van Duijnen

Alex Kwak

Citaat van: DunesUnLimited op maart 19, 2013, 09:31:13 AM
Het invullen daarvan is een drama op mijn telefoon met kennelijk een klein scherm, het volgende element dat je nodig hebt is onzichtbaar, het kon eigenlijk niet.

Je bedoeld dat het toetsenbord over de velden heen staat? Bekend Android-probleem, niet alleen bij ObsMapp. Maar wat veel mensen niet weten is dat je na het invullen van een veld op de back-knop kunt klikken waardoor het toetsenbord verdwijnt. Of is het invulscherm zelf te groot geworden? Ik zal dat zelf nakijken op m'n Wildfire.

Citaat van: DunesUnLimited op maart 19, 2013, 09:31:13 AM
Ook irritant is dat als je je scherm kantelt dat ie dan weer gereset wordt en dat niet de reeds ingevulde gegevens blijven staan. (alleen de View verandert toch, het Model blijft toch gelijk?)

Ook al weer zo'n leuk Android probleempje. Bij het kantelen van het scherm wordt het hele scherm opnieuw opgebouwd! Ik moet dus expliciet iets doen om de data te bewaren, en dat is hier klaarblijkelijk (nog) niet gebeurd.

Citaat van: DunesUnLimited op maart 19, 2013, 09:31:13 AM
Toen maar alle soortenlijsten verwijderd, dat duurde erg lang, dat komt dan zeker door de database op de sd kaart.

Ja, en er moeten veel records worden verwijderd. Handiger is in zo'n geval denk ik om vanuit Android de databases te verwijderen. Dat doe je via de Android-instellingen -> Applicaties -> Applicaties beheren -> ObsMapp -> Gegevens wissen

Citaat van: DunesUnLimited op maart 19, 2013, 09:31:13 AM
tijdens het opstarten draaide ik mijn scherm, en dat had ik beter niet kunnen doen. Obsmap stopt nu vrij ruw, en verwijderen/installeren helpt niet meer hij blijft eruit klappen tijdens het opstarten. Help! Help!

Je moet niet zoveel draaien met dat scherm  ;)
Die crash mag natuurlijk niet, daar ga ik naar kijken. Als 'ie nu niet meer opstart zou ik het vorige punt (data verwijderen) maar gaan toepassen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

DunesUnLimited

Citaat van: Alex Kwak op maart 19, 2013, 09:50:51 AM
Citaat van: DunesUnLimited op maart 19, 2013, 09:31:13 AM
Het invullen daarvan is een drama op mijn telefoon met kennelijk een klein scherm, het volgende element dat je nodig hebt is onzichtbaar, het kon eigenlijk niet.

Je bedoeld dat het toetsenbord over de velden heen staat? Bekend Android-probleem, niet alleen bij ObsMapp. Maar wat veel mensen niet weten is dat je na het invullen van een veld op de back-knop kunt klikken waardoor het toetsenbord verdwijnt. Of is het invulscherm zelf te groot geworden? Ik zal dat zelf nakijken op m'n Wildfire.

Citaat van: DunesUnLimited op maart 19, 2013, 09:31:13 AM
Ook irritant is dat als je je scherm kantelt dat ie dan weer gereset wordt en dat niet de reeds ingevulde gegevens blijven staan. (alleen de View verandert toch, het Model blijft toch gelijk?)

Ook al weer zo'n leuk Android probleempje. Bij het kantelen van het scherm wordt het hele scherm opnieuw opgebouwd! Ik moet dus expliciet iets doen om de data te bewaren, en dat is hier klaarblijkelijk (nog) niet gebeurd.

Citaat van: DunesUnLimited op maart 19, 2013, 09:31:13 AM
Toen maar alle soortenlijsten verwijderd, dat duurde erg lang, dat komt dan zeker door de database op de sd kaart.

Ja, en er moeten veel records worden verwijderd. Handiger is in zo'n geval denk ik om vanuit Android de databases te verwijderen. Dat doe je via de Android-instellingen -> Applicaties -> Applicaties beheren -> ObsMapp -> Gegevens wissen

Citaat van: DunesUnLimited op maart 19, 2013, 09:31:13 AM
tijdens het opstarten draaide ik mijn scherm, en dat had ik beter niet kunnen doen. Obsmap stopt nu vrij ruw, en verwijderen/installeren helpt niet meer hij blijft eruit klappen tijdens het opstarten. Help! Help!

Je moet niet zoveel draaien met dat scherm  ;)
Die crash mag natuurlijk niet, daar ga ik naar kijken. Als 'ie nu niet meer opstart zou ik het vorige punt (data verwijderen) maar gaan toepassen.

Werkelijk onbegrijpelijk, data verwijderen, obsmapp verwijderen, en opnieuw installeren, het hielp allemaal niet.  Even de officiele versie installeren en dan upgraden werkte wel.

Dat je Back knop het onscreen-toetsenbordje weghaalt dat wist ook ik inderdaad niet. Als je dat wel weet en gebruikt, dan gaat aanmelden prima.
Bernard van Duijnen

Alex Kwak

Ik zal dan vanavond ook een kale 2.10-installatie testen als ik jouw verhaal lees.
Zou niks uit mogen maken...  :rolleye:

Hoe dan ook, bedankt voor je opmerkingen!  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op maart 19, 2013, 13:26:45 PM
Ik zal dan vanavond ook een kale 2.10-installatie testen als ik jouw verhaal lees.
Zou niks uit mogen maken...  :rolleye:

Maakt uiteraard wel uit: het verschil tussen een database aanmaken of updaten. Foei Alex!  :police:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

#86
Zojuist 2.10.0.a11 geplaatst (zie eerste item van dit topic)

Multi-invoer krijg je door eerst een soort te kiezen en daarna naar de kaart te gaan. Kies dan bij het menu voor multi-invoer, en je kan een positie selecteren en daarna op het opslaan-icoon klikken om de waarneming op te slaan. Je velaat dan niet het kaartscherm, maar kan meteen daarna nog zo'n soort invoeren. Of je kiest in het menu voor 'soorten' en je kan kiezen uit de 5 laatst gebruikte soorten.

@DunesUnLimited: jouw punten zijn hierin uiteraard meegenomen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

DunesUnLimited

Alex, Mede namens alle andere telefoondraaiers : bedankt. Inderdaad kan je nu bij het invoeren van de portal je telefoon draaien en de waarden blijven staan.
Bernard van Duijnen

hiskodevries

CiteerMulti-invoer krijg je door eerst een soort te kiezen
en aub het juiste gedrag
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op maart 20, 2013, 16:05:43 PM
CiteerMulti-invoer krijg je door eerst een soort te kiezen
en aub het juiste gedrag

en kleed, en aantal enz. Uiteraard...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!