Engerlingen/meikevers

Gestart door arie, augustus 09, 2005, 15:59:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

arie

Hoi,

Ik ben Arien en ik heb een vraag:

De achtertuin zit vol met engerlingen [elk plukje gras met wat aarde zit er wel 1] en 1 dag in Juni vol met honderden meikevers.
Zelf geef ik niets om insecten maar ik vraag me af of het bijzonder is?
Kan ik ze verjagen?
Want ze vreten het gras dood en daar ben ik niet zo blij mee.
Ik woon in Noordwijkerhout [Zuid-Holland]

Frappant is dat precies waar ze zitten ook rode mieren zijn.
Is dit toeval?

alvast bedankt ^_^

gardensafari

De meikever is weer helemaal terug. Dit jaar vlogen er redelijk wat rond, maar vorig jaar erg veel. De meikeverlarve vreet vier jaar lang aan de wortels van gras. En nu begint zijn terugkomst goed voelbaar te worden. Gazons krijgen gele plekken en ook boeren zien hun hooiopbrengst fiks teruglopen. Een situatie die voor de jaren vijftig overigens heel normaal was.
De vroeger gebruikte bestrijdingsmiddelen, zoals kopersulfaat en andere ongein, is verboden. Engerlingen zijn biologisch goed te bestrijden met aaltjes (kleine parasitaire wormpjes), maar die methode is niet goedkoop. Tik in google maar eens in "aaltjes" en "meikever".
Overigens zijn er meer larven die gras kapot maken: de Rozenkeverlarve (de soort werd vroeger ook wel Johanneskever genoemd) is een wat kleinere engerling, maar in grote aantallen ook heel vervelend. Verder zijn er de emelten, de larven van langpootmuggen die verzot zijn op graswortels.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

arie

O.K. bedankt ^_^

En is die combinatie met rode mieren toeval?

arien.