Armadillidium vulgare_

Gestart door Floppy, maart 15, 2007, 21:55:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Dit exemplaar trof ik nog aan in m'n verzameling Unidentifieds van 2006.
Foto gemaakt in m'n tuin in Vlissingen op 28 mei 2006.
Helaas staat 'ie er niet zo gunstig op. Ik houd het op een Mospissebed.
Wie weet het ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Arp

#1
Hoi Floris,

CiteerIk houd het op een Mospissebed. Wie weet het ?
Ik wéét het niet, maar zou zelf voor een niet opgerolde oprollert gaan ;) Armadillidium xyz ... maar moet eerst even bladeren om te zien of er wat van die xyz te maken is.

Edit: Ook met bladeren durf ik er weinig van te zeggen - heb vooral zelf ook nog te weinig rolpissebedden gezien... Blijf ergens tussen Armadidillium vulgare/pictum/opacum steken, met een onderbuikgevoel richting jonkie van vulgare. Ben wel benieuwd wat een echte expert ervan maakt  :unsure:

Als je nog een andere foto hebt (onscherp desnoods?) waarop de kop wat meer van voren te zien is, of het telson (staartje), of de zijkant van het beest wordt het wellicht makkelijker ...  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Het is inderdaad Armadillidium vulgare. Duidelijk is het gewelfde lichaam te zien (het is vrij 'hoog'). Het kan P. muscorum niet zijn omdat het te gewelfd is, de donkere kop ontbreekt, de rugstreep ontbreekt, en de plotselingen versmalling van de lattste vijf segmenten ontbreekt.

Het is een nogal kleurig exemplaar en ik kan me voorstellen dat A. pictum of A. pulchellum er in gezien kan worden. Echter voor deze twee soorten zijn er te weinig gele vlekjes aanwezig en, nog belangrijker, het 7e segment is aan het uiteinde niet donker. Voor A. opacum is hij te kleurrijk en de hoeken van het eerste segment krult niet op.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

Citeer... het 7e segment is aan het uiteinde niet donker. Voor A. opacum is hij te kleurrijk en de hoeken van het eerste segment krult niet op.
Heb dat hier en daar inderdaad gelezen, maar heb er nog geen duidelijk beeld van - moet nog eens op internetsafari naar passende foto's - of liever, echt op safari naar passende beesies, maar dan zal succes nog wel wat langer op zich laten wachten  :rolleyes:   Bedankt voor de uitleg!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Floppy

Beiden hartelijk dank voor de hulp en ook voor de uitvoerige uitleg!  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland