Grijze snip Ezumakeeg

Gestart door August, september 16, 2012, 21:42:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

August

August van Rijn

Max Berlijn

Nee, juist die wijzen op Grote Grijze zou ik zeggen (zie bijv. de randen aan de tertials), hoewel ik nog wat vraagtekens heb bij de leeftijd (ad winter?)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Folkert Jan

#2
Citaat van: Max Berlijn op september 16, 2012, 21:54:44 PM
Nee, juist die wijzen op Grote Grijze zou ik zeggen (zie bijv. de randen aan de tertials), hoewel ik nog wat vraagtekens heb bij de leeftijd (ad winter?)


Op facebook van Sietse Bernadus ook al iets erover. Ik ben ook de boeken eens ingedoken, maar de anwb, shorebirds en de nils geven qua op leeftijd brengen nog niet heel veel aanknoping.
Juveniele/eerste winter grijze snippen zouden puntigere mantel- en dekveren moeten hebben en adulten meer ronde (nils, pagina 109), maar dit lijkt mij kwestie van slijt? en dus ook afhankelijk van datum van waarnemen? Overigens als ik het naast de foto's in de shorebirds leg zie ik net zo goed juveniele met afgeronde veren en ook de veren van de lauwersmeer vogel lijken me afgerond dus dat schiet niet echt op.
Een ander kenmerk (shorebirds pagina 308) voor leeftijd zou de lengte van de handpennen moeten zijn. Bij juveniele/eerste winter korter dan in adult en bij adult dan vaak in ieder geval tot staart, maar vaak 2-3 mm er voorbij en 2 toppen voorbij tertials voor kleine grijze snip. Bij grote grijze maakt het qua leeftijd niet uit en zouden de handpennen nooit voorbij staart of tertials komen.
Op de middelste foto (lauwersmeer.com) waar dit "het beste" te beoordelen is lijkt het alsof de handpennen net iets voorbij tertials en staart komen wat dan zou moeten duidden op een adult winter kleine grijze. Echter kijk je de vogel net niet helemaal van opzij en is het dus te tricky om te beoordelen.

Ik ga dus zo maar eens googelen op leeftijdsherkenning van grijze snippen of er nog iets te vinden is.

Iets anders wat ik tegen kwam en waar ik toch wel de kriebels van krijg (genoemd in alle 3 boeken, zij het iets anders geformuleerd) is het patroon van de staart waar de zwarte banden bij grote grijze snip breder zouden moeten zijn dan de witte banden. Mooi te zien ook op alle foto's in de shorebirds. Voor kleine grijze snip zouden de zwarte bandjes gelijk of kleiner moeten zijn dan de witte bandjes en op foto 3 (lauwersmeer.com) lijkt dat er toch wel heel sterk op. Ook zouden de breedtes van de bandjes bij kleine wat onregelmatiger zijn dan bij grijze. Mooi te zien op plaat 96b (shorebirds pagina 309) en zie ik wederom op foto 3 van lauwersmeer.com terug.

Op basis van deze vergaarde info wijst het nog het meest naar adult winter KLEINE grijze snip.
Mocht iemand aanwijzingen hebben, graag. Ik ben ook maar lerende

Om alles even bij elkaar te houden hier een link naar de foto's van Sietse Bernardus (lauwersmeer.com)











edit:

Hier nog wel een interessant link
http://www.surfbirds.com/ID%20Articles/dowitchers1005/dowitchers.html


Ook wees Christian Brinkman mij er via facebook op dat ik wat betreft het staartpatroon mogelijk refereerde naar de bovenstaarddekveren van de lauwersmeer vogel.
Op deze foto van een grote grijze (surfbirds foto van Geoff Dicker is mooi te zien wat het patroon van de staart EN de bovenstaartdekveren zijn
http://www.surfbirds.com/gallery/share_photo.php?imgname=20110214124256.jpg
En vergelijk het staartpatroon eens met de lauwersmeer vogel foto 3


edit 2:
Vanuit de Nils: adulte mantel en dekveren zijn grijs met een donkere schachtstreep (beide soorten) en dan heeft vooral kleine daar nog opvallende lichte randen aan. Deze vogel heeft inmiddels alle veren adult en vanuit shorebirds zouden juveniele vogels tot laat in het najaar nog veel juveniele veren moeten laten zien! (zie plaat 96b voor juveniele kleine grijze met al wat adulte mantelveren en plaat 97a voor een juveniele grote grijze in november met nog enkele juveniele grote dekveren (veren met opvallende zwarte punt)). Daarmee lijkt dit mij toch wel een adult en dan boeien die tertials ineens niet meer. Ook heeft de lauwersmeer vogel wel erg opvallende lichte randen aan de mantel- en dekveren.


edit 3: (en nu ga ik slapen, morgen eerste licht bij de keeg staan)
Op deze foto van Marco van der velde is de handpenprojectie beter te beoordelen en ook hier liggen er toppen (hoeveel niet te beoordelen) buiten de tertials, maar wel weer binnen de staart en de vogel staat licht voorover, waardoor terials misschien wat meer naar voren lijken?

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Nog weer even over die snip:

Vanmorgen in de keeg geen snip gevonden, maar kon verder in de lauwers niet zoeken vanwege werk. Ga vanavond nog weer even zoeken.
Martin Olthof ook even gesproken over zijn argumenten jegens grote: eerste winter op basis van witte verrandjes. Op de vraag of het niet vreemd was dat de vogel geen juveniele mantel- of schouderveer heeft was het antwoord dat dat juist richting grote zou wijzen aangezien deze eerder ruien.

Ik kan hier in de genoemde literatuur niks vinden over leeftijd op basis van lichte veerrandjes. Dat zou duiden op verse veren, maar ook adulte kleine zouden dat kunnen hebben. Daarnaast kan ik nergens iets vinden over een snellere rui in de mantel- en schouderveren van grote grijze snip. Wel iets over verschil in rui van handpennen. Grote zou dat tijdens de trek al doen, kleine pas na de trek. Dit wordt echter wel enigzins onderuit gehaald door het artikel van surfbirds.com wat ik hierboven aanhaal.

De vraag is dus: Klopt het dat grote grijze snippen eerder hun mantel- en dekveren ruien? en ten tweede: ruien adulten eerder van broedkleed naar winterkleed dan dat juvenielen naar eerste winter ruien?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

RasManen

Wat ik zie in de Sibley's is dat juvenielen van beide soorten inderdaad gemiddeld later ruien dan de adulten. Bij deze vogel, die al volledig doorgeruid lijkt, ligt het dus voor de hand dat het om een adulte vogel gaat.
Wim Nap

Folkert Jan

#5
Citaat van: RasManen op september 17, 2012, 16:28:16 PM
Wat ik zie in de Sibley's is dat juvenielen van beide soorten inderdaad gemiddeld later ruien dan de adulten. Bij deze vogel, die al volledig doorgeruid lijkt, ligt het dus voor de hand dat het om een adulte vogel gaat.

Staan er ook data bij genoemd? en verschillen tussen grote en kleine?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

RasManen

Citaat van: rnbflavour op september 17, 2012, 16:36:49 PM
Citaat van: RasManen op september 17, 2012, 16:28:16 PM
Wat ik zie in de Sibley's is dat juvenielen van beide soorten inderdaad gemiddeld later ruien dan de adulten. Bij deze vogel, die al volledig doorgeruid lijkt, ligt het dus voor de hand dat het om een adulte vogel gaat.

Staan er ook data bij genoemd? en verschillen tussen grote en kleine?
Er staan data bij hoe Grijze Snippen 'eruit zien' gedurende bepaalde maanden (da's wat anders dan exacte ruidata, maar mijn conclusie was daaruit gededuceerd). Voor juvenielen staat juli tot (en met?) november, voor adult zomerkleed april t/m augustus, en voor adult winterkleed september tot april. Ik zou daaruit de conclusie trekken dat juveniele vogels tot in november op zijn minst een mix van juveniele en 1-winter veren zouden moeten laten zien. En aangezien het nu nog maar september is...
Wat de verschillen _tussen_ Kleine en Grote betreft voegt de Sibleys niet enorm veel toe vergeleken met de Niels e.d.
Wim Nap

jvdlaan

Check altijd voor zover mogelijk de originele bron:
http://www.surfbirds.com/ID%20Articles/dowitchers1005/dowitchers.html
Daarin staat het artikel uit Birding.

Folkert Jan

#8
Citaat van: jvdlaan op september 17, 2012, 17:25:22 PM
Check altijd voor zover mogelijk de originele bron:
http://www.surfbirds.com/ID%20Articles/dowitchers1005/dowitchers.html
Daarin staat het artikel uit Birding.


Deze bedoel je dan neem ik aan? http://www.ruf.rice.edu/~ctlee/LeeBirchDowitcher.pdf
gelijk even een citaat over de rui:

The first step in using plumage field marks is to determine age and molt stage. Individuals in their first several months of life are in juvenal plumage, characterized by pale to slightly buffy underparts, pale-edged feathers on the upperparts, and uniquely marked scapulars, coverts and/or tertials. Over most of the Lower 48 states, juvenile dowitchers begin arriving in August. In Texas, juvenile Short-billeds arrive by 20 August; on the West Coast, they start to appear in the first week of August. However, juvenile Long-billeds begin arriving at the very end of August (rarely so) and early September. For both species, the first juveniles to arrive are characterized by very fresh plumages, and juvenal plumage in both species persists into late September and early October. By late October and early Novem- ber, juveniles have largely molted into basic plumage, although remnants of juvenal-plumage tertials or coverts may still remain (sometimes even until January; Fig. 3).
Fresh alternate plumage in both species (especially so for Short-billed) is characterized by dark mantle feathers edged by bright buff fringes. In adults, molt into alternate plumage begins in early March (hints of alternate scapulars may come in even by late February) on wintering grounds and involves the gradual replacement of tertial, covert, and scapular feathers over the course of the next two months (molt in first-year birds discussed in the next section). Molt into fresh alternate plumage is usually complete by late April, such that north- bound migrants of both species are mostly in full alternate plumage. However, the timing of molt is not perfectly synchro- nous. In April, any given flock of northbound dowitchers of both species may contain individuals at various stages of molt into alternate plumage. By May, however, both species are in full alternate plumage—except for basic Short-billeds (presumably first-summer birds) that summer on the coast.
Basic plumage in both species is characterized by gray upper- parts and whitish underparts (Figs. 2–4). Molt from alternate to basic (in adults) begins in both species as early as late July, but most of this early molt involves slight changes to head or underpart coloration and the replacement of a few coverts. First fall arrivals of adults in both species are largely in full but worn alternate plumage (Figs. 5 and 6). Most of the transition from alternate to basic plumage is completed on wintering grounds and is largely complete for most birds by late August or early September.

Kort samengevat: juvenielen zijn veel later en pas rond oktober/november compleet in winterkleed terwijl adulten dat al eind augustus/september kunnen zijn. Even 2 plaatjes waar Alwin van Lubeck mij op wees:


Hier de juveniele/eerste winter grote grijze van vorig jaar
(opmerkelijk hierbij is dat de vleugels niet voorbij de staart komen, maar er toch een behoorlijke HPP lijkt te zijn. Zijn de tertials nog aan het groeien?)




Foto Ipe Weeber http://waarneming.nl/waarneming/view/61100121


Daarnaast uit het artikel figuur 4 een mooie adult winterkleed kleine grijze snip van half augustus (zo vroeg dus al) met dus ook weer van die witte veerrandjes






"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

#9
Dan maar even birdpix door voor alle grijze snippen van augustus en september

grote grijze snip
20-09 http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=110203 met nog broedkleedveren

kleine grijze snip
10-08 http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=281042 veren lijken allen adult winterkleed veren. (wel wat raar bruin, maar dat is ook te zien bij de adulte veren van de grote grijze)

Dit waren de enige dus dat schiet ook niet echt op en dan er nog maar vanuit gaan dat deze vogels goed op naam zijn gebracht

edit: ook in waarneming.nl geen goeie foto's. Alleen foto's van de zeeuwse vogel uit 2010, maar de foto's uit augustus zijn te slecht om te kijken welke veren er nog op zitten. Op de foto's van 4 augustus heeft de vogel in ieder geval al wel zeer veel winterkleed veren, maar er lijken nog enkele broedkleedveren in te zitten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op september 17, 2012, 20:09:59 PM
http://observado.org/soort/photos/913


Zie ik dat toch weer over het hoofd.....  ???  Invoeren denk je wel aan, raadplegen zit nog niet in het systeem
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Folkert Jan

Citaat van: Justin Jansen op september 18, 2012, 08:41:50 AM
Doe je goed FJ!

Tja, ik heb er veel van geleerd, maar we komen er nog niet uit.
Sietse houdt het op een adulte grote
Martin Olthof houd het op een eerste winter grote met als argument dat er nog 1 juveniele middelste dekveer zou zijn. (hoe ik ook kijk ik zie het niet).
Zelf kom ik op een adulte kleine.......

Ik had gehoopt op wat meer reacties  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

peterlindenburg

Kan Martin de juveniele middelste dekveer eventueel aanwijzen op de foto's of is die veer alleen in het veld waargenomen? Al met al een goede excercitie Folkert-Jan, waar ik veel van heb geleerd!

Folkert Jan

#16
Citaat van: peterlindenburg op september 18, 2012, 10:40:21 AM
Kan Martin de juveniele middelste dekveer eventueel aanwijzen op de foto's of is die veer alleen in het veld waargenomen? Al met al een goede excercitie Folkert-Jan, waar ik veel van heb geleerd!

Ik zal het vanavond nog eens vragen. Vervelende was dat Martin mij belde toen ik net niet bij de laptop kon. Hij gaf goede uitleg, maar ik kon het dus niet checken. Toen ik weer thuis kwam was het te laat om Martin weer te moeten storen. De veer zou wel op foto's te zien moeten zijn. Ook zou de vogel net als die van vorig jaar een aantal tertials missen waardoor beide vogels een HPP lijken te hebben (iets wat ik dus in ieder geval bij de vogel van vorig jaar al vermoede.

Wat wel opvalt is dat de keeg vogel wel erg veel dekveren lijkt te missen terwijl de adulte kleine van surfbirds bijna alle veren alweer lijkt te hebben. Deze vogel lijkt dus inderdaad achter te lopen op adulte vogels, omdat deze weliswaar geen of nauwelijks juveniele veren heeft veel veren nog niet zijn aangegroeid.

Overigens zijn er op lauwersmeer.com meer foto's bijgevoegd.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Folkert Jan

Citaat van: jelmerpoelstra op september 19, 2012, 10:33:34 AM
Ter vergelijk: foto's van een juv die momenteel in Zweden zit.

Toen ik zweden zag dacht ik: dat zal die kleine zijn, maar dit lijkt mij een mooie grote. Een mooie duidelijke juveniel met nog veel juveniele veren en ook nog de oranje waas op de onderdelen. Ongetekende tertials geven dan de doorslag:

Nog wel even een vraag: Op dit moment ruien juveniele kleine grijze natuurlijk hun tertials. Volgens mij geven alleen juveniele tertials doorslag en zijn de nieuwe veren al niet meer bruikbaar. Klopt dat of zijn eerste winter tertials van kleine ook nog met tijgertekening?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op september 19, 2012, 13:51:52 PM
Citaat van: jelmerpoelstra op september 19, 2012, 10:33:34 AM
Ter vergelijk: foto's van een juv die momenteel in Zweden zit.

Nog wel even een vraag: Op dit moment ruien juveniele kleine grijze natuurlijk hun tertials. Volgens mij geven alleen juveniele tertials doorslag en zijn de nieuwe veren al niet meer bruikbaar. Klopt dat of zijn eerste winter tertials van kleine ook nog met tijgertekening?

Zie 'Advanced Bird ID Handbook WP' (v. Duivendijk 2011), tabel 10 op blz. 148: verschillen in tekening op de tertials geldt (ook) voor 1e winter vogels.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

Ik heb alleen de kleine versie uit 2010, waarin juv/1ew wat betreft de tertials op één hoop worden gegooid. Maar volgens mij is het zo dat áls de tertials geruid zijn naar wintertype, ze niet meer te onderscheiden zijn (de vraag is dan: wanneer ruien ze de laatste tertial?).
In de Amerikaanse literatuur heb ik niets kunnen vinden en dat brengt bij mij een van de kritiekpuntjes ten aanzien van de Advanced Bird ID Guide: het ontbreken van bronvermeldingen. Hoe vaak heb ik niet meegemaakt dat als je een originele bron ging lezen bij welk onderwerp dan ook, dat er dan wel eens verrassende verschillen konden worden gevonden.

Folkert Jan

Ik heb die nieuwe Nils nog niet. Wellicht dat Nils, mocht hij dit lezen zelf even een toelichting kan geven?

Overigens wordt er op plaat 97d van shorebirds bij grote grijze snip in maart gesproken over een behouden juveniele tertial. Ik zie het zelf niet echt, maar ben slecht in leeftijd en rui van tertials (heb er nog geen oog voor om te zien welke ontbreken of groeien of welke in dit geval bedoeld wordt met de bruine punt), maar blijkbaar kunnen juveniele tertials dus erg lang.

Is er overigens nog iemand die ook een poging wil doen om deze vogel op naam en leeftijd te brengen met argumenten of weten jullie het allemaal wel en laten jullie mij wat aanmodderen?  ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Per toeval stuit ik hier op. Foto's van de kleine grijze van de scilly's van nu (onderaan)

http://www.mpgoodeyphotography.com/apps/photos/album?albumid=13083757

Klopt het dat deze vogel nog al zijn juveniele veren heeft?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jvdlaan

Citaat van: rnbflavour op september 19, 2012, 23:27:22 PM
Ik heb die nieuwe Nils nog niet. Wellicht dat Nils, mocht hij dit lezen zelf even een toelichting kan geven?

Overigens wordt er op plaat 97d van shorebirds bij grote grijze snip in maart gesproken over een behouden juveniele tertial. Ik zie het zelf niet echt, maar ben slecht in leeftijd en rui van tertials (heb er nog geen oog voor om te zien welke ontbreken of groeien of welke in dit geval bedoeld wordt met de bruine punt), maar blijkbaar kunnen juveniele tertials dus erg lang.

Is er overigens nog iemand die ook een poging wil doen om deze vogel op naam en leeftijd te brengen met argumenten of weten jullie het allemaal wel en laten jullie mij wat aanmodderen?  ;D

Nils bedoelde in zijn boek (dus ook de laatste druk) met 1e-winters een ex die nog minimaal gedeeltelijk z'n juv-type tertials behouden heeft en dat veel 1e-winters (dus ook Grote) nu nog grotendeels juv zijn, incl de tertials. Steltlopers beginnen normaal met de scapulars (schouderveren) te ruien in hun eerste winter, zo deelde hij me mede.

theomuusse

Ik denk dat het een adult is.
De vogel is niet netjes en glad in de veerpartijen en toont veel niet-juveniele veren.
Ik denk dus een ad grote.

Theo


Citaat van: rnbflavour op september 19, 2012, 23:27:22 PM
Ik heb die nieuwe Nils nog niet. Wellicht dat Nils, mocht hij dit lezen zelf even een toelichting kan geven?

Overigens wordt er op plaat 97d van shorebirds bij grote grijze snip in maart gesproken over een behouden juveniele tertial. Ik zie het zelf niet echt, maar ben slecht in leeftijd en rui van tertials (heb er nog geen oog voor om te zien welke ontbreken of groeien of welke in dit geval bedoeld wordt met de bruine punt), maar blijkbaar kunnen juveniele tertials dus erg lang.

Is er overigens nog iemand die ook een poging wil doen om deze vogel op naam en leeftijd te brengen met argumenten of weten jullie het allemaal wel en laten jullie mij wat aanmodderen?  ;D

Folkert Jan

Citaat van: theomuusse op september 20, 2012, 23:31:21 PM
Ik denk dat het een adult is.
De vogel is niet netjes en glad in de veerpartijen en toont veel niet-juveniele veren.
Ik denk dus een ad grote.

Theo


Citaat van: rnbflavour op september 19, 2012, 23:27:22 PM
Ik heb die nieuwe Nils nog niet. Wellicht dat Nils, mocht hij dit lezen zelf even een toelichting kan geven?

Overigens wordt er op plaat 97d van shorebirds bij grote grijze snip in maart gesproken over een behouden juveniele tertial. Ik zie het zelf niet echt, maar ben slecht in leeftijd en rui van tertials (heb er nog geen oog voor om te zien welke ontbreken of groeien of welke in dit geval bedoeld wordt met de bruine punt), maar blijkbaar kunnen juveniele tertials dus erg lang.

Is er overigens nog iemand die ook een poging wil doen om deze vogel op naam en leeftijd te brengen met argumenten of weten jullie het allemaal wel en laten jullie mij wat aanmodderen?  ;D


Waarom dan grote en geen kleine?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jvdlaan

Omdat:
- Kin niet licht is
- de grijze borst duidelijk contrasteert met de witte buik
- de flanktekening donkerder is dan bv grijs op de borst