Zwartkopmees (vondst)

Gestart door Gerrit Kteu, maart 12, 2007, 11:23:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Kteu

Helaas bracht vonmorgen 1 van m'n poezen dit dode meesje mee. Ikzelf denk dat het hier om een Glanskop gaat: kleine en smalle zwarte kinvlek en duidelijk geen lichte baan over de vleugels. Donkere handpennen. Kopstreep is glanzend zwart, loopt tot ver naar achter en blijft smal. Het beestje is nogal gehavend.

Kunnen mezenexperts dit bevestigen of tegenspreken?

Ik vraag dit vooral omdat eerder is beweerd dat de Glanskop in dit gebied niet zou voorkomen of dat dat hoogst onwaarschijnlijk zou zijn. Ik zie en hoor daarentegen regelmatig Glanskoppen in dit gebied. Deze vondst zou de aanwezigheid van deze soort in dit gebied kunnen bewijzen, wat wellicht inzicht kan geven in de verspreiding van deze soort.

Foto's zijn te vinden op onderstaande link.

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2121892

Kaja

Volgens mij glanskop: Kleine kinvlek en geen lichte vlek op de vleugel.

BramtK

Dag Gerrit,

Ik kom ook nog wel eens in Park de Berenkuil en er komen, naast Matkoppen, zeer zeker wel Glanskoppen voor. Ik heb deze ook gemeld via waarneming.nl. (Ook dit weekend zag ik ze daar nog, evenals zingende Matkop, 2 IJsvogels en een paartje Staartmezen, waarvan een Witkoppig exemplaar, die samen met een veer in de weer waren. Maar dit terzijde.)

Vogel op de foto lijkt mij inderdaad Glanskop.

Groeten,

Bram ter Keurs  
Groeten,

Bram ter Keurs

Gerrit Kteu

Hallo Bram,

Leuk dat jij ze hier ook waarneemt. Een tijdje geleden leidde mijn waarneming namelijk tot een discussie, vandaar dat ik deze vondst wel interessant vond omdat ik hiervoor niet in staat was foto's te maken, helaas was daar een poes voor nodig. Ik had ook geen andere waarnemingen van Glanskoppen gezien (toen) behalve die van mijzelf.

Het IJsvogelpaartje is idd zeer regelmatig te zien (dagelijks bij mij in de tuin) en ook de witkoppige staartmees heb ik hier ook meerdere malen waargenomen (en ingevoerd).

Bedankt voor je reactie.

BramtK

Dag Gerrit,

Mijn eerste hier ingevoerde waarneming was pas van 12 januari 2007. Maar ik geloof dat ik Glanskop al eerder had gezien in Park de Berenkuil. Mogelijk in de tijd dat ik nog geen waarnemingen invoerde op waarneming.nl. Leuk park trouwens. En dan ontdek jij ook nog een onbekende populatie Glanskoppen!

Ook leuk voor de kat.   :(

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Gerrit Kteu

Het valt me op dat er Glanskoppen gemeld worden in andere gebieden door mensen die ze niet in dit gebied melden terwijl ik van die mensen wel andere waarnemingen in dit gebied zie. M.a.w. ik begon te twijfelen of deze soort wel juist wordt geregistreerd. Ik heb de Glanskop ook wel in Amelisweerd en Rijnauwen gezien en gehoord, toch staan er weinig waarnemingen van die gebieden voor deze soort. Dat vind ik vreemd. Misschien is het verklaarbaar door het geringe animo om deze soort te melden, maar dat vind ik ook weer vreemd.