Hulpverzoek pissebeddeterminatie

Gestart door Arp, maart 11, 2007, 17:20:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo,

Even een voorzichtig vriendelijk verzoek om mij te helpen met het volgende:

Een tijdje terug viel mij op dat de fotogalerij van Wikimedia Commons voor Porcellio scaber hoofdzakelijk (best wel goede) foto's bevat van een mannelijk en vrouwelijk dier die zeker niet P. scaber zijn, maar naar mijn bescheiden mening Oniscus asellus.

Probleem: Ik kom net pas kijken met die pissebedden en durf wel zeker te zeggen dat het P. scaber niet is, maar niet zeker te zeggen dat het O. asellus wel is - temeer dat de diertjes in Duitsland zijn gefotografeerd en ik geen idee heb welke van de 50 soorten in Duitsland niet in "Berg en Wijnhoven" staan en wellicht wel voor verwarring in aanmerking zouden komen (!)

Vraag: Zou iemand die zich zekerder is van zijn zaak er even kort een blik op willen werpen en vertellen of het idd O. asellus is? Alvast heel erg hartelijk bedankt!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Het betreft inderdaad Oniscus asellus. Als je niet zeker bent over Oniscus asellus en Porcellio scaber (ze kunnen soms bedriegelijk veel op elkaar lijken) danis een handig kenmerk het eerste flagelleedje. Die is bij P. scaber opvallend oranje.

Matty Berg
Coordinator bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

Fijn - harstikke bedankt Matty! :D Ik ga dadelijk aan de auteur doorgeven dat je ze als Oniscus asellus bevestigd hebt zodat hij het spul kan corrigeren.  

CiteerAls je niet zeker bent over Oniscus asellus en Porcellio scaber ...
Dat het geen Porcellio scaber was, leek me duidelijk (o.a. 3 flagel segmentjes etc) en als ik de dieren een naam hat moeten geven was het ook zeker Oniscus asellus geweest, maar ik weet dus domweg niet of er in Duitsland misschien niet toch nog één of andere soort rondloopt die zoveel op O. asellus lijkt, maar het dan toch niet is dus wilde ik het zelf niet "met zekerheid" op O. asellus vastpinnen.  -_-

In NL vind ik het vooral eng om P. scaber al te gemakkelijk als zodanig te benoemen omdat ik met name al die andere Porcellio's nog nooit er tussenuit heb weten te vissen en de kans groot is dat ik zelf de subtiele verschillen zoals vorm van het mediale lobje etc dus nog niet goed interpreteer.  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)