Hoofdmenu

telescoop

Gestart door harrie, oktober 06, 2004, 22:31:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

harrie

Ik wil een observatie telescoop aanschaffen. Is de Luxon 15-45x - 60 telescoop een aanrader???. Deze is momenteel bij de kijkshop voor Euro 99,99 te koop.

Heeft iemand ervaring met deze telescoop

BWoets

Zelf voel ik me nooit zo aangetrokken tot die Telescopen van 100 euro of soms zelfs nog minder.
Maar ikk en hem niet en zou er verder niet over kunnen oordelen.
Misschien vragen of je er eens doorheen mag kijken?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Thijs Fijen

doen ze bij kijkshop niet. maar mischien heb je geluk. ikzelf zou het niet wagen. is het geen sterrentelescoop (zit namelijk geen omkeerfunctie in, is erg lastig dan zie je een vogel ondersteboven)

Groetjes Thijs
Thijs Fijen

Rogier

Ik heb 'm zelf ook gehad, sinds vorig jaar een betere gekocht. Het is een leuk telescoopje voor het geld, je haalt vogels wat dichterbij dan door de verrekijker. Je moet er wel een statief bij hebben (een gewoon fotostatief volstaat hierbij wel).
Als je wat hogere eisen gaat stellen aan bijv. licht/kleur/vergroting dan wil je al snel iets beters, maar om mee te beginnen is het wel het geld waard (hoewel ik 'm volgens mij voor minder heb gekocht).
Groeten,
Rogier Verbeek

Apophis25

#4
Ik zou niet een kijker bij de Kijkshop halen. Zelf heb ik een Low-budget kijker uit America laten komen.
Deze bevalt mij wel goed, de vogels worden tot 60x vergroot, met een 80 mm lens, en de kleuren blijven goed bij elkaar. Maar als ik een foto maak veranderd de boel, de kwaliteit is gewoon niet aanwezig. Dus mocht je foto's willen maken dan moet je een veel duurdere nemen.

Maar als je er alleen wat verder mee wilt kijken dan kun je wel een goedkope nemen maar dan raad ik je toch een Luxxon af.

[edit]
Ik keek nog even op internet naar diverse scopen en mijn oog viel op de scopes van Celestron. Daar heb je voor een paar hondert (dat wel) euro al scopen met ed-glas enzo. Ook hebben ze een Smit-Casagrain spotingscope. Een stuk zwaarder dan een normale lenzen scoop maar zoals ik al zeg het ding heeft geen lenzen. Dus een beter beeld (naar mijn mening)
[/edit]

Bram Rijksen

Dag Harrie,

Ikzelf heb er eentje gekocht, vnl. voor mijn zoon (10 jr.) Ik vond de prijs-kwaliteitverhouding acceptabel . Ik gebruik zelf een (al weer oude..) Kowa TSN 4 met fluorite lenzen en die vergelijking moet je gauw vergeten.
Als je een beetje aardig weer hebt (meer dan redelijk licht) en je zoomt niet te veel in, dan heb je een aardige kijker voor dat geld. Maar ook niet meer dan dat...
Maar goed, hij ziet er netjes afgewerkt uit en technisch lijkt-ie me in orde.
Voor fotograferen totaal ongeschikt trouwens.

Vriendelijke groet,

Bram