Hoofdmenu

invoeren afwijkende vorm

Gestart door argusoog, september 06, 2012, 20:15:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

argusoog

Zojuist geprobeerd om een dagvlinder met een afwijkende tekening in te voeren in telmee. Maar volgens mij is daar geen aparte keuzemogelijkheid voor zoals bij wrn.nl, waar je bij 'kleed' voor 'afwijkend' kunt kiezen (i.p.v. imago)? Ik heb nu maar bij 'stadium' de keuze 'zie opmerking' geselecteerd en daar de afwijking toegelicht. Is toch wel jammer dat meer of minder bijzondere gevallen er zo niet systematisch uitgelicht kunnen worden in telmee. Of zie ik ergens een optie over het hoofd?  :-\
Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

cvsw123

Volgens mij heb je het precies goed gedaan. Aandachtsvelden verschuiven nu eenmaal, en dit wordt tegenwoordig zelden gebruikt. Grappig te bedenken dat als w.nl of telmee in de jaren dertig had bestaan, er een lange lijst met vormen voor iedere soort was geweest, maar vast geen mogelijkheid om een locatie op te geven precieser dan gemeente  (de exacte plek vond men toen vaak van ondergeschikt belang, de gemeentenaam was goed genoeg). Er staan ook maar een paar kaartjes in de catalogus.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

argusoog

Leuk om te weten dat die afwijkende vormen vroeger interessanter gevonden werden dan heden ten dage. Zou ik eigenlijk niet gedacht hebben met alle toegenomen kennis over de natuur en de kennelijke behoefte (en technische mogelijkheden) om zo'n beetje alles te registreren en vast te leggen. Maar blijkbaar geldt dat dan inderdaad niet voor álle zaken.

Zelf vind ik het eigenlijk wel leuk en (lijkt me tenminste) uit het oogpunt van erfelijkheid en evolutie ook wel interessant en nuttig om die verscheidenheid binnen soorten in beeld te krijgen en vast te leggen. Kortom: ik blijf de afwijkingen zeker (op bovenstaande manier dan maar) registreren, al is het maar uit verwondering over alle variatie. Bedankt voor je reactie!  :)
Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

SlechtValk

Citaat van: cvsw123 op september 07, 2012, 08:24:42 AM
... Aandachtsvelden verschuiven nu eenmaal, en dit wordt tegenwoordig zelden gebruikt. <...knip...>  de exacte plek vond men toen vaak van ondergeschikt belang <...knip...>

Is dat niet juist een mooi argument om zoveel mogelijk informatie te verzamelen (dus ook dat het om een afwijkende vorm gaat), aangezien deze informatie mogelijk in de toekomst nog gebruikt zou kunnen gaan worden.

Ik denk dat menig onderzoeker nu heel blij zou zijn als men vroeger meer dan alleen de gemeente (maar veel preciezer de lokatie) aangegeven zou hebben. In mijn ogen is een waarneming waardevoller, naar mate er meer en preciezere informatie beschikbaar is (uiteraard alleen indien deze informatie correct is).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.