Hoofdmenu

ZOETE KERS ?

Gestart door TESS13, maart 09, 2007, 11:04:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

TESS13

foto 1
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

TESS13

foto 2
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

TESS13

Ik denk eigenlijk Sleedoorn, heb vergeten te kijken of hij gedoornd was.
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

Pieter Stolwijk

Geen Sleedoorn; die heeft kleinere boemen.
Hou er rekening mee dat er veel gecultiveerde soorten Kers (Prunus) in Nederland zijn aangeplant.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

TESS13

Deze stond op een rommelig terrein vlakbij de duinen.
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

Windekind

Zoete kers ook niet !
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

TESS13

Kan het ook de KERSPRUIM zijn ?  p.cerasifera is een bijna kale,doornloze struik
of boom tot 8 m; glanzend groene twijgen en bladeren , bloemen groter 15-20mm.
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

han.endt

#7
CiteerKan het ook de KERSPRUIM zijn ?
Tess,

Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Het probleem (voor mij) is echter dat ik kersen bijna nooit alleen op bloemen heb gedetermineerd. Als hij niet aangeplant is dan is de Kerspruim eigenlijk altijd een grote struik of een kleine meerstammige boom. Het blad dat zich aan het ontplooien is lijkt ook de goede kant uit te gaan voor deze soort.

mcbud

Zonder twijfel een Kerspruim.
De bloemen zijn identiek aan de bloesem van de Kerspruim vlak voor mijn raam...

vr gr, marc

Hinko

hmmm, ik heb in m'n boomgaard hardnekkige opschot van een prunus die hier verdacht veel op lijkt. Uit overlevering wordt ie uitgescholden voor 'wilde kers' en ik ging ervan uit dat het Zoete kers betrof. Nooit de behoefte gevoeld om 'em nog eens nader te onderzoeken maar dat ga ik nu toch maar eens doen.
mvgr, Hinko

han.endt

Citeerhmmm, ik heb in m'n boomgaard hardnekkige opschot van een prunus die hier verdacht veel op lijkt. Uit overlevering wordt ie uitgescholden voor 'wilde kers' en ik ging ervan uit dat het Zoete kers betrof. Nooit de behoefte gevoeld om 'em nog eens nader te onderzoeken maar dat ga ik nu toch maar eens doen.
Misschien Zure Kers?

mcbud

#11
In augustus heb je rijpe vruchten (juli, dit jaar?). Kerspruimen zijn best te eten en niet te verwarren met pruimen, kersen of morellen (krieken, zure kersen). De kerspruim wordt veel verward met een sierprunus en met sleedoorn omdat ze ongeveer dezelfde bloeitijd hebben in het hele vroege voorjaar. De bloei begint, net als bij de sleedoorn, voordat de bladknoppen uitkomen en gaat door tot de struik al behoorlijk groen is.
Sinds ik er op ben gaan letten zie ik ze overal langs de binnenduinrand. Meestal als manshoge struiken, zoals Han al zei, in houtwallen langs wegen of paden.
De groene twijgen vind ik geen erg betrouwbaar veldkenmerk. De struiken die ik heb bekeken hebben doorgaans wel wat groene twijgen, of twijgen met groene vlekken, maar het meerendeel is bruin of bruingrijs.
De bloeitijd sluit verwarring met Zoete kers eigenlijk uit. De kerspruimen zijn hier nu bijna uitgebloeid en ik heb nog nergens een spoor van bloesem aan een mij bekende Zoete kers gezien.

vr gr
marc

Hinko

Ik heb even op plaatjes gegoogled en op de wikipedia gekeken. Ik ben er vrij zeker van dat ik zelf geen kerspruim in de boomgaard heb, de bladeren zijn veel te groot, de vruchten zijn anders. Het vervelende is dat 'mijn' prunus wel als 2 druppels water op de foto's van de kerspruim op Waarneming lijkt. Maw ergens klopt er iets niet!

Na mijn vakantie duik ik er wel verder in, ik ga nu pakken voor Lesotho. Tot later.
mvgr, Hinko

mcbud

Heb ook wat verder gesurfd. Mijn kennis van tuinplanten is helaas erg gebrekkig.
Bij nader inzien verbaast het me niet zo dat je prunus wel als 2 druppels water op de foto's van de kerspruim lijkt. Hooguit dat het blad veel te groot is.
De meeste vroegbloeiende struiken en -bomen die ik altijd eenvoudig prunus noemde blijken -volgens de geraadpleegde sites- varieteiten van één en dezelde soort: Prunus cerasifera, dezelfde Kerspruim die in Nederland ook wel als Myrobalaan bekend blijkt te zijn.
Met uitzondering dan van de nog vroeger bloeiende Prunus subhirtella, die er ook echt anders uitziet, en die Han al eens ter sprake bracht in "wat bloeit er bij jullie?"
De plaatjes die ik het meest tegenwam zijn van de populaire tuinvarieteit Prunus cerasifera Nigra (met roze bloemen, roodbruin blad en rode vruchten) waar ik ook het eerst aan dacht bij de naam Prunus.
De varieteit die hier in de buurt verwilderd voorkomt en ook wel in tuinen heeft altijd witte bloemen, groen blad en gele vruchten die 2 tot 3 keer zo groot zijn als zoete kersen, maar kleiner, ronder en minder zoet dan de meeste pruimen.
Volgens verschillende sites zijn de bloemen behalve op kleur vrijwel niet van elkaar te onderscheiden.
Han weet hier ongetwijfeld alle details.

Intussen een prettige vakantie in de bergen, Hinko. Lesotho Fatse La Bontata Rona.

vr gr, marc