Hoofdmenu

Welke juffer ?

Gestart door john.2400, september 04, 2012, 16:15:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

john.2400

Ik zie niet welke soort dit is.Gaarne hulp gezocht.
Alvastdank John.

AvanderHeijden

Dankzij de metaalglans en de rusthouding (vleugels wijd) kom je al gauw in de Panterjuffers. Kenmerken van deze soort zijn de lichte pterostigma's en de tekening op de zijkant van het borststuk (donkere "haak" in het lichte deel).

Kom je hiermee verder?

john.2400

Verder kom ik helaas nog niet, dat het een panster soort is dacht ik wel maar deze kleur kom ik nog niet tegen op een foto.

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

e.walstra

volgens mij was het Antoni`s inzet om het niet voor te zeggen? :huh:

AvanderHeijden

Klopt maar Houtpantser is goed ja.

Ovezichtje van de pantserjuffers:

http://waarneming.nl/familie/view/1302

Uiteindelijk hebben we inclusief winterjuffers maar 7 soorten dus lekker overzichtelijk. De genoemde kenmerken staan maar bij 1 van die soorten  ::)

Qua kleur: zoals de admins hier wel eens zeggen; de Nederlandse soorten kun je allemaal van zwart-witfoto's determineren, kleurverdeling is belangrijker dan kleur (want in dat laatste zit soms veel variatie).

john.2400

@ Antoni dank voor de voorzet (snap dat je zelf beter iets kunt opzoeken)
Zal beter op kenmerken moeten letten.
Vincent en E Walstra hartelijk dank.
Met vr gr John.

AvanderHeijden

Gaan jullie me nu allemaal Antoni noemen?  ??? ;D

Voorzetjes zijn idd vaak een probaat middel om soorten te leren kennen, zo kun je eerst zien of je genoemde kenmerken zelf herkent en als je daar dan de soort bij vindt vergeet je het ook niet zomaar. Plus dat het gewoon (vind ik iig) meer plezier oplevert als je met wat aanwijzingen toch zelf de soort vindt!

Anne Hueber †

Citaat van: AvanderHeijden op september 05, 2012, 09:17:03 AM
Voorzetjes zijn idd vaak een probaat middel om soorten te leren kennen, zo kun je eerst zien of je genoemde kenmerken zelf herkent en als je daar dan de soort bij vindt vergeet je het ook niet zomaar. Plus dat het gewoon (vind ik iig) meer plezier oplevert als je met wat aanwijzingen toch zelf de soort vindt!

Helemaal eens Antoine.
Ik merk ook, dat de mensen dan de soortinfo gaan bestuderen, er meer plezier in krijgen, om zelf de soort op naam te brengen en dat er bij het invoeren ook minder fouten worden gemaakt.

e.walstra

Vond ik toen ik begon ook leuker. Vind trouwens dat jullie van bij de waarnemingen zelf ook vaak leuke tips geven.
Erg leerzaam, ik leer steeds meer soorten herkennen zo.  :duim:

ERwin

Ps; sorry Antoine, ik ben een beetje dyslectisch.

john.2400

@ Antoine, sorry van de naam nu goed toch  :blink:
voor de rest ben ik het er mee eens dat het beter is als je er zelf achter komt welke soort het is.
Maar ben als beginner erg blij met een bevestiging en of een tip in de goede richting.

P.S is er ergens ook iets te vinden met duidelijke tekeningen i.p.v foto's bijvoorbeeld hoe een snor er uit ziet.
Allemaal bedankt.
John.


Anne Hueber †


john.2400

Toppie  :duim: duidelijk nu.
Dank je Anne,
John.