Bij in Zuid-Limburg

Gestart door xJochemx, september 02, 2012, 22:31:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

Hallo allemaal,
Vandaag een prachtige wandeling in Zuid-Limburg gemaakt. In de buut van Epen in een boomgaard (Bellet) rond een poel bloeiden veel Hennepnetels en daar waren mooie bijtjes die hun achterlijf typisch iets gekromd naar beneden hielden op aan 't foerageren. Kan iemand aan de hand van de (helaas niet betere) foto's misschien een soortnaam geven?
Alvast bedankt! Jochem Kühnen.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Pietsje

#1
Volgens mij een Andoornbijtje (vrouwtje), Anthophora furcata. Dat is een soort Sachembij. Ze zijn te herkennen aan o.a. de rode haren op onderkant kontje, vrouwtjes dan, (op foto 2 meen ik dat net te zien) en een hoog zoemend geluid (maar dat is geen determinatiekenmerk zozeer). Maar wacht even op bevestiging van de deskundigen (Theo, Albert, Stijn).
Ik ken ze uit mijn tuin, heb ze helaas dit jaar nog niet gespot.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

xJochemx

#2
Bedankt Pietsje! Ik zat ook al wel aan een Anthophora te denken, maar zag er geen vermeld in augustus in de vliegkalendar op wildebijen.nl en werd daar dus een beetje door op 't verkeerde been gezet. Stom natuurlijk, want in die vliegkalender wordt uitgegaan van de hoofdvliegtijd. Ik had beter in de Voorlopige Atlas naar de kanshebbers onder de Anthophora qua vliegtijd kunnen kijken.
Inderdaad was er een rood/oranje kontje te zien en maakten ze een hoog zoemend geluid. Hopelijk kan iemand het bevestigen, maar de kans dat het furcata was lijkt me wel heel groot. :)
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Pietsje

Jochem, ik zag dat je haar (nog) niet hebt ingevoerd in waarneming.nl. Misschien wel leuk?
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

xJochemx

Vergeten, dank je wel voor de herrinnering eraan! Bij deze gedaan. :)
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl