Zwarte kever met lichte lila rand??

Gestart door Inge Scheper, september 02, 2012, 16:04:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Inge Scheper

Hoi,
op zoek naar paddenstoelen zag ik deze kever lopen, misschien niet zo goed te zien op de foto's, maar de buitenrand van kop en schild was lila achtig
Weten jullie wat het is?
Bedankt alvast
Doeg,
Inge

beetlestitch

waar was je paddenstoelen aan het zoeken? misschien rond winterswijk? altijd bij een vraag de vindplaats op geven. de kever is car violaceus. groeten toon
Toon Keukelaar

beetlestitch

als je een vraag stelt op dit forum verwacht je een antwoord. als er een tegen vraar voor verduidelijking aan je gesteld wordt vewacht de vraagsteller ook een antwoord. groeten toon.
Toon Keukelaar

Douwe van der Ploeg

Als ik even het topic mag stelen: ik kan het nog niet helemaal vinden, waar ligt nou precies het duidelijke verschil tussen violaceus en problematicus?
Douwe van der Ploeg

Inge Scheper

Sorry, ben druk aan het verhuizen en had dit nog niet gelezen.....
Bedankt in ieder geval voor je reactie!
En het was in Emmen.....maar komen sommige kevers dan in bepaalde delen van het land wel voor en ergens anders niet?
doeg,
Inge

beetlestitch

#5
de sculptuur van deze was anders dan de kevers van de veluwe of zuid limburg. vandaar. ik ben wel eens in de achterhoek geweest en daar heeft violaceus een andere sculptuur op de dekschilden. groeten toon.  sorry maar ik was een beetje kort af doordat de vindplaats vraag open bleef. goede verhuizing.
Toon Keukelaar

beetlestitch

beste douwe. er is al veel over violaceus/problematicus geschreven op dit forum dus deze discussie moet hier wel ergens terug te vinden zijn en anders weet arp dit misschien. groeten toon.
Toon Keukelaar


Douwe van der Ploeg

Dankje! Ik zal me er eens in gaan verdiepen :)
Douwe van der Ploeg

beetlestitch

deze soort is ook bekend van het bargerveen dus deze vondst sluit daar wel bij aan. groeten toon.[een latertje]
Toon Keukelaar