Eipakket in gelei van kokerjuffer

Gestart door hdeheer, september 01, 2012, 17:09:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

Op Forum start Niek Louwers met een foto van larfjes in een eipakket op 6-10-2009, een paar dagen later volgt Sjors van het Strandje met 1 waarneming van een soortgelijke eiklomp op Forum.
Het jaar daarop volgt Sandra Brennand op 8-9 en op 13-9 volgt Jan Wind.
Nu weer 2 jaar later zie ik zo'n eiklomp. Ik meen me te herinneren dat Bert Higler zegt dat het Limnephilidae zijn en David Tempelman het op
Polycentropodidae houdt.
In die jaren 2009 en 2010 zijn er maandenlange discussies over Vleermuispoepjes, die eindigen met de conclusie dat het kokerjufferlarfjes zijn op de voordeur van de mussenopvang Witte mus van Liset. Weten we inmiddels meer? Wie lukt hier een naam bij te vinden?

natuur

Hallo Herman,

Dit zijn de eieren van een kokerjuffer soort, mogelijk Glyphotaelius pellucidus (Trichoptera: familie: Limnephilidae).

hdeheer

Hardstikke bedankt Gerard,
Ja en als het klopt en dat denk ik wel dan zie ik op waarneming.be en op observado.org nog 3 namen met ei-klomp observaties:
Hedy Jansen op 27-9-2008, Dik Vonk op 11-09-20011 en Arie Benschop op 20-09-2011.
Het zou well handig zijn als iedereen bij Glyphotaelius pellucidus komt te staan en dat er een validatie van komt.
Herman.

hdeheer

#3
Gerard en andere geinteresseerden, ik krijg net het bericht binnen van Henk Pras die er de naam Limnephilus flavicornis op plakt! Hij verwijst daarbij naar: Tirion insectengids van Belmann blz. 318. Nu zitten we met 2 Limnephidae.
Oeps, wat nu te doen? Insektenfotos.de-Forum behandelt dit item ook op hun site. Het ziet ernaar uit dat de plek bij oever, boven water of ver van water ook belangrijk kan zijn. Misschien moeten we deze eieren eens gaan uitkweken? Verder zie ik onder Statistieken dat Limnephilus enkel in het voorjaar larfjes heeft en Glyphotelius in voor- en najaar.
Herman

hdeheer

Zojuist het volgende gelezen op de informatie-pagina van Glyphotaelius pellucides:
De eieren worden in een eipakket op een blad gelegd, tot op ooghoogte, ruim boven de grond dus. Binnen dit eipakket komen na verloop van tijd de larfjes uit. In het najaar, wanneer het gaat regenen, spoelen de larfjes met eipakket en al naar beneden. Op die plek ontstaat dan "hopelijk" een poeltje. Zo'n poeltje is voor de larve voldoende om zich te ontwikkelen en in het volgend voorjaar uit te vliegen. Er zijn waarschijnlijk wel meer soorten Limnephilidae die op deze manier eieren leggen, maar het is denkbaar dat het vaak deze soort betreft. 
Herman

David Tempelman

dag allemaal, inderdaad veruit het meest waarschijnlijk dat het een eipakket van Glyphotaelius pellucidus betreft. als ik destijds tot Polycentropodidae ben gekomen, geen idee hoe, dat klopt zeker niet.
validatie kan ik doen, zodra ik het echt zeker weet. maar als deze foto's bij G. pellu kunnen worden geplaatst, heel prettig.
wat ik intussen wel weet, is dat die soort (net als enkele andere Limnephilidae-soorten) hun eieren inderdaad in een klomp boven het water op een blad leggen. dat water kan een bospoel zijn, of een ander tijdelijk watertje. met de herfstregens glibberen de larfjes er dan uit en komen in het water terecht (dat door die regens ontstaan kan zijn).
de foto vind ik erg fraai en als-ie beschikbaar zou worden gesteld voor het hoofdstuk over eieren leggen in ons boek over schietmotten zou ik dat zeer waarderen. stuur in dat geval het originele bestand naar m'n email, dat is david020nl aapje yahoo punt com. veel dank alvast.
met vriendelijke groet,
David

hdeheer

#6
Hallo David,
Fantastisch dat je erop reageert en er niet weer geen antwoorden zijn op een ingezonden vraag, zoals bij bladwespen bijv.
Ik heb Henk Pras gevraagd de foto's beschikbaar te stellen. Hij is het ten slotte die de foto's van mijn vondst gemaakt heeft.
Herman

David Tempelman

dag Herman, graag gedaan. Ik vind het zelf fantastisch, dat zoveel mensen zoveel moeite doen voor deze beestjes. met dank dus,
met vriendelijke groet,
David