Hoofdmenu

1e kievitseieren

Gestart door Jeroen Nagtegaal, maart 07, 2007, 17:12:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Zag dit op Teletekst staan
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Limosa

Het is toch nog later geworden dan ik gedacht had. Ze zijn hier al bijna een week bezig en ik denk dat de eerste nesten al gemaakt zijn, maar nog zonder eieren. Het vroegste kievitsei ooit is gevonden op 1 maart, dus wat dat betreft geen record ondanks de warme winter. Maar dit is wel weer een echte voorjaarsmijlpaal!
Groeten,

Joachim

Rob Gordijn

#2
Rapen mag alleen Friesland, want dan is het cultureel-historisch verantwoord.   :censored:  

Jos Welbedacht

En dat is het helemaal.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jan Harteman

CiteerHet vroegste kievitsei ooit is gevonden op 1 maart, dus wat dat betreft geen record ondanks de warme winter.
Omdat ze niet eerder GEVONDEN zijn, wil het niet zeggen dat ze er niet eerder waren :)  

marcel123

CiteerVia Peter Hermans:Via Peter Hermans:
Eerste kievietsei in De Uithof (7/3)
Het eerste kievietsei van Nederland is vanochtend (woensdag 7 maart) rond 8 uur gevonden in een weiland van de faculteit Diergeneeskunde. De vinder die de hiermee de eeuwige roem krijgt, is Gerard ten Broeke, medewerker van de veterinaire algemene dienst. Gerard ten Broeke zag vorige week dat een stel kieviten wel heel romantische momenten beleefden. "Nou, binnenkort moest ik maar eens gaan kijken in het weiland, dacht ik toen. Vorige jaar was ik net een dag te laat voor het eerste kievietsei, dus dit jaar wilde ik nog wat beter mijn best doen. Maandag kwam het er echter niet van en dinsdag regende het te veel, dus vanochtend moest het er van komen", zegt Ten Broeke die al 33 jaar in dienst is van de Universiteit Utrecht. En ja hoor, in het nest lagen twee eieren. "Ik was dus eigenlijk al een dag te laat, want kieviten leggen per dag één ei. Vanmiddag lagen er al weer drie!"

Het nest van de kieviten ligt op perceel 13, achter op het terrein van Diergeneeskunde, ten zuiden van de Yalelaan. Als graslandbeheerder is Ten Broeke vaak in de wei. Zo'n jaar of tien geleden meldde hij zich als vrijwilliger bij Landschapsbeheer Nederland om nesten van beschermde weidevogels als de kievit en de grutto te markeren, zodat boeren om het nest heen kunnen werken. "Ik doe het alleen op De Uithof hoor, maar het is een sport om de nesten te zoeken. Vroeger hadden we nog wel grutto's maar nu eigenlijk alleen nog maar kieviten. Vorig jaar vond ik 15 nesten in De Uithof. Voor ons hoeven de kieviten niet bang te zijn, het zijn de kraaien die ze hier kwaad doen. Die roven de eieren en jagen op de pullen, de kleintjes dus. Bij het nest van het eerste ei, lag vanmiddag ook al een kraai op de loer. Gelukkig heeft de kievit nu drie eieren, dan blijft ze wel op het nest zitten en maakt de kraai geen kans."

Omdat de vogels beschermd zijn, mogen de eieren niet geraapt worden, zoals in Friesland. Daar werd vandaag om zes minuten over 11 het eerste ei van de provincie gevonden. "Ik was ze lekker te snel af", zegt Ten Broeke die de hele dag 'geplaagd' werd door diverse media. "Het NOS journaal, TV Utrecht, het AD en het ANP. Ze komen allemaal."

* * * * * * *



Dit was een bericht van het Utrechts VogelNet, de gratis informatieservice over vogelwaarnemingen in de provincie Utrecht.

Bram Rijksen

tsss... 56 % maarliefst!