Hoofdmenu

onbekende muis?

Gestart door Zizou, augustus 29, 2012, 17:31:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zizou

Onze kat had net een muis gevangen, en ging ermee spelen. Daarbij enkele foto's kunnen maken, ik dacht zelf dat het een rosse woelmuis is, nadat ik het topic las over bos- en rosse woelmuis. Ik doe alleen wat met vogels, voor mij lijken alle muizen op elkaar...
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

Rob Koelman

Het is in ieder geval een ware muis. Ik neig naar een subadulte bosmuis (vanwege de vrij grijze vachtkleur; adulte bosmuizen zijn meestal geelbruin), maar sluit huismuis op dit moment niet helemaal uit.

Bos- en huismuis zijn in de hand goed te determineren, maar op foto's is het onderscheid soms lastig.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik ben het bijna met Rob eens: neig naar huismuis maar kan subadulte bosmuis niet uitsluiten ;) Waar was je waarneming? Misschien dat huismuis zo kan worden uitgesloten..

Om voortaan je muizen beter te kunnen onderscheiden:

- Spitsmuizen hebben een erg puntige, dunne snuit en zijn vaak klein.
- Woelmuizen hebben een relatief korte staart.
- Ware muizen, zoals hier, hebben een lange staart en duidelijk uitstekende oren + grote ogen.
Douwe van der Ploeg

Zizou

Ja, dat was lastig. De muis werd door de poes gevangen, maar leefde nog wel. Gewoon in de achtertuin, onder een paar coniferen. Maar misschien had de poes hem daar naar toe gesleept.
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

Theo Linders

ik neig ook naar subadult bosmuis, vooral die bruine haren lijken in die richting te wijzen...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Zizou

Aangezien 3 mensen neigen naar subadulte bosmuis, zullen we er dan een subadulte bosmuis van maken?  :blink:
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

Rob Koelman

Citaat van: Zizou op augustus 29, 2012, 20:40:14 PM
Aangezien 3 mensen neigen naar subadulte bosmuis, zullen we er dan een subadulte bosmuis van maken?  :blink:

Determinatie door middel van 'democratische' meerderheid. Hmm, dubieus...  :-\

Ik ben het overigens zelf uiteindelijk toch wel behoorlijk zeker van (subadulte) bosmuis. De 'jizz' van de muis klopt gewoon niet met die van huismuis...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Op de drie foto's zijn ook grote kraalogen te zien (al zijn de oogleden een beetje toe). Een goed kenmerk voor bosmuis.
Huismuis heeft kleine oogjes.

René
René Janssen