Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Meldingen via Email ontvangen ? (Alerts)  (gelezen 1739 keer)

hiskodevries

• Forum beheerder
Meldingen via Email ontvangen ? (Alerts)
« Gepost op: augustus 27, 2012, 15:01:28 pm »

Als je emails wilt ontvangen als een soort is ingevoerd in waarneming.nl dan kun je dit als volgt instellen
Kies in het menu 'Mijn Waarneming.nl' voor de optie 'Overzicht alerts'
Mocht je al 1 of meer alerts hebben ingesteld dan komen die hier in beeld.
Als je een nieuwe alert wilt instellen klik je op http://waarneming.nl/alert_invoeren.php Alert invoeren
Bij het invoeren heb je een aantal keuzes
Geografisch    : Voor heel Nederland, 1 provincie of 1 gebied
Soort            : Voor 1 soortgroep of 1 soort
Zeldzaamheid : Kies de zeldzaamheid waaraan de waarneming minstens moet voldoen (als je zeldzaam kiest krijg je ook alerts van zeer zeldzame soorten
Restricties:     Als je voor algemeen of zeer algemeen kiest dan moet je ook 1 soort kiezen

Voorbeelden:

Ik wil alle waarnemingen van (zeer) zeldzame vogelsoorten in mijn emailbox hebben
Ik wil alle zeer zeldzame zoogdieren uit de Provincie Utrecht in mijn emailbox hebben
en
Ik wil alle ijsvogel waarnemingen uit de gemeente Utrecht ontvangen.

Dan heb ik in totaal 3 alerts nodig.

Wil je even geen alerts ontvangen omdat je op vakantie gaat zet dan via 'Mijn Waarneming.nl->persoonlijke gegevens->persoonlijke gegevens de optie  email & nieuwsbrief ontvangen op Nee.
Op dit moment zijn al 5100 alerts ingesteld.

Elke 5 minuten draait op de server een proces of waarnemingen in aanmerking komen om via email verstuurd te worden.

FAQ

Welke waarnemingen komen NIET door via email
- Waarnemingen die van een oudere datum zijn dan 'vandaag'
- Waarnemingen van standaard verborgen soorten en waarnemingen die kmvervaagd zijn of een embargodatum hebben.

Wanneer ontvang je geen alert emails meer:
Als je de optie email & nieuwsbrief ontvangen op Nee het gezet
Als emails die verstuurd worden naar je terug gestuurd worden omdat je mailbox onbereikbaar is

Kan ik de email op een afwijkend email adres ontvangen dan op mijn, binnen waarneming.nl, ingestelde email adres ?
Ja dat kan via 'Mijn Waarneming.nl->persoonlijke gegevens->persoonlijke gegevens de optie 'e-mailadres voor alerts' invullen

Kost deze mogelijkheid ook geld ?
Nee ook deze service is gratis

Als dezelfde soort door meerdere mensen is gezien en ingevoerd krijg ik dan even zoveel Alerts ?
Ja

Kan ik de alerts ook instellen via de werkgroepschermen
Ja dan kan en dan wordt ook rekening gehouden met grenzen van het werkgebied van de werkgroep. De optie vind je ook onder 'Mijn Waarneming.nl'
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2012, 15:15:51 pm door hiskodevries »
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

Vincent Hart

• Admins
  • Admingroep:
    • ● Vogels
    • De Frisse Blik - DE plek voor jonge en beginnende vogelaars
Re: Meldingen via Email ontvangen ? (Alerts)
« Reactie #1 Gepost op: augustus 27, 2012, 17:04:06 pm »

Mooi! E-mail voor een soort die ontbreekt op je levenslijst gaat qua performance nog niet lukken?  :angel:
Groet, Vincent

Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

• Member
« Reactie #2 Gepost op: augustus 27, 2012, 22:52:51 pm »

op zich mooi, maar wel jammer dat je van elke ingevoerde waarneming van 1 geval iedere keer een aparte alert krijgt. Dat is dus ook de reden waarom ik bij DB-alerts zit. Ik zit niet te wachten op 200 mails op een dag van Kortbekzeekoet............. Echter, voor andere soortgroepen (vlinders/libellen ed) kan het wel weer handig zijn.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH

mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #3 Gepost op: augustus 28, 2012, 07:20:23 am »

Mooi! E-mail voor een soort die ontbreekt op je levenslijst gaat qua performance nog niet lukken?  :angel:
daar heb ik al heel vaak over lopen malen hoe je dat goed kan laten instellen zonder het systeem te laten dicht slibben.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #4 Gepost op: augustus 28, 2012, 09:39:36 am »

Test het maar eens http://waarneming.nl/alert_invoeren_2.php

andrestr

• Member
« Reactie #5 Gepost op: augustus 28, 2012, 23:09:08 pm »

Mooi systeem leuke aanvulling op Dutchbirdalerts als je ook andere alerts wil dan alleen zeldzame soorten.
Alleen jammer als mensen leuke waarnemingen pas uren later uploaden.
Ik krijg nu nog alerts binnen van vanochtend  ;D
Met vriendelijke groet André.

SlechtValk

• Betatest Herkenningsapp
  • *
    • Ondertekening
« Reactie #6 Gepost op: augustus 29, 2012, 03:17:44 am »

daar heb ik al heel vaak over lopen malen hoe je dat goed kan laten instellen zonder het systeem te laten dicht slibben.

Misschien is het een idee om van dergelijke waarnemingen (zelfde soort in een zelfde/beperkt gebied) een maximum te stellen van bijvoorbeeld 1 per dag/week/maand (tijdsperiode misschien zelfs instelbaar) (dat bijvoorbeeld van 10 waarnemingen van soort x in gebied y en 5 waarneming in gebied z, alleen de eerste waarnemingen per gebied en dus slechts 2 berichten worden verstuurd).

Later (of niet) invoeren van waarnemingen kun je nooit iets aan doen, dus dat zul je maar moeten accepteren.

Wat ik me wel nog afvraag, is hoe er omgegaan wordt met embargosoorten... (ik ben critisch t.o.v. embargo's, maar kan me voorstellen dat sommige waarnemers bepaalde soorten wel willen melden maar niet tot een alert willen laten leiden).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #7 Gepost op: augustus 29, 2012, 08:11:00 am »

Citaat
Wat ik me wel nog afvraag, is hoe er omgegaan wordt met embargosoorten... (ik ben critisch t.o.v. embargo's, maar kan me voorstellen dat sommige waarnemers bepaalde soorten wel willen melden maar niet tot een alert willen laten leiden).
misschien het hele eerste onderdeel even lezen ?

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2012, 12:06:02 pm »

als het goed is wordt voor 1 soort op 1 datum in 1 gebied slechts 1 keer per 2 (naar beneden afgerond) uur een alert verstuurd.
wat nog fout kan gaan zijn waarnemingen zonder tijdstip

Vincent Hart

• Admins
  • Admingroep:
    • ● Vogels
« Reactie #9 Gepost op: augustus 29, 2012, 20:14:09 pm »

Test het maar eens http://waarneming.nl/alert_invoeren_2.php
Heb 'm ingesteld, nu nog wachten tot iemand een lifer invoert  ;)
Groet, Vincent

Vincent Hart

• Admins
  • Admingroep:
    • ● Vogels
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2012, 18:52:48 pm »

Hij doet het  :duim:  (helaas geen lifer maar een invoerfoutje)
Groet, Vincent

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #11 Gepost op: augustus 30, 2012, 18:59:13 pm »

Ik weet het. Die van mij is vandaag 2 items korter

Jan vH

• Member
    • Mijn waarnemingen
« Reactie #12 Gepost op: augustus 30, 2012, 19:45:43 pm »

Ik probeerde net een alert aan te maken voor zeldzame vogels in de gemeente Barneveld, maar toen ik in het alertoverzicht keek zag ik dat de alerts aan waren gemaakt voor alle vogels die nog niet op mijn levenslijst staan, en niet de alert voor zeldzame vogels in Barneveld. Ik heb toen een paar alerts verwijderd, en geprobeerd om een alert toe te voegen voor zeldzame planten in de gemeente Barneveld, maar ik kreeg weer alle alle alerts voor de vogels die nog niet op mijn levenslijst staan. Ik heb niet het hokje voor "Genereer alerts gebaseerd op mijn Vogel levenslijst." aangevinkt.

Ik heb net ook nog geprobeerd een alert toe te voegen voor zeldzame geleedpotigen (overig) in de provincie Gelderland, maar kreeg toen alle alerts voor de vogels die nog niet op mijn levenslijst staan dubbel.

Kan hier (het liefst zo snel mogelijk) iets aan gedaan worden? Het duurt wel heel lang als ik honderden op 'verwijderen' moet klikken, en ik zit ook niet te wachten op tientallen extra mailtjes in mijn mailbox.
Jan van Harten

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #13 Gepost op: augustus 31, 2012, 16:30:38 pm »

Ik probeerde net een alert aan te maken voor zeldzame vogels in de gemeente Barneveld, maar toen ik in het alertoverzicht keek zag ik dat de alerts aan waren gemaakt voor alle vogels die nog niet op mijn levenslijst staan, en niet de alert voor zeldzame vogels in Barneveld. Ik heb toen een paar alerts verwijderd, en geprobeerd om een alert toe te voegen voor zeldzame planten in de gemeente Barneveld, maar ik kreeg weer alle alle alerts voor de vogels die nog niet op mijn levenslijst staan. Ik heb niet het hokje voor "Genereer alerts gebaseerd op mijn Vogel levenslijst." aangevinkt.

Ik heb net ook nog geprobeerd een alert toe te voegen voor zeldzame geleedpotigen (overig) in de provincie Gelderland, maar kreeg toen alle alerts voor de vogels die nog niet op mijn levenslijst staan dubbel.

Kan hier (het liefst zo snel mogelijk) iets aan gedaan worden? Het duurt wel heel lang als ik honderden op 'verwijderen' moet klikken, en ik zit ook niet te wachten op tientallen extra mailtjes in mijn mailbox.
ja sorry, dat is nu (sinds vanochtend) weer in orde

Je kunt nu ook instellen welke uur interval je wilt gebruiken om dezelfde melding in je email te ontvangen (1-4 uur) in te stellen in je profiel
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2012, 16:55:02 pm door hiskodevries »

Joop Hotting

• Member
« Reactie #14 Gepost op: september 02, 2012, 20:08:33 pm »

Hallo,
ik zit met hetzelfde probleem. Zeer veel alerts gegenereerd waar ik niet op zat te wachten.
Is er een manier om deze alerts in één keer te verwijderen ?
Alvast bedankt, Joop Hotting
Mvg, Joop Hotting

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #15 Gepost op: september 03, 2012, 09:53:54 am »

Dennishabers

• Member
« Reactie #16 Gepost op: december 03, 2015, 14:20:24 pm »

Ik ontvang geen alerts. Om te testen of het werkt heb ik een alert ingesteld op "Koolmees, Gelderland", ik heb hier echter geen melding van gehad. Ander emailadres geprobrobeerd (een @hotmail.com ipv gmail.com), maar nog steeds geen alerts. Enig idee wat dit kan zijn?
Bedankt!

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #17 Gepost op: december 03, 2015, 15:53:01 pm »

Zie Screenshots

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #18 Gepost op: december 03, 2015, 15:53:37 pm »

En

Dennishabers

• Member
« Reactie #19 Gepost op: december 04, 2015, 11:33:58 am »

Ik heb gisteravond deze alerts ingesteld. Zowel koolmees als >= zeldzaam zijn gemeld, maar helaas geen alerts.
E-mail instelling gecontroleerd, zowel bij mijn gegevens als op beide e-mail accounts.
Ik kan op het forum verder ook niemand vinden dit hetzelfde probleem heeft..

peterv

• Admins
« Reactie #20 Gepost op: februari 01, 2016, 13:09:58 pm »

Ik heb gisteravond deze alerts ingesteld. Zowel koolmees als >= zeldzaam zijn gemeld, maar helaas geen alerts.
E-mail instelling gecontroleerd, zowel bij mijn gegevens als op beide e-mail accounts.
Ik kan op het forum verder ook niemand vinden dit hetzelfde probleem heeft..
Gebruik je een spamfilter? Bij mij kwamen alerts op het ene adres niet door vanwege een spamfilter terwijl deze op een ander mailadres zonder problemen werden bezorgd. Na aanpassing spamfilter geen problemen meer.
Peter Venema

ChristiaanK

• Member
« Reactie #21 Gepost op: juni 04, 2016, 08:21:28 am »

Ik heb zojuist twee e-mails ontvangen van dezelfde waarneming (zelfde gebied, exact dezelfde tijd, zie de bijlagen), hoewel ik mijn interval op 4 uur ingesteld heb. Geen ramp hoor, maar mss een bugje?

groet, Christiaan

ChristiaanK

• Member
« Reactie #22 Gepost op: juni 04, 2016, 08:30:58 am »

Waar ik in de handleiding en hier op het forum niet achter kom:

Als ik een alert voor gebied A instel, krijg ik dan ook automatisch alerts voor waarnemingen in gebieden die binnen gebied A liggen?
Ofwel: is het criterium voor een alert: "locatie van de waarneming is binnen gebied A",
of is het "ingevoerde gebied bij de waarneming is exact gebied A"?

Alvast dank, Christiaan
groet, Christiaan

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #23 Gepost op: juni 04, 2016, 09:36:50 am »

Nee zo werkt het niet. Dat kost te veel rekentijd

Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.04 seconden met 19 queries.