grote (bok?)tor op Texel

Gestart door VincentStork1, augustus 26, 2012, 18:45:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

VincentStork1

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/70720509
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2012-08-21 Texel - Vakantiepark De Krim
Foto's:


bij voorbaat dank Vincent Stork


Bart van Hoogstraten

Hoi Vincent,

Lijkt me Bruine Grootoogboktor maar ben niet zeker omdat dat de eerste waarneming op Texel zou zijn.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

VincentStork1

Beste Bart,

Ik ga ermee aan de slag. Het waren er zelfs twee. Het moet wel gezegd dat de waarnemersdichtheid van keverwaarnemers hier niet al te hoog is.

Groet, Vincent

beetlestitch

arhopalus is goed maar er is een dubbelganger nl. ferus wat aan de insnijding van het achterste tarslid te zien is tot de helft in gesneden ferus tot driekwart rusticus. als je de kevers nog hebt kun je daar met een loup mee aan de slag. groeten toon.
Toon Keukelaar

Bart van Hoogstraten

Citaat van: beetlestitch op augustus 26, 2012, 20:17:43 PM
arhopalus is goed maar er is een dubbelganger nl. ferus wat aan de insnijding van het achterste tarslid te zien is tot de helft in gesneden ferus tot driekwart rusticus. als je de kevers nog hebt kun je daar met een loup mee aan de slag. groeten toon.

Tja Toon, maar ferus is absurd zeldzaam in Nederland en beiden zijn waargenomen tegen de zuid-oostelijke grens. Op basis van waarschijnlijkheid is het 99,9% rusticus (maar enfin..., uiteindelijk is dat uiteraard geen 100%).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

beetlestitch

dit valt toch wel mee. in mijn vorige woonplaats wilhelminadorp vond ik 2 arhopalussen met 1 jaar er tussen de eerst ferus de tweede rusticus. het is dus goed mogelijk vandaar dat goed kijken toch loont. groeten toon
Toon Keukelaar

VincentStork1

Ik heb ze vooralsnog niet bij de hand, maar ik kan er wel weer eens naar zoeken als ik op de locatie ben. Ik houd jullie op de hoogte.

Groet, Vincent

jan cuppen

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 26, 2012, 20:34:06 PM
Citaat van: beetlestitch op augustus 26, 2012, 20:17:43 PM
arhopalus is goed maar er is een dubbelganger nl. ferus wat aan de insnijding van het achterste tarslid te zien is tot de helft in gesneden ferus tot driekwart rusticus. als je de kevers nog hebt kun je daar met een loup mee aan de slag. groeten toon.

Tja Toon, maar ferus is absurd zeldzaam in Nederland en beiden zijn waargenomen tegen de zuid-oostelijke grens. Op basis van waarschijnlijkheid is het 99,9% rusticus (maar enfin..., uiteindelijk is dat uiteraard geen 100%).

Uit de recente verspreidingsatlas van Nederlandse boktorren (Teunissen 2009) blijkt dat beide soorten in Nederland vrijwel hetzelfde verspreidingspatroon hebben, waarbij ferus recent wel een stuk zeldzamer is dan in het verleden. Op basis van waarschijnlijkheid is dit echter zeker geen 99,9% rusticus.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

VincentStork1

Heren, dank voor de up-to-date informatie. Voor de duidelijkheid, zonder loepwerk iser geen onderscheid?

Groet, Vincent

Bart van Hoogstraten

#9
Vincent,

Ik heb jouw foto wat opgelicht (bijlage) en daarbij komt er vooraan tussen de dekschilden, meteen tegen de groef met het borstschildje een klein ovaal "bijschildje" tevoorschijn. Op de platen van de Nederlandse soortenbank lijkt dat alleen aanwezig te zijn bij de ferus. Vergelijk de foto in de bijlage met deze platen. Wie weet is het inderdaad toch een ferus (zou mooi zijn -> laatste officiële vondst stamt uit 1990). Graag de mening van de anderen!

Edit -> Ik zie net op de foto's in de database dat veel rusticus dat ook hebben -> = dus geen onderscheidend determinatiekenmerk.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

beetlestitch

het schildje hebben ze beiden en is dus geen soort kenmerk de verschillen zitten in de al of niet behaarde ogen alleen met binoc en sterke belichting te zien en dan dus de bekende insnijding van het 3e achterste tarslid. groeten toon.
Toon Keukelaar

VincentStork1

Dan even de volgende vraag: is het dan niet verstandig om voor waarneming.nl een combisoort aan te maken Het zal toch vaak voorkomen dat mensen een van beide zien, maar niet 1 soort kunnen hard maken.

Groet, Vincent