Hoofdmenu

Oosterse Anemoon ?

Gestart door TESS13, maart 05, 2007, 19:39:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

TESS13

Wie weet het?
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

TESS13

Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

bhendrikx

#2
Anemone apennina of anemone blanda. (blauwe anemoon)
Ik weet zo gauw het verschil niet en of dat op de foto te zien is.
Groeten Bart

Windekind

Anemone apennina heeft volgens mij langere steeltjes tussen de deelblaadjes (met name naar het topdeelblad).
Dit lijkt mij Anemone blanda (oosterse anemoon)

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

mcbud

L.S.

We hebben hier vorig voorjaar ook al over gediscussieerd, en ik krijg steeds meer twijfels:
Volgens de nieuwe Heukels zijn er inderdaad drie verschillen tussen de Blauwe (A. apenina) en Oosterse anemoon(A.blanda):
1. de bloemdekbladen van  A. apenina zijn van buiten behaard, die van A.Blanda kaal;
2. de deelblaadjes van (met name van de wortelbladen) van A.apenina hebben een steelje, die van A. blanda niet (ze zijn "zittend").
3. de steel van de bloemen van A.Blanda knikt na de bloei, die van A. apenina niet.

Vorig voorjaar heb ik hier in de buurt (Bloemendaal) op 28 plaatsen bloeiende blauwe anemonen bekeken en -zo goed mogelijk- aantekening gemaakt van hun eigenschappen.
Van de 28 groeiplaatsen waren er 17 bij omwonenden/floristen al langer dan drie jaar bekend als wilde (niet verzorgde) groeiplaats. Twee groeiplaatsen waren al langer dan 25 jaar bekend.
De bloemdekbladen op 27 van de 28 (!) groeiplaatsen waren kaal.
De deelblaadjes van 23 van onderzochte planten waren zittend, de rest twijfelachtig.
Het knikken van de bloemsteel is niet serieus bekenen.

Het lijkt er op dat in de stinsenmiilieus langs de binnenduinrand in deze buurt  
- voornamelijk Oosterse anemonen voorkomen;
- dat deze op veel meer dan drie plaatsen verwilderd zijn;
- dat er aanwijzingen zijn die aangeven dat ze aan het inburgeren of al ingeburgerd zijn.

Of zou de Heukels hier fout zitten?  De verwijzing naar de Oecologische fora (OF1:223) klopt ook al niet....(moet zijn (OF2:253)

vr gr, marc

han.endt

Anemone blanda heeft inderdaad zittende deelblaadjes. Het verwarrende is echter dat er van deze soort cultivars zijn met fijner blad die wel gesteelde deelblaadjes hebben..........

Windekind

Marc,

interessant. Ik zal er ook eens op letten.

Ik heb hier nog een kenmerk uit de Oleg Polunin:

A. blanda is als A. apennina, maar met meer  en onbehaarde kroonbladen. (A. apennina heeft 8-14 kroonbladen) In verschillende andere literatuur spreekt men voor A. apennina over max 12 kroonbladen.

Van Anemone blanda kan ik in oudere flora's niets vinden, maar misschien is die wel decennia over het hoofd gezien en al veel langer ingeburgerd ?!  A. appenina staat al in de flora's van de 19e eeuw.


Groet,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Wanneer ik foto's op waarneming bekijk van A.apennina lijken die toch ook meer kroonbladen te hebben. Maar de bladsegmenten zijn weer heel mooi duidelij gesteeld (vrij lang).


Hmm,

dit vraagt om nader onderzoek  B).

Ik wordt steeds nieuwsgieriger.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Nou nog even wat plaatjes opgezocht van Anemone appenina op internet.
Van die kroonbladen klopt niets met wat ik schreef. Altijd meer kroonbladen !?
terwijl dat kenmerk in minstens 4 volkomen verschillende floras staat.(buitenlandse en binnenlandse).
Ik wordt geloof ik gek. :blink:

Die bladen lijken trouwens wel mooi duidelijk verschillend als je ze goed kunt zien.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

#9
Boom in de 'Flora der Gekweekte Kruidachtige Gewassen':

A. apennina: met gesteelde bladslippen, onderzijde behaard, stijl even lang als vruchtbeginsel, vruchthoofdjes rechtop.
A. blanda: met zittende bladslippen, onderzijde kaal, stempels zittend, vruchthoofdjes knikkend.

mcbud

Om de verwarring compleet te maken hierbij een A.blanda met:
-  kale bloemblaadjes
-  zittende bladsegmenten
-  10-12 kroonbladen
Helaas heb ik niet op vruchthoofdjes of stempels gelet.

't Wordt tijd dat ze hier in de buurt ook eens gaan bloeien!

vr gr, marc

han.endt

CiteerOm de verwarring compleet te maken hierbij een A.blanda met:
-  kale bloemblaadjes
-  zittende bladsegmenten
Dat is toch geen verwarring, maar dat klopt toch gewoon?

Windekind

Dat klopt maar de Oleg Polunin geeft voor A. blanda aan; meer kroonbladen dan A. apennina (laatste heeft 8-14krbl)

Wellicht dat dit kenmerk gewoon niet klopt, maar ik heb niet zoveel morfologische info over blanda. Over apennina des te meer.



Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

#13
Ik denk dat we er wel rekening mee moeten houden dat 'onze' anemoontjes afstammen van gekweekt materiaal die door selectie veel meer kroonblaadjes hebben. Tot wel twee keer zoveel. Deze selecties worden veelal als soort aangeboden.

Windekind

Ik denk dat je daarin gelijk hebt Han.
In alle oude flora's die ik heb wordt nog steeds max. 12 kroonbladen voor A. apennina opgegeven.
Die auteurs waren natuurlijk ook niet gek destijds.


Interessant blijft dit. Nog sterker, dat wordt het alleen maar meer.


Lets find out.

How ?


:unsure:

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Hinko

Om het helemaal gemakkelijk te maken: Op Staniastate te Oentsjerk staan volgens v/d Ploeg Bosanemonen met blauwe bloemen. De bosanemoon heeft minder dan 10 bloemblaadjes, de blauwe anemoon meer dan 10.
mvgr, Hinko

han.endt

CiteerOm het helemaal gemakkelijk te maken: Op Staniastate te Oentsjerk staan volgens v/d Ploeg Bosanemonen met blauwe bloemen. De bosanemoon heeft minder dan 10 bloemblaadjes, de blauwe anemoon meer dan 10.
Er zijn diverse blauwe cultuurvariƫteiten van de bosanemoon. Deze zijn geode herkenbaar aan de vorm van de bloemblaadjes die veel breder zijn.