Hoofdmenu

Op licht

Gestart door Gert Veurink, augustus 15, 2012, 10:01:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Bij gedrag kun je nu niet invullen 'op licht'.  Zou dat toegevoegd kunnen worden? Het blijven uitzonderingen, maar toch met enige regelmaat. Door de jaren heen heb ik in ieder geval blauwe glazenmaker, paardenbijter, lantaarntje op licht gehad. Gisteren opeens een steenrode heidelibel.
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Gert, zoals je zelf al aangeeft, zijn het uitzonderingen.
En voor die paar uitzonderingen kun je 'op licht' gewoon bij de details zetten ;)

Gert Veurink

ik zou me kunnen voorstellen dat ooit iemand het interessant vindt om het uit te zoeken... het blijft een apart fenomeen dat beesten die normaal niet op licht komen, zoals libellen en dagvlinders, dat soms wel doen. Als je dan zou kunnen selecteren op die optie zie je snel welke soorten dat doen, das een stuk minder werk dan bij alle waarnemingen de details te bekijken
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

Duzzzz maar daar denk ik kennelijk alleen zo over  ::)
groet!
Gert Veurink



Johannes Klapwijk

Ik gebruik nooit licht om insecten te lokken, maar vermoedelijk is het een kleine moeite om toe te voegen en (mogelijk) ooit eens verdraaid handig?

Bertusvr

Ik denk dat het heel interessant is om te onderzoeken welke soorten op licht afkomen 's nachts. Komt het dan doordat ze 's nachts nog aan het vliegen zijn. Of worden ze geactiveerd door het licht? Ik denk dat er nog weinig over bekend is.

hiskodevries

 :right:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

Ik ben wel benieuwd welke frequentie (?) goed zou zijn om eventueel libellen te lokken. Ik begreep dat het voor Schietmotten weer anders is dan voor Nachtvlinders. Zou er een optimale frequentie zijn voor (nachtactieve?) libellen....

AvanderHeijden

Ik vermoed dat libellen helemaal niet op het licht zelf afkomen maar op de insecten die dat wel doen. Zowel glazenmakers als heidelibellen kunnen nog wel eens blijven doorvliegen tot het al even helemaal donker is als het weer dat toestaat (zwoele zomeravonden).

Recente waarneming; vorige week hadden we bij mijn vriendin een steenrode heidelibel die in het donker in een spinnenweb vloog dat zich voor het woonkamerraam bevond.

Gert Veurink

thnx Hisko

nee ze komen wel degelijk op licht, ik denk wel dat ze alleen komen als ze nog actief zijn. Inderdaad dus een late libel of juffer. Maar wel bijzonder dat het toch een aantrekkende werking heeft dan, maar kennelijk veel minder dan op nachtvlinders. Ook met schietmotten gaat de vergelijking niet echt op, die komen juist heel actief en vaak op licht. Die zie je eigenlijk altijd, net als wantsen, cicaden, bladwespen, een aantal vliegen en kevers. Ook apart dat sommige kevers altijd komen (meikevers bijv.) en veel andere kevers nooit.
Andere insecten zie je veel minder zoals zweefvliegen, libellen en dagvlinders. Maar ze vertonen hetzelfde gedrag als andere insecten op licht, namelijk stilzitten voor de rest van de avond en gaan niet eten. Heel anders dan spinnen en hooiwagens die dat wel doen. Bij Hoornaars zie je nog wel eens dat ze een hapje meeeten maar vervolgens ook rustig worden en blijven zitten. Dagvlinders komen heel soms en die hebben natuurlijk niets te eten te zoeken.
groet!
Gert Veurink



AvanderHeijden

 Sowieso ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er bekend is over nachtactiviteit van "onze"  libellensoorten. In de tropen zijn er soorten die juist in de schemering en het begin van de nacht vliegen maar dat is een apart verhaal. Hier wat eigen ervaringen:

       
  • ·         Een aantal "schaduwminnende" (maar normaliter wel dagactieve) glazenmakersoorten willen in de schemering en daarna nog wel eens in het open veld opduiken: gezien bij Blauwe glazenmakers in onze regio, bij Schemerlibel in Frankrijk en bij Caliaeshna microstigma in Turkije.

       
  • ·         In Drenthe heb ik wel eens een grote groep (50-60) Paardenbijters in het open veld zien jagen tot het te donker werd om ze te zien.

       
  • ·         In Polen hebben Tim Termaat en ik eens een groep van enkele tientallen Groene glazenmakers zien jagen in het donker boven een bospad, we ontdekten ze alleen maar omdat het licht van de koplampen er op viel.

       
  • ·         In Noord Amerika (staat New York) jaagden vanaf het late avondlicht zowel Aeshnidae als Cordulidae in het open veld, in gemengde groepen en in ieder geval tot het helemaal donker was.

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



marijn

Citaat van: Gert Veurink op augustus 16, 2012, 09:57:28 AM
Andere insecten zie je veel minder zoals zweefvliegen, libellen en dagvlinders. Maar ze vertonen hetzelfde gedrag als andere insecten op licht, namelijk stilzitten voor de rest van de avond en gaan niet eten.
Ik herinner me dat ik een paar jaar geleden, tijdens een van mijn eerste nachtvlindernachten, wel degelijk eens een libel (meen Paardenbijter of Grote Keizer) een vliegje of mugje heb zien grijpen op een drukbevolkt laken.
Marijn Prins

Gert Veurink

Citaat van: marijn op augustus 16, 2012, 10:40:36 AM
Citaat van: Gert Veurink op augustus 16, 2012, 09:57:28 AM
Andere insecten zie je veel minder zoals zweefvliegen, libellen en dagvlinders. Maar ze vertonen hetzelfde gedrag als andere insecten op licht, namelijk stilzitten voor de rest van de avond en gaan niet eten.
Ik herinner me dat ik een paar jaar geleden, tijdens een van mijn eerste nachtvlindernachten, wel degelijk eens een libel (meen Paardenbijter of Grote Keizer) een vliegje of mugje heb zien grijpen op een drukbevolkt laken.

niet gelukkig geformuleerd van mij, ik bedoelde het anders. Ik denk niet dat ze op licht komen om daar te jagen, zoals vleermuizen dat wel doen, ik denk dat ze wel degelijk worden aangetrokken door het licht op dezelfde manier als andere insecten. Ze gaan dan ook zitten en blijven vaak. Als er voordat ze gaan zitten of vlak voor hun neus iets anders eetbaars gaat zitten zullen ze dat ongetwijfeld opeten. Maar spinnen en hooiwagens komen echt op je doek en blijven actief. Dat heb ik libellen nooit zien doen. Ze blijven gewoon op het doek hangen. Maar ik heb er geen onderzoek naar gedaan en pas een keer of tien een libel/juffer op laken gehad
groet!
Gert Veurink



AvanderHeijden

Als ze op het laken blijven zitten kan dat komen omdat ze door het licht worden aangetrokken, of omdat ze door het licht te gedesorïenteerd raken om nog weg te vliegen.

Gert Veurink

Gisteren (met marijn, gerben, hans, evert, lenze en gijs) in giethoorn 4 noordse winterjuffers op licht  :)

groet!
Gert Veurink



Taka

Kwam ik toevallig tegen:

Odonata attracted by light – a new topic for myth-busters, International Dragonfly Fund - Report 43 (2012): 1-52

(Sybe)

nick w

zat ik net te lezen, interesessant! Ik ga het misschien zelf een keer proberen...

Groet,
Nick W