Hoofdmenu

Maasvlakte 2

Gestart door hdijk, augustus 24, 2012, 21:28:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdijk

Hallo,

Ik dacht laat ik een topic openen over de toegangelijkheid, plekken en andere tips met betrekking tot Maasvlakte 2. Weet iemand wanneer en waar je goed over zee kan kijken van Maasvlakte 2. Kan dat dit najaar al, of pas vanaf volgend jaar? En zal Slag Maasmand nog iets zijn dit jaar?
Hendrik Jan van Dijk

Steven Wytema

veel staat natuurlijk al op www.maasvlakte2.com.
luchtfoto's, info over helmgras en gras voor zandvlaktes ([size=78%]http://www.maasvlakte2.com/nl/index/show/id/482/Gras+voor+zandvlaktes[/size]) en nog veel meer.
Qua bereikbaarheid nu alleen een rondvaart, meer kan ik ff niet vinden
Steven Wytema


garryb

Huh? De helft van de zachte zeewering is alweer een tijd open voor publiek hoor! Gewoon de borden "strand" volgen, via de Noordzeeboulevard ... Over zee kijken kan al prima vanaf het nieuwe paviljoen. De nog iets westelijker punt is nog niet toegankelijk voor publiek en gaat over enkele maanden open.

martinharskamp

Garry: dan zit je dus eigenlijk achter de meest westelijke punt? Zou je dan voorlopig nog beter zitten op de oude zeetrektelplek bij de Maasmond? Bij de Maasmond komen de vogels vaak recht op je afvliegen en ze buigen dan af richting west, die zou je dan goed kunnen missen als je achter de nieuwe meest westelijke punt zit lijkt mij.

Steven Wytema

Citaat van: garryb op augustus 24, 2012, 23:45:53 PM
Huh? De helft van de zachte zeewering is alweer een tijd open voor publiek hoor! Gewoon de borden "strand" volgen, via de Noordzeeboulevard ... Over zee kijken kan al prima vanaf het nieuwe paviljoen. De nog iets westelijker punt is nog niet toegankelijk voor publiek en gaat over enkele maanden open.
Hey Garry,

ik zei dan ook "meer kan ik ff niet vinden"... ik kom er niet zo vaak.
Maar ben blij dat jij me kan aanvullen.

Wat betreft die "enkele maanden".. is dat voor, in of na oktober?  :angel:
the wester, the better

kan je vanaf de (verlengde) Noordzeeboulevard ook al over de vlaktes kijken?
Ik kan me wel een bepaalde steltloper voorstellen die daar eind oktober '95 ook al zat..
Steven Wytema


Max Berlijn

Indien er al vlaktes met schaarse begroeiing zijn, mogelijk een uitgelezen kans om een leuke locustella te vinden  (denk aan de Belgen die hebben al 5! Lancies gehad op een soortgelijke plek waar ze nu overigens niet meer kunnen komen) voor het weer dichtgroeit/volgebouwd wordt of kan je nog geen nieuwe vlaktes bezoeken?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

m.dijksterhuis

Wat betreft de telpost aan zee, begin nov is de nieuwe telpost op de 2e maasvlakte gereed volgens:
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=147&site=0&land=1&taal=1&datum=20120808

Of er vanaf dan ook standaard hier geteld gaat worden weet ik niet, wellicht weten ervaren maasvlakte tellers meer?

gr, Marc

Alex vd Giessen

#7
Zou dit qua ligging veel beter zijn, dan de oude plek? Ik vraag het me af .... Voor mijn gevoel loopt bij Mavla 2 de kustlijn verder naar binnen.

m.dijksterhuis

Even de laatste luchtfoto bekeken.
De oranje pijl is de lokatie van de huidige telpost. Als de nieuwe telpost in de buurt van de groene pijl komt lijkt het mij interessant, omdat deze lokatie verder westelijk in zee ligt.

gr, Marc

Steven Wytema

Zullen we, nu we toch al een kaart hebben, alvast met een logische redenatie plekken gaan benoemen?
Vml benoemingen als verzinking en helihaven zie je niet echt meer terug in het landschap..
Steven Wytema


martinharskamp

Citaat van: m.dijksterhuis op augustus 27, 2012, 12:22:34 PM
Even de laatste luchtfoto bekeken.
De oranje pijl is de lokatie van de huidige telpost. Als de nieuwe telpost in de buurt van de groene pijl komt lijkt het mij interessant, omdat deze lokatie verder westelijk in zee ligt.

gr, Marc

Maar als de vogels de kustlijn volgen van noord naar zuid, en ze buigen bij de mavla af naar west mag je hopen dat ze nog bij jou langs komen. Ze moeten dan weer naar zuid afbuigen. De vraag is of ze dat wel (op tijd) doen. Ik zou denk ik noordelijker gaan zitten, zodat je naar noord en west kan kijken.

Adri Clements

Dat soort dingen bepalen aan de hand van een luchtfoto die ook nog eens schuin genomen is, is niet betrouwbaar. Van bovenaf of liever nog met kaart en een goede oriëntatie van de windrichtingen kom je verder. En als je het zo bekijkt kom je idd uit tussen de oranje en groene pijl. Beredeneerd vanuit de gedachte dat de zeevogels voor de Mavla2 een WZW of zelfs W koers aanhouden, dan moet je zover mogelijk richting het NW zitten.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

martinharskamp

Citaat van: Adri Clements op augustus 27, 2012, 15:31:56 PM
Beredeneerd vanuit de gedachte dat de zeevogels voor de Mavla2 een WZW of zelfs W koers aanhouden, dan moet je zover mogelijk richting het NW zitten.

En zo komen we weer naast elkaar te zitten Adri!

Jurrien van Deijk

Aangezien ik vandaag wat moeite had met de post te vinden hier een kaart met de locatie van de huidige telpost. Eigenlijk erg makkelijk te vinden door de doorgaande weg (stippellijntje waar het punt aan ligt) te volgen en ter hoogte van de punt is bovenop de dijk een parkeerplaats met vlak ernaast de windroos/telpost.

Groeten,
Vriendelijke groeten,

Jurriën van Deijk

UtrechtsVogelNet

Handig kaartje, dank je wel.

Phil

Mark Zevenbergen

Citaat van: jurrien van deijk op december 01, 2012, 17:30:48 PM
Aangezien ik vandaag wat moeite had met de post te vinden hier een kaart met de locatie van de huidige telpost. Eigenlijk erg makkelijk te vinden door de doorgaande weg (stippellijntje waar het punt aan ligt) te volgen en ter hoogte van de punt is bovenop de dijk een parkeerplaats met vlak ernaast de windroos/telpost.

Groeten,
Het is wel naast de doorgaande weg, maar secundair rijden is wel an te bevelen, want dan kun je ook de parkeerplaats bereiken. Ik reed er toevallig vorige week langs. Ziet er goed uit.

Sander Haak

De gele weg is nu onderbroken ter hoogte van de Yangtzehaven, dit lijkt me de nieuwe permanente situatie. Ook voor de Stuifdijk moet je dus het hele rondje rijden.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Ben Gaxiola

Klopt. Zie Maasvlakte2.com voor actuele kaarten.
Ben Gaxiola


Albert de Jong

#19
Even inhakend op een eerdere vraag in dit onderwerp: volgens mij gaan de mensen van vogelwerkgroep Oostvoorne vooral op de nieuwe telpost zitten. Tenslotte hebben zij meegedacht voor de aanleg van de nieuwe post. Zie ook: https://www.facebook.com/telpost.maasvlakte

Ik heb de indruk dat de nieuwe post net iets te ver naar het zuiden ligt en te ver van het water; er ligt een  blokkendam en een stukje strand voor (de watergang tussen de dam en de dijk kan dan wel weer interessant zijn). Ik heb in de nieuwe situatie alleen nog maar op de oude plek gezeten en dus is dit alleen een vermoeden. Een keer simultaan tellen op de oude en nieuwe plek dan maar....
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

MLANG

Citaat van: Albert de Jong op december 05, 2012, 23:11:09 PM
Even inhakend op een eerdere vraag in dit onderwerp: volgens mij gaan de mensen van vogelwerkgroep Oostvoorne vooral op de nieuwe telpost zitten. Tenslotte hebben zij meegedacht voor de aanleg van de nieuwe post. Zie ook: https://www.facebook.com/telpost.maasvlakte

Ik heb de indruk dat de nieuwe post net iets te ver naar het zuiden ligt en te ver van het water; er ligt een  blokkendam en een stukje strand voor (de watergang tussen de dam en de dijk kan dan wel weer interessant zijn). Ik heb in de nieuwe situatie alleen nog maar op de oude plek gezeten en dus is dit alleen een vermoeden. Een keer simultaan tellen op de oude en nieuwe plek dan maar....

Hangt denk ik af van je bedoelingen. Als je naar zuid vliegende zeevogels (najaar) wilt zien, kun je beter wat noordelijker zitten denk ik.  Maar als je beide richtingen wilt tellen......... Over de afstand tot de vogels durf ik niets te zeggen.  Gr. M.

Sander Haak

Toen ik begin november wat uurtjes vanaf de oude telpost stond te gluren, viel me op dat met name de AZtjes uit die hoek wegbleven. Ze vlogen voor de strekdam van Hoek van Holland langs en snijden dan de bocht af richting de meest noordelijke punt van Maasvlakte II. Mijn vermoeden is dat ze na de hoek niet direct afbuigen naar zuid, maar nog eens tukje doorknallen naar WZW. In dat geval zou de beste plek voor najaarstek wellicht de noordelijke punt van Maasvlakte II zijn.

Ik ga er wel van uit dat de vaste tellers iets langer over de nieuwe plek hebben nagedacht dan ik  ;) .
Groet, Sander Haak (Woerden)

Cornelis Fokker

#22
Ik haal dit topic weer even omhoog aangezien ik de aantallen van gisterenavond tussen de telpost maasmond, en Mavla 2 toch wel behoorlijk vind verschillen. Op de nieuwe telpost is tot 20u geteld met dit (http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=1272 als resultaat. Een andere waarnemer zag in het laatste uurtje daglicht, Maasmond, wel een behoorlijk aantal zeevogels waaronder een vale, 10 noordse en 18 grauwe pijlen (http://waarneming.nl/user/view/7674?q=&akt=0&g=0&from=2013-09-04&to=2013-09-11&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&q=&zoektext=0&from=2013-09-10&g=0&akt=0&to=2013-09-11&prov=0&z=1&m=K&zeker=O&rows=20&month=0). Dan lijkt het toch zo te zijn dat met een NW-wind, het gros gemist word op de nieuwe telpost?!
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

arnotenhoeve

#23
Interessant Cornelis! Ik dacht precies hetzelfde gisteren. (ik was die waarnemer). Ik had vanaf 7.15 uur op het nieuwe trektelpunt gezeten op Maasvlakte 2. Prachtige plek. Goed te zitten. Veel zicht. Maar alles wat we zagen - en dat was al niet veel - vloog heel ver weg en de zee op pal naar NW. Dus op het moment dat je de vogel oppikt, zie je hem steeds verder van je af vliegen. Het lijkt mij dat de telpost net een paar honderd meter teveel naar het zuiden is (precies bij de knik in de dijk waar hij naar het zuidwesten afbuigt). Maar daar zullen anderen ook wel over hebben nagedacht. Het zal wel iets met überhaupt de mogelijkheid van zo'n telpost op de dijk te maken hebben gehad. Maar goed, vanaf een uur of 11 zijn we naar de oude post gegaan; Maasmond. En daar vloog ook bijna niks. Maar wat er vloog, vloog in ieder geval wel dichterbij.
De vogels lijken vanuit noord te komen. Die stuiten net voorbij de Maasmond op de blokkendam en de Maasvlakte (precies bij telpost Maasmond). Op dat moment buigen ze pal naar west af. En buigen dus niet mee met de dijk naar het zuidwesten.

Eigenlijk zou je een keer met een paar gelijkwaardige tellers een simultaan-telling moeten houden. Dat was gisteren namelijk niet echt het geval. Want opeens pas vanaf 19.11 uur barstte het los. Daarvoor heb ik bijna niks gezien.


groeten
Arno

Phil

Maar de aanhouder wint Arno. Thumbs up ... 12 uur zitten is niet niks!!

Ben er nog nooit geweest, misschien morgenochtend eens koekeloeren.

Grt Phil

Cornelis Fokker

Citaat van: arnotenhoeve op september 11, 2013, 16:58:43 PM
Interessant Cornelis! Ik dacht precies hetzelfde gisteren. (ik was die waarnemer). Ik had vanaf 7.15 uur op het nieuwe trektelpunt gezeten op Maasvlakte 2. Prachtige plek. Goed te zitten. Veel zicht. Maar alles wat we zagen - en dat was al niet veel - vloog heel ver weg en de zee op pal naar NW. Dus op het moment dat je de vogel oppikt, zie je hem steeds verder van je af vliegen. Het lijkt mij dat de telpost net een paar honderd meter teveel naar het zuiden is (precies bij de knik in de dijk waar hij naar het zuidwesten afbuigt). Maar daar zullen anderen ook wel over hebben nagedacht. Het zal wel iets met überhaupt de mogelijkheid van zo'n telpost op de dijk te maken hebben gehad. Maar goed, vanaf een uur of 11 zijn we naar de oude post gegaan; Maasmond. En daar vloog ook bijna niks. Maar wat er vloog, vloog in ieder geval wel dichterbij.
De vogels lijken vanuit noord te komen. Die stuiten net voorbij de Maasmond op de blokkendam en de Maasvlakte (precies bij telpost Maasmond). Op dat moment buigen ze pal naar west af. En buigen dus niet mee met de dijk naar het zuidwesten.

Eigenlijk zou je een keer met een paar gelijkwaardige tellers een simultaan-telling moeten houden. Dat was gisteren namelijk niet echt het geval. Want opeens pas vanaf 19.11 uur barstte het los. Daarvoor heb ik bijna niks gezien.


groeten
Arno

Vandaag was dat hetzelfde, het weinige wat we hadden bij de nieuwe telpost vloog ver. Bij Maasmond vloog ook niet veel maar wel wat dichterbij. Overigens ook Bas de Bruijn gesproken vandaag en die heeft gisterenavond wel geteld vanaf de nieuwe telpost, dus gisterenavond is er wel een aardige simultaan-telling gehouden.
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

arnotenhoeve

Interessant. Maar toch niet helemaal goed te vergelijken. Want ik heb tot na 20 uur gezeten. Bas de Bruijn zo te zien tot 19.15 uur. Pas vanaf dat moment ging het bij mij los.

Hier zijn telling:
http://waarneming.nl/user/view/213?q=&akt=0&g=0&from=2013-09-04&to=2013-09-11&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&q=&zoektext=0&from=2013-09-10&g=0&akt=0&to=2013-09-10&prov=0&z=1&m=K&zeker=O&rows=20&month=0

Bas de Bruijn

Ik heb samen met Remco Bisschop gisteravond geteld van 17:00 tot 20:00 door het zeer slechte weer zagen we tot 7:15 nagenoeg geen trek. Daarna trok her net als op maasmond open toen het minder ging regenen zagen we in korte tijd twee grauwe pijlen, negen kleine jagers en een kleinste jager deze vogels bogen niet af maar vlogen op zo'n 6000m langs behalve de kleinste die kwam over de branding dicht langs vliegen. Ook onze ervaring vanaf november kort na de opening van de tweede maasvlakte was dat vogels erg dicht langs kunnen komen vliegen zoals Jan van genten Alken en zeekoeten. Meeste vogels zijn wel ver weg als stipjes aan de horizon maar dat was vroeger op maasmond ook zo. Bij maasmond is het voordeel inderdaad dat de vogels op de noordelijke blokkendam stuiten en daarvandaan afbuigen. Maar vanaf de nieuwe Telpost is het ook goed tellen kijk maar naar de telling bijvoorbeeld van afgelopen zondagmorgen. Maar mij is nog niet duidelijk wat beter is maasmond de oude plek of de nieuwe Telpost maasvlakte2.
Met vriendelijke groet,
Bas de Bruijn

Rein Genuït

Citaat van: Bas de Bruijn op september 11, 2013, 23:05:29 PMDaarna trok her net als op maasmond open toen het minder ging regenen zagen we in korte tijd twee grauwe pijlen, negen kleine jagers en een kleinste jager deze vogels bogen niet af maar vlogen op zo'n 6000m langs behalve de kleinste die kwam over de branding dicht langs vliegen. Meeste vogels zijn wel ver weg als stipjes aan de horizon maar dat was vroeger op maasmond ook zo. Bij maasmond is het voordeel inderdaad dat de vogels op de noordelijke blokkendam stuiten en daarvandaan afbuigen. Maar vanaf de nieuwe Telpost is het ook goed tellen kijk maar naar de telling bijvoorbeeld van afgelopen zondagmorgen. Maar mij is nog niet duidelijk wat beter is maasmond de oude plek of de nieuwe Telpost maasvlakte2.


Als stipjes aan de horizon op 6 km  ;D 8) 
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

Citaat van: rlhgenuit op september 12, 2013, 18:46:59 PM
Citaat van: Bas de Bruijn op september 11, 2013, 23:05:29 PMDaarna trok her net als op maasmond open toen het minder ging regenen zagen we in korte tijd twee grauwe pijlen, negen kleine jagers en een kleinste jager deze vogels bogen niet af maar vlogen op zo'n 6000m langs behalve de kleinste die kwam over de branding dicht langs vliegen. Meeste vogels zijn wel ver weg als stipjes aan de horizon maar dat was vroeger op maasmond ook zo. Bij maasmond is het voordeel inderdaad dat de vogels op de noordelijke blokkendam stuiten en daarvandaan afbuigen. Maar vanaf de nieuwe Telpost is het ook goed tellen kijk maar naar de telling bijvoorbeeld van afgelopen zondagmorgen. Maar mij is nog niet duidelijk wat beter is maasmond de oude plek of de nieuwe Telpost maasvlakte2.


Als stipjes aan de horizon op 6 km  ;D 8)

Ja, dat viel mij ook op. Bij een standpunt op zeeniveau zelfs achter de horizon.
Herman van der Meer