deze kwam ik tegen op een boom

Gestart door rob_voesten, maart 01, 2007, 23:38:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

rob_voesten

zat op een boom

groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Th.Heijerman


rob_voesten

CiteerHoe groot wassie?

Theodoor
ongeveer 5 mm groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

jan cuppen

Een loopkever van het geslacht Dromius. Er zijn meerdere soorten met vier vlekken. Mogelijk is het Dromius spilotus (in de oudere literatuur aangeduid als Dromius quadrinotatus). Daarnaast zijn er o.a. D. quadrimaculatus en D. quadrisignatus. De kenmerken waarop je echt determineert met een sleutel zijn niet te zien op de foto.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

rob_voesten

CiteerEen loopkever van het geslacht Dromius. Er zijn meerdere soorten met vier vlekken. Mogelijk is het Dromius spilotus (in de oudere literatuur aangeduid als Dromius quadrinotatus). Daarnaast zijn er o.a. D. quadrimaculatus en D. quadrisignatus. De kenmerken waarop je echt determineert met een sleutel zijn niet te zien op de foto.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
hoi jan

welke ken merken heb je nodig.

ik heb nog meer foto's
hier alvast een ik hoor het wel wat er op moet staan voor een goede determinatie

groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

jan cuppen

In dit geval is bv. de exacte grootte van belang, dus niet ongeveer 5 mm, maar meer van 4,5 mm of 5,3 mm. Verder is belangrijk de aan- of wezigheid van punten in de zesde groef van de elk dekschild en van een punt (meestal met haar, maar die kan afgebroken zijn) op de 3e tussenruimte van elk dekschild. Dan verder nog of de basaalrand van de dekschilden uitmondt in de scutellaire streep of dat deze basaalrand vrij eindigt. Dit soort details zullen zelden op foto's te zien zijn. Indien je het dier verzameld hebt, wil ik er wel naar kijken.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

rob_voesten

CiteerIn dit geval is bv. de exacte grootte van belang, dus niet ongeveer 5 mm, maar meer van 4,5 mm of 5,3 mm. Verder is belangrijk de aan- of wezigheid van punten in de zesde groef van de elk dekschild en van een punt (meestal met haar, maar die kan afgebroken zijn) op de 3e tussenruimte van elk dekschild. Dan verder nog of de basaalrand van de dekschilden uitmondt in de scutellaire streep of dat deze basaalrand vrij eindigt. Dit soort details zullen zelden op foto's te zien zijn. Indien je het dier verzameld hebt, wil ik er wel naar kijken.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
hier een foto van de kerver met een meet lat er langs.

dus hij is 5,7 mm groot als ik het zo goed zie.

ik zal hem morgen nog een keer beter bekijke.
en proberen foto's te maken.

groetjes Rob  
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

jan cuppen

Op basis van de grootte (echt groter dan 5 mm) en de vorm van de vlek op het achtereinde van de dekschilden lijkt Dromius quadrimaculatus de correcte naam te zijn voor dit loopkevertje. Theodoor mag het bevestigen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen