Hoofdmenu

Dutchavifauna

Gestart door wumizusume, augustus 22, 2012, 22:34:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

wumizusume

WOW! Check out www.dutchavifauna.nl , geweldige site met alle gegevens van (vooral zeldzame) vogels waargenomen in ons land. :)
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)


Klaas van Dijk

Yep, gelijk, prachtige site. Heerlijk makkelijk zoeken!

De gemeente 'Wymbritseradiel' bestaat niet meer. Idem de gemeente 'Nijefurd' (en nog wat andere gemeenten). Zie http://www.gemeentesudwestfryslan.nl/ voor nieuwe situatie.

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Steven Wytema

Goed gevonden van je, Teus  ;)
Zoals jullie waarschijnlijk weten is de lancering van de Dutch Avifauna aanstaande zaterdag op de Dutch Bird Fair, met alle inhoudelijke feitjes, hoe de site werkt, en wat de toekomstplannen zijn.
Dit is een groot project geweest van Dutch Birding waar we 2,5 jaar geleden mee zijn begonnen, en wat nooit mogelijk was geweest zonder de inzet van alle vrijwillligers.
Mijn dank naar hun is dan ook groot!
Meer zullen we uiteraard uit de doeken doen na het weekend.

Klaas, dank je wel voor je opmerking.
Dat is eventjes wat meer werk dus wordt niet direct aangepast.
Steven Wytema


Justin Jansen

#5
En nieuwe soorten per jaar zijn alleen de CDNA beoordeelsoorten, niet de daadwerkelijke nieuwe soorten (ofwel eerste vermelding van soort in Nederland).
Verder overigens TOP!
M.v.g., Justin Jansen


hiskodevries

Compliment voor de vormgeving, die is zeer fraai.

Een vraagje
Is ook aan een api gedacht zodat waarnemers van cdna beoordeelsoorten, die hun waarneming in wrn.nl invoeren, gelijk een forumulier kunnen invullen waarbij alle velden die vanuit waarneming.nl al bekend zijn voor ingevuld zijn ?
Zoals de huidige procedure nu werkt met het ouderwetse word dokument ?
wordt ook gedacht aan een simpel overzicht van (nieuwe) (niet) aanvaarde /afgevallen gevallen  naar dit overzicht http://www.dutchavifauna.nl/news/5
zodat overnemen simpel is.
Nog mooier is een api /export die we vanuit Waarneming.nl kunnen aanroepen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Steven Wytema

Hisko,

Daar wordt aan gewerkt achter de schermen.
Of alles ook compatibel is met waarneming.nl durf ik niet te zeggen.
Steven Wytema


Rob Gordijn

Citaat van: Justin Jansen op augustus 23, 2012, 08:47:26 AM
En nieuwe soorten per jaar zijn alleen de CDNA beoordeelsoorten, niet de daadwerkelijke nieuwe soorten (ofwel eerste vermelding van soort in Nederland).
Verder overigens TOP!


Bedankt!
Het klopt inderdaad dat we ons in eerste instantie hebben gericht op de huidige indiensoorten, maar wel met de wens/gedachte de andere soorten op termijn ook te behandelen
Daar gaan we de komende maanden aan werken, met naar ik hoop, hulp van jullie.

hiskodevries

#9
Citaat van: Steven Wytema op augustus 23, 2012, 09:10:02 AM
Hisko,

Daar wordt aan gewerkt achter de schermen.
Of alles ook compatibel is met waarneming.nl durf ik niet te zeggen.
mooi moment om daar dan wel over na te gaan denken, die behoefte zal op meer plekken bestaan. b.v. de NDFF validatie module.
Dat voorkomt dat de secretaris van de CDNA nog vaker zelf op gevallen af moet gaan ipv dat deze door de waarnemer(s) worden ingediend. Een situatie die zich steeds vaker voor doet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Klaas van Dijk

Steven,

Bedankt voor je vriendelijke reactie. Wellicht zijn er nog wel meer gemeenten die ondertussen zijn gefuseerd. In ieder geval bestaan er nog verschillende fusieplannen. Groot voordeel van de digitale avifauna is natuurlijk wel dat je dit kunt aanpassen: in het boek kan dat niet meer.

Gisteravond nog even wat verder zitten rondkijken. M.i. is nog niet alles af ('work in progress'), misschien wel goed om dit ook even duidelijk op de introductiepagina (wellicht op iedere pagina?) te zetten. Bij veel foto's ontbreekt ook nog de plaatsnaam.

Navigatie gaat in ieder geval buitengewoon soepel! Een deel van de teksten kunnen ook nog wel wat worden opgepoetst. Engelse vertaling werkt ook nog niet / nauwelijks (wellicht beter de 'knop' Engels weghalen?). Bij het tabje 'publicatie' zou ik me niet alleen beperken tot artikelen die in DB zijn verschenen.

Laat maar weten of jullie behoefte hebben aan meer opmerkingen van mijn kant (vooral detailopmerkingen). In ieder geval veel succes ermee.

Groetjes, Klaas

PS: eens met Hisko dat het een goed moment is om dit soort digitale formulieren wel automatisch aan elkaar te koppelen.

HPM

Ik vind de overzichten per jaar leuk maar er niet mooi uitzien. Sterker nog: ik vind het zeer onaangenaam en vermoeiend om naar te kijken. Vooral waar ze dicht op elkaar staan (een soort per jaar) zijn de jaarbalken veel te donker, waardoor het contrast te groot is. Het traliewerk begint dan te schitteren en te springen voor mijn ogen.  Het zou mij niet verbazen als dit bij lijders aan vormen van migraine en epilepsie een aanval zou kunnen triggeren.
Ik kan me voorstellen dat jullie die basiskleur ook daar willen gebruiken maar het zou denk ik beter zijn om het dan alleen in een blokje met het jaartal te gebruiken in plaats van een balk over de volle breedte. Ik heb het uitgeprobeerd en dan heb ik er veel minder last van. Zie bijlage.
Herman van der Meer

August

Geweldige site geworden mijn complimenten  :duim:
August van Rijn

Peter de Vries

#13
Komt er nog de mogelijkheid tot het draaien van query's? Dat je met de gegevens kan spelen (zoals gevallen van een bepaalde soort per provincie/gemeente, etc.). Een overzicht van een soort per jaar/dag/maand kan nu al. Maar ik doel op het zelf maken van query's. En dan het liefst de mogelijkheid dat je de resultaten van je query makkelijk kan exporteren naar bijvoorbeeld Excel.

Dit is al geweldig, maar als je de diepte in kan gaat het echt groots worden.
groet,
Peter

UtrechtsVogelNet

Eerste indruk is een goede, gefeliciteerd.

Ik neem aan dat de Engelse versie nog wordt ontwikkeld? Want die is gelijk aan de NLse voor zover ik kon zien, iig na het aanklikken van de zeldzaamheden.

Ik ben benieuwd naar de rest; ik denk dat het trouwens niet zou misstaan als het tijdschrift voor leden ook digitaal beschikbaar zou komen. Vooral bij determinatieartikelen is dit handig, en wellicht ook in het veld handig.

De suggestie van het draaien van (bepaalde) queries lijkt me ook interessant.

Phil


Steven Wytema

Leuk om alle enthouiaste reacties te lezen!


Wat betreft queries: dat zit inderdaad nog in de pijplijn, maar zoals gezegd meer daarover op de Dutch Bird Fair (15:30 Zilverreigerzaal).
Je kan ook eens een kijkje nemen op het members-only deel van birdguides.com of rarebirdalert.co.uk.
Daar kan je pas écht uitvoerig zoeken!
Steven Wytema



Rob Gordijn

#18

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 23, 2012, 09:51:49 AMGisteravond nog even wat verder zitten rondkijken. M.i. is nog niet alles af ('work in progress'), misschien wel goed om dit ook even duidelijk op de introductiepagina (wellicht op iedere pagina?) te zetten. Bij veel foto's ontbreekt ook nog de plaatsnaam.
Allereerst, bedankt voor je reactie. Het is zeker nog work in progress, en dat zal het altijd wel blijven. Op de voorpagina (en bij de soortenlijst) staat daarom de ' hulp nodig'  tekst. Er is altijd ruimte voor verbetering, aanvulling en uitbreiding.

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 23, 2012, 09:51:49 AM
Engelse vertaling werkt ook nog niet / nauwelijks (wellicht beter de 'knop' Engels weghalen?). Bij het tabje 'publicatie' zou ik me niet alleen beperken tot artikelen die in DB zijn verschenen.
De soortnamen werken al wel in het Engels, vandaar dat de vertaalknop denk ik toch al wel meerwaarde heeft. Maar inderdaad, zeker de hoofdteksten moeten ook in het Engels.

Wat betreft publicaties hebben wij ons eerst gericht op 'laaghangend fruit', artikelen uit ons eigen blad. Maar er zit ook al zeker een invoer-optie in voor andere tijdschriften/bladen etc. 1 van de zaken waar nog een hoop meerwaarde is te halen.


Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 23, 2012, 09:51:49 AM
Laat maar weten of jullie behoefte hebben aan meer opmerkingen van mijn kant (vooral detailopmerkingen). In ieder geval veel succes ermee.
Altijd! Wij hebben met een klein team hard gewerkt aan de site die er nu staat en we hopen het verder te verbeteren en uit te breiden met de hulp van een zo groot mogelijk publiek. Bij elk geval is er een mogelijkheid om een mail te sturen (met een referentienummer van het geval in het onderwerpsveld), maar het mag natuurlijk ook direct naar: dutchavifauna@dutchbirding.nl
groeten
Rob Gordijn

Klaas van Dijk

Ha Rob,

Bedankt voor je leuke reactie. Nog even wezen kijken / rondsnuffelen op de site en toen kwam ik nog wat zaken tegen:

* m.i. pas (onder)delen / onderdeeltjes online zetten als ze compleet & af & gecontroleerd zijn.

- geldt bijvoorbeeld voor de foto-onderschriften op de foto's op de hoofdpagina. Geweldig dat dit rouleert, maar het stoort mij dat de onderschriften deels wel / deels niet compleet zijn. Deels ook onleesbaar omdat ze van dezelfde kleur zijn als de foto. Soms staan ze er onder, soms in de foto. M.i. iets bedenken dat dit allemaal gelijk is.

- in toenemende mate gebruiken mensen / onderzoekers / etc. informatie op dit soort websites als officiële bron. Daarom extra belangrijk om de info [een brok, zie hierboven] eerst helemaal goed te hebben en dan pas online te zetten.

De tekst 'Deze soorten zijn voormalige beoordeelsoorten.' is onlogisch. Komt dit soort info er t.z.t. ook nog in? Zo ja, nu alvast aangeven dat het t.z.t. ook beschikbaar is.

Eigenlijk denk ik dat je de foto's pas online moet zetten als het onderschrift compleet is (naam, plaats, datum, fotograaf). Ik vind het minder belangrijk om de naam van de fotograaf te weten dan niet te weten waar/wanneer de foto is gemaakt. Bv 'Baltische Mantelmeeuw Larus fuscus fuscus Theo Muusse 07-10-2009'

Als ik jullie was zou ik het 'standaardgrafiekje' met aantallen / jaar flink onder handen nemen. Nu kost het erg veel moeite om precies te zien in welke jaren de gevallen waren. M.i. aanpassen aan de soort (wellicht vier / vijf varianten)?

Bij de coördinaten is niet duidelijk dat het niet om de standaard graden / minuten gaat (coördinaten N 53,23884  O 4,9210). Ik heb sterk de voorkeur voor een aanduiding in graden/minuten en met de juiste tekens (gradenteken en minuutteken erbij). Want dan kan er nooit misverstand ontstaan. Er klopt iets niet met de spelling van Kerim�ki (raar blokje, record 8446).

Switch to English werkt nog niet bij record 8446 (naam blijft hetzelfde). Beter dit soort knoppen (Engels) weglaten en pas toevoegen als het ook werkt.

Veel oudere gevallen (pré 1979) zullen in Limosa / Ardea zijn gepubliceerd. Ardea staat helemaal online, Limosa grotendeels (beide gratis); zou goed zijn om deze artikelen ook stap voor stap te vermelden (via link / gewoon als PDF). PDF moet geen probleem zijn (CDNA is ook deels NOU). Ruud Vlek heeft allerlei oude krantenartikelen van -zeer oude- gevallen op waarneming.nl staan; zou mooi zijn als dit ook aan elkaar wordt gelinkt.

Hopelijk komen er nog een heleboel leuke foto's bij! Want dat maakt het extra leuk.

Groetjes, Klaas

Justin Jansen

Is er ook bewust gekozen om waarnemers niet op te nemen, zoals gepubliceerd zijn in de jaarverslagen?
En is er een mogelijkheid om een bron toe te voegen indien een bepaald geval gepubliceerd is, krant, regionaal tijdschrift of internationaal tijdschrift (bijvoorbeeld veel fotos van zeldzaamheden staan in Birding World bijvoorbeeld). Of verwijzingen naar websites waar gevallen op staan? Dit om het e.e.a. compleet te houden.
M.v.g., Justin Jansen


Rob Halff

Vind het een mooie site maar er kan hier en daar nog wel wat gesleuteld worden. Vind o.a. de fotokwaliteit dramatisch. Natuurlijk zijn de foto's van oude gevallen van mindere kwaliteit simpelweg omdat deze voor het digitale tijdperk zijn genomen maar ik zie bij erg veel soorten van de laatste jaren ook zeer slechte niet scherpe foto's (waar zeker wel veel mooiere en scherpere foto's van bestaan). O.a Taigastrandloper en Steltstrandloper. Bij de Taigastrandloper zijn ze echt niet om aan te zien en bij de Steltstrandloper staan foto's tussen die totaal niets toevoegen. Ook de Noordse Waterlijster, daar zijn veel betere en vooral scherpere foto's van. En zo zijn er nog veel meer soorten waarbij ik denk; plaats liever geen foto i.p.v. deze. Hopelijk wordt hier nog aan gewerkt ook vanwege het aanzien van de site op Europees niveau en de goede naam van Dutch Birding.

Tevens vind ik het opvallend dat er geen plaatsnamen onder de foto's staan waar deze gemaakt is. Bewuste keuze of komt dat nog?

ArjanH

#22
Mooie site, mooie foto's, maar toch heb ik een aantal kanttekeningen. Om te beginnen de naam Dutch avifauna. Waarom niet gewoon Nederlandse avifauna ? Ik begrijp best dat Engels in meerdere opzichten de standaardtaal is geworden maar dat kan ook overdreven worden. Daarnaast ben ik van mening dat wanneer men het heeft over de avifauna, er geen sprake mag zijn om alleen aandacht te besteden aan zeldzaamheden. Sterker: zeldzaamheden geven geen representatief beeld over de avifauna van Nederland.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ArjanH op augustus 25, 2012, 23:59:22 PM
Mooie site, mooie foto's, maar toch heb ik een aantal kanttekeningen. Om te beginnen de naam Dutch avifauna. Waarom niet gewoon Nederlandse avifauna?

Hits scoren... (als iemand in het [zeer grote] buitenland meer wil weten over onze avifauna komt hij bij hunnie terecht en niet bij Waarneming...  :P )
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bas vd Burg

@Justin, de basis voor dutchavifauna.nl is een digitale versie van het boek "De zeldzame vogels van nederland", aangevuld met gevallen t/m 2009. In dit bestand zaten geen namen van ontdekkers, zodoende zijn de namen niet toegevoegd. Het is wel de bedoeling dat dit op termijn wordt ingevoerd. Op termijn is het wel de bedoeling dat andere bronnen worden toegevoegd, bijv gevalsartikeltjes die zijn gepubliceerd in lokale vogelbladen (zoals bijvoorbeeld al wel is gebeurd bij Amerikaanse Oeverloper en dan het geval uit 1980 Diemen)

@Arjan, misschien de inleidende tekst eens goed lezen op de site voordat je een dergelijke opmerking plaatst? Dutchavifauna.nl is een digitale versie van het boek "De zeldzame vogels van Nederland" ook wel de Avifauna deel 1 genoemd. Dit boek beschrijft, zoals je waarschijnlijk weet, alle zeldzamere vogelsoorten die ooit in Nederland zijn waargenomen. Samen met het andere boek "Algemene en schaarse vogels van Nederland", ook wel Avifauna deel 2 genoemd, vormt dit deel 1 een beschrijving van de gehele avifauna van Nederland. Zoals gezegd is de website een digitale versie van Avifauna deel 1 incl aanvullingen, en naar mijn mening mag je dit dus wel degelijk een avifauna noemen want het geeft een representatief beeld van de zeldzame vogels van Nederland (zeg maar het zeldzamere deel van de avifauna van Nederland).

@Bart, vind jij "Hits scoren" nu echt een nuttige opmerking? Ondanks de smiley, waar ik uit opmaak dat het grappig bedoeld moet zijn, vind ik het persoonlijk een opmerking die kant nog wal raakt en geeft bij mij ook aan dat je het doel van het project niet helemaal hebt begrepen geloof ik..........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 26, 2012, 02:04:36 AM
@Bart, vind jij "Hits scoren" nu echt een nuttige opmerking? Ondanks de smiley, waar ik uit opmaak dat het grappig bedoeld moet zijn, vind ik het persoonlijk een opmerking die kant nog wal raakt en geeft bij mij ook aan dat je het doel van het project niet helemaal hebt begrepen geloof ik..........

Ik heb net nog even de site eens goed bekeken -> kan dus werkelijk echt geen enkel "doel" van het project ontdekken...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bas vd Burg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 26, 2012, 02:08:58 AM
Citaat van: Bas vd Burg op augustus 26, 2012, 02:04:36 AM
@Bart, vind jij "Hits scoren" nu echt een nuttige opmerking? Ondanks de smiley, waar ik uit opmaak dat het grappig bedoeld moet zijn, vind ik het persoonlijk een opmerking die kant nog wal raakt en geeft bij mij ook aan dat je het doel van het project niet helemaal hebt begrepen geloof ik..........

Ik heb net nog even de site eens goed bekeken -> kan dus werkelijk echt geen enkel "doel" van het project ontdekken...
Tsja als jij vindt dat de site alleen maar is opgezet om hits te scoren dan zijn we uitgepraat.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Norman

Het doel is volgens mij een overzicht bieden van zeldzame vogels in NL.
De naam dutch avifauna zal gekozen door de band met DBA. In beide gevallen zou ik een voorkeur hebben voor Nederlandse benamingen, maar met een Engelse naam bereik je nu eenmaal meer individuen dan met een Nederlandse naam.

De term avifauna is wellicht niet zo handig gekozen (of komt er ook een deel 2 van de website.  ;) ), omdat je de Nederlandse avifauna hiermee te kort doet. Immers alleen de verdwaalde sukkels staan hierop vermeld. De Nederlandse successen ontbreken volledig op deze site. Maar als iemand zoekt op 'dutch' en 'avifauna' met als doel informatie volledige informatie te vinden over de Nederlandse Avifauna is deze er snel genoeg achter dat hij/zij verder moet surfen. Lijkt mij geen bezwaar, gebeurt mij zo vaak.

De 'beer op de weg' dat buitenlanders Nederlands niet zouden kunnen vinden lijkt me ook geen bezwaar.
Gebruik de term 'birding netherlands' en je vindt je weg wel.

Ik vind het een aardige site, zal er zelf niet zo vaak komen, maar er is een grote doelgroep voor deze informatie en zal veelvuldig geraadpleegd worden.

Een aanvulling die ik aardig zou vinden is de naam van de ontdekker.

Verder niets dan lof. Er zullen aardig wat uurtjes in dit project hebben gezeten die door vrijwilligers zijn opgehoest.

Steven Wytema

Bart, Norman e.a.,

Er zijn inderdaad plannen, en de eerste contacten met SOVON, om ook Avifauna2 te implementeren.
Daarmee hopen we een meer volledig beeld te geven van de Nederlandse Avifauna.

@Rob:
Het kan kloppen dat er meerdere foto's een matige kwaliteit hebben.
Wij hebben de foto's van Dutch Birding als basis gebruikt.
Daarvanuit is ook de nadrukkelijke oproep aan iedereen als je betere foto's hebt, of mensen kent die betere foto's hebben, dan horen we dat heel graag!

Net zoals dat het opzetten van de website niet zonder vrijwilligers tot stand was gekomen, kunnen wij niet zonder de hulp van jullie!
Steven Wytema


Norman

Nog mooier als Avifauna 2 ook word toegevoerd.

Wat ik mij nog afvroeg. Waarom een aparte website en niet als onderdeel van de DBA of waarneming.nl site?