Invasie Kleinste jagers?

Gestart door Bastiaan van de Wetering, augustus 22, 2012, 17:48:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bastiaan van de Wetering

dag allemaal

Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat er vandaag (22-08) zoveel Kleinste jagers door het binnenland trekken.
Normaal is dat zeer zeldzaam en nu barst alles los.
Komt dat door een goed broedseizoen o.i.d.


Gr Bastiaan
M.v.g. Bastiaan van de Wetering

Levenslijst
Vogels: 293
Nachtvlinder 340
Dagvlinders: 43
Libellen: 52

HPM

Dit is n u al het derde of vierde topic vandaag waarin dit aan de orde is. Niet erg effectief.

Herman van der Meer

martinharskamp

Bastiaan: Kijk eens bij de statistieken van Kleinste Jager. Dan zie je op het kaartje onderaan waar er allemaal waarnemingen zijn ingevoerd. Als je nu het vakje 'maand' op augustus zet dan zie je dat er aardig wat binnenlandse waarnemingen zijn. Dat zie je ook in september. In oktober en november zijn er bijna geen binnelandse waarnemingen en worden de Kleinste Jagers bijna alleen maar aan de kust gezien:

http://waarneming.nl/soort/stats/278?tab=&id=&user=0&year=0&month=0&sex=0

@Herman: soms ben je behulpzamer. Ik geloof vast dat jij hier een heel mooi grafiekje ofzo van kan laten zien...

HPM

Citaat van: martinharskamp op augustus 22, 2012, 19:39:40 PM
Bastiaan: Kijk eens bij de statistieken van Kleinste Jager. Dan zie je op het kaartje onderaan waar er allemaal waarnemingen zijn ingevoerd. Als je nu het vakje 'maand' op augustus zet dan zie je dat er aardig wat binnenlandse waarnemingen zijn. Dat zie je ook in september. In oktober en november zijn er bijna geen binnelandse waarnemingen en worden de Kleinste Jagers bijna alleen maar aan de kust gezien:

http://waarneming.nl/soort/stats/278?tab=&id=&user=0&year=0&month=0&sex=0

@Herman: soms ben je behulpzamer. Ik geloof vast dat jij hier een heel mooi grafiekje ofzo van kan laten zien...

Als dat zo was had ik dat al in een al bestaande discussie gedaan.
Er valt niet te selecteren op 'kust' en 'binnenland'.
Herman van der Meer

hdijk

Citaat van: HPM op augustus 22, 2012, 19:55:17 PM
Er valt niet te selecteren op 'kust' en 'binnenland'.
Heb ooit wens neergelegd om alle zeevogels in het binnenland in beeld te kunnen krijgen. Helaas afgewezen...
Hendrik Jan van Dijk

hdijk

Citaat van: Bastiaan van de Wetering op augustus 22, 2012, 17:48:38 PM
Normaal is dat zeer zeldzaam en nu barst alles los.
Hoi Bastiaan,
Is ook nu nog steeds zeer zeldzaam. Zolang het hier hierbij blijft en dit niet dagelijks voorkomt, hoeft er geen verklaring gevonden te worden.
groeten,
Hendrik Jan
Hendrik Jan van Dijk

HPM

Citaat van: hdijk op augustus 23, 2012, 11:54:32 AM
Citaat van: HPM op augustus 22, 2012, 19:55:17 PM

Er valt niet te selecteren op 'kust' en 'binnenland'.


Heb ooit wens neergelegd om alle zeevogels in het binnenland in beeld te kunnen krijgen. Helaas afgewezen...


Het is ook moeilijk te bepalen wat kust is en wat binnenland.  Hoever landinwaarts  reikt de kust? Zijn de randmeren kust? En hoe zit het met die waarnemingen in het benedenrivierengebied?

Lastig bij de vraagstelling is dat je dat je geen waarnemingen alleen voor augustus kan opvragen. Op de statistiekpagina kan je alleen cijfers en een kaartje opvragen per jaar of voor alle jaren. Op de kaartpagina over meerdere jaren alleen een aaneengesloten periode.
De enige manier om augustus van dit jaar te kunnen vergelijken is om statistieken op te vragen voor augustus van elk jaar apart met waarnemingen voor 2012 en die dan te combineren, of door de 86 paginas met waarnemingen te analyseren. Voor het echt beantwoorden van de vraag zou je dan ook nog een splitsing moeten zien te maken tussen kust en binnenland. Dat vindt ik in dit geval een beetje teveel werk. 
Herman van der Meer

Bastiaan van de Wetering

waarom vooral donkere/juveniele beesten en geen adults?
M.v.g. Bastiaan van de Wetering

Levenslijst
Vogels: 293
Nachtvlinder 340
Dagvlinders: 43
Libellen: 52

hdijk

Citaat van: HPM op augustus 23, 2012, 12:15:13 PM
Het is ook moeilijk te bepalen wat kust is en wat binnenland.  Hoever landinwaarts  reikt de kust? Zijn de randmeren kust? En hoe zit het met die waarnemingen in het benedenrivierengebied?
Dat is zeker een issue, maar niet onoverkomelijk lijkt me. Er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen Stelten en overige.
- Voor Jagers, Pijlen, Zeekoeten, Eenden, Stormvogels etc is een paar honderd meter landinwaards al vreemd/leuk, we hebben hier immers geen Fregatvogels :-).
- Voor Stelten zullen de grenzen met name bij de Delta en IJsselmeer wat lastiger zijn, maar voor 95% van NL is het makkelijk om aan te geven of bv een Paarse Strandloper een zeldzame soort is of niet.

Randmeren en Biesbosch zijn geen kust. Tjsa een Kanoet is interessant in de binnenland en in de Biesbosch misschien niet. Maar dat geldt ook voor een Witbuikrotgans op Texel t.o.v. de Achterhoek. Toch komen ook die eerste op de hoofdpagina.

Citaat van: HPM op augustus 23, 2012, 12:15:13 PM
Lastig bij de vraagstelling is dat je dat je geen waarnemingen alleen voor augustus kan opvragen. Op de statistiekpagina kan je alleen cijfers en een kaartje opvragen per jaar of voor alle jaren. Op de kaartpagina over meerdere jaren alleen een aaneengesloten periode.
De enige manier om augustus van dit jaar te kunnen vergelijken is om statistieken op te vragen voor augustus van elk jaar apart met waarnemingen voor 2012 en die dan te combineren, of door de 86 paginas met waarnemingen te analyseren. Voor het echt beantwoorden van de vraag zou je dan ook nog een splitsing moeten zien te maken tussen kust en binnenland. Dat vindt ik in dit geval een beetje teveel werk.
Ik de oude versie kon je veel geavanceerder statistieken, dat mis ik ook wel eens ja.
Hendrik Jan van Dijk

hdijk

Citaat van: Bastiaan van de Wetering op augustus 23, 2012, 13:18:14 PM
waarom vooral donkere/juveniele beesten en geen adults?
Jongen beesten hebben vaak een andere route en timing.
Hendrik Jan van Dijk

HPM

Hendrik Jan, ik vind Randmeren, grote rivieren toch wel een grensgeval hoor want het lijkt me niet zo gek voor een zee/kustvogel om de daarop uitkomende wateren in te vliegen. Bovendien is bij deze jager binnenlands voorkomen kennelijk toch niet zo abnormaal. Ze worden waarschijnlijk vaak niet opgemerkt.
Maar als je al een eenduidige scheiding kan maken tussen kust en binneland dan lijkt me dat in Waarneming niet zo eenvoudig. Je zou dan alle waarnemingen en/of hokken en/of de gebieden van een apart kenmerk moeten gaan voorzien om er op te kunnen selecteren. Ik weet ook niet of een dergelijke selectie zo vaak gebruikt zou worden dat zulke aanpassingen de moeite waard zouden zijn.

Herman van der Meer

Justin Jansen

Citaat van: HPM op augustus 23, 2012, 18:22:37 PM
Hendrik Jan, ik vind Randmeren, grote rivieren toch wel een grensgeval hoor want het lijkt me niet zo gek voor een zee/kustvogel om de daarop uitkomende wateren in te vliegen. Bovendien is bij deze jager binnenlands voorkomen kennelijk toch niet zo abnormaal. Ze worden waarschijnlijk vaak niet opgemerkt.
Nou Herman ik vogel al 20+ jaren langs De Maas, en buiten ooit een Grote Jager getwitched te hebben, nog nooit een jager gezien (zowel niet in Brabant als Limburg), en ik weet best hoe een jager eruit ziet (ook niet gedurende vele 100-en uren op meeuwenslaapplaatsen). 


Een Paarse Strandloper die gedocumenteerd is in het binnenland, graag, ik ken geen gedocumenteerde gevallen met foto of geluid (of balg) uit het binnenland, iemand wel?


Voor veel soorten zoals Kanoet - kun je de kustprovincies wegstrepen evenals de grote rivieren - en daar buiten is deze echt zeldzaam tot zeer zeldzaam.
Middelste Bonte Specht daarin tegen is in Limburg, Gelderland en Brabant is gewoon schaars en niet zeldzaam (Hoewel regionaal wel, in omgeving Grave waar ik woon is er nog nooit een gezien).


Ik vind het systeem zoals deze op waarnemingen.be is geregeld erg fijn. Ik zou ook graag Kleine Jager in Gelderland op het hoofdscherm zien, vooral omdat elke keer de aparte regioschermen kijken niet lukt (Gelderland, brabant, Limburg etc etc). Een strandplevier is bijvoorbeeld echt een Megasoort hier (oost-brabant/Limburg), evenals een Drieteenmeeuw, laat staan een Zeekoet of Alk (laatste twee zijn nog nooit levend door meerdere mensen gezien in het oosten).
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op augustus 23, 2012, 20:45:26 PM
Citaat van: HPM op augustus 23, 2012, 18:22:37 PM
Hendrik Jan, ik vind Randmeren, grote rivieren toch wel een grensgeval hoor want het lijkt me niet zo gek voor een zee/kustvogel om de daarop uitkomende wateren in te vliegen. Bovendien is bij deze jager binnenlands voorkomen kennelijk toch niet zo abnormaal. Ze worden waarschijnlijk vaak niet opgemerkt.
Nou Herman ik vogel al 20+ jaren langs De Maas, en buiten ooit een Grote Jager getwitched te hebben, nog nooit een jager gezien (zowel niet in Brabant als Limburg), en ik weet best hoe een jager eruit ziet (ook niet gedurende vele 100-en uren op meeuwenslaapplaatsen). 
[,,,]

Door anderen worden ze wel gezien al is dat dan niet langs de Maas.

Herman van der Meer

Justin Jansen

Mooie kaartjes, en geeft je een idee dat het om een voor het binnenland heel zeldzame soortengroep gaat!
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op augustus 24, 2012, 10:41:04 AM
Mooie kaartjes, en geeft je een idee dat het om een voor het binnenland heel zeldzame soortengroep gaat!

Kleinste is de zeldzaamste maar ten opzichte van de kust in het binnenland niet zo zeldzaam als de andere drie. En afgaande op de kaartjes is Kleinste zelfs meer een vogel van het binnenland dan van volle zee. Daar zal vast wel een ecologische verklaring voor zijn.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op augustus 24, 2012, 11:21:49 AM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 24, 2012, 10:41:04 AM
Mooie kaartjes, en geeft je een idee dat het om een voor het binnenland heel zeldzame soortengroep gaat!

Kleinste is de zeldzaamste maar ten opzichte van de kust in het binnenland niet zo zeldzaam als de andere drie. En afgaande op de kaartjes is Kleinste zelfs meer een vogel van het binnenland dan van volle zee. Daar zal vast wel een ecologische verklaring voor zijn.

En eigenlijk moet je ook nog rekening houden met de neiging van veel tellers/waarnemers in het binnenland om elke "kleinere" jager een Kleine te noemen....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op augustus 24, 2012, 11:31:00 AM
Citaat van: HPM op augustus 24, 2012, 11:21:49 AM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 24, 2012, 10:41:04 AM
Mooie kaartjes, en geeft je een idee dat het om een voor het binnenland heel zeldzame soortengroep gaat!

Kleinste is de zeldzaamste maar ten opzichte van de kust in het binnenland niet zo zeldzaam als de andere drie. En afgaande op de kaartjes is Kleinste zelfs meer een vogel van het binnenland dan van volle zee. Daar zal vast wel een ecologische verklaring voor zijn.

En eigenlijk moet je ook nog rekening houden met de neiging van veel tellers/waarnemers in het binnenland om elke "kleinere" jager een Kleine te noemen....

en waarschijnlijk vooral als er onlangs een zekere is gezien, omdat het dan ineens minder onwaarschijnlijk lijkt.
Maar dat is meer een psychologische dan een ecologische verklaring.
Het vrijwel ontbreken op volle zee is hoe dan ook opvallend.
Herman van der Meer

rinsevdvliet

Citaat van: HPM op augustus 24, 2012, 11:40:51 AM
Citaat van: frankneijts op augustus 24, 2012, 11:31:00 AM
Citaat van: HPM op augustus 24, 2012, 11:21:49 AM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 24, 2012, 10:41:04 AM
Mooie kaartjes, en geeft je een idee dat het om een voor het binnenland heel zeldzame soortengroep gaat!

Kleinste is de zeldzaamste maar ten opzichte van de kust in het binnenland niet zo zeldzaam als de andere drie. En afgaande op de kaartjes is Kleinste zelfs meer een vogel van het binnenland dan van volle zee. Daar zal vast wel een ecologische verklaring voor zijn.

En eigenlijk moet je ook nog rekening houden met de neiging van veel tellers/waarnemers in het binnenland om elke "kleinere" jager een Kleine te noemen....

en waarschijnlijk vooral als er onlangs een zekere is gezien, omdat het dan ineens minder onwaarschijnlijk lijkt.
Maar dat is meer een psychologische dan een ecologische verklaring.
Het vrijwel ontbreken op volle zee is hoe dan ook opvallend.

"Ontbreken op volle zee?" Hoe definieer je "volle zee". Lijkt mij een kwestie van context.

Adulte Kleinste Jager is de meest mariene jager van de vier soorten op ons halfrond. De meeste adulten mijden in het najaar de Noordzee als de pest en trekken bijna allemaal over de oceaan, waarvan een groot deel ook nog eens over het centrale deel schijnt te trekken. Dat een deel (hoe groot??) van de juveniele Kleinste jagers relatief vaak zeer dicht onder de kust vliegt en ook relatief vaak in het binnenland wordt gezien wil dus niet zeggen dat alle Kleinste jagers dat doen, integendeel.
Kleine en Grote Jagers zijn veel meer kustgebonden (zeker vanuit het perspectief van iemand die verder kijkt dan de eerste paar km-rs uit de kust) en de laatste is natuurlijk sowieso een regionaal verschijnsel.


hdijk

Citaat van: HPM op augustus 23, 2012, 18:22:37 PM
Hendrik Jan, ik vind Randmeren, grote rivieren toch wel een grensgeval hoor want het lijkt me niet zo gek voor een zee/kustvogel om de daarop uitkomende wateren in te vliegen. Bovendien is bij deze jager binnenlands voorkomen kennelijk toch niet zo abnormaal. Ze worden waarschijnlijk vaak niet opgemerkt.
Minder gek dan in de Achterhoek inderdaad, maar nog altijd gek. En een Jager in het binnenland is nog altijd zeldzamer dan een Witbuikrotgans op Texel, die wel de voorpagina haald.

Van mij hoeve de binnenlandse zeesoorten ook heus niet op de voorpagina, het zou al leuk zijn als je een overzicht met recente waarnemingen kan draaien. Voor binnenlanders is een goede zeesoort al gauw een hoogtepunt van het jaar.

Citaat van: HPM op augustus 23, 2012, 18:22:37 PM
Maar als je al een eenduidige scheiding kan maken tussen kust en binneland dan lijkt me dat in Waarneming niet zo eenvoudig. Je zou dan alle waarnemingen en/of hokken en/of de gebieden van een apart kenmerk moeten gaan voorzien om er op te kunnen selecteren. Ik weet ook niet of een dergelijke selectie zo vaak gebruikt zou worden dat zulke aanpassingen de moeite waard zouden zijn.
Waarom hokken, daar zijn toch polygonen voor? Kwestie van een polygoon "Nederland - binnenland excl kuststrook" maken.
Hendrik Jan van Dijk

hdijk

Citaat van: frankneijts op augustus 24, 2012, 11:31:00 AM
Citaat van: HPM op augustus 24, 2012, 11:21:49 AM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 24, 2012, 10:41:04 AM
Mooie kaartjes, en geeft je een idee dat het om een voor het binnenland heel zeldzame soortengroep gaat!

Kleinste is de zeldzaamste maar ten opzichte van de kust in het binnenland niet zo zeldzaam als de andere drie. En afgaande op de kaartjes is Kleinste zelfs meer een vogel van het binnenland dan van volle zee. Daar zal vast wel een ecologische verklaring voor zijn.

En eigenlijk moet je ook nog rekening houden met de neiging van veel tellers/waarnemers in het binnenland om elke "kleinere" jager een Kleine te noemen....
Reden temeer om zeersoorten in het binnenland in beeld te brengen. Zal bijdragen aan aandacht, herkenning en kwaliteit van de database.
Hendrik Jan van Dijk

hdijk

Citaat van: Justin Jansen op augustus 23, 2012, 20:45:26 PM
Ik vind het systeem zoals deze op waarnemingen.be is geregeld erg fijn. Ik zou ook graag Kleine Jager in Gelderland op het hoofdscherm zien, vooral omdat elke keer de aparte regioschermen kijken niet lukt (Gelderland, brabant, Limburg etc etc). Een strandplevier is bijvoorbeeld echt een Megasoort hier (oost-brabant/Limburg), evenals een Drieteenmeeuw, laat staan een Zeekoet of Alk (laatste twee zijn nog nooit levend door meerdere mensen gezien in het oosten).
In het hoofdscherm zou leuk zijn, maar dat gaat het mij niet om. Gewoon zeesoorten in binnenland op een pagina zou al leuk zijn.
Provinciale zeldzaamheden werk in '.nl' volgens mij ook gewoon, alleen wordt er weinig gebruikt van gemaakt.
Hendrik Jan van Dijk

Vincent Hart

Vergeet ook niet dat het aantal waargenomen (op wrn ingevoerde) landelijke zeldzaamheden in NL gewoon veel groter is dan in BE: Het komt regelmatig voor dat de rode+dikrode soorten van de betreffende dag op wrn.nl niet op de eerste pagina van de voorpagina passen. Als daar ook nog regionale zeldzaamheden bij zouden komen, schiet je je doel denk ik voorbij. Daarvoor zijn inderdaad in eerste instantie de werkgroep- en provincie-sites.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: rinsevdvliet op augustus 24, 2012, 12:28:33 PM
Citaat van: HPM op augustus 24, 2012, 11:40:51 AM
Citaat van: frankneijts op augustus 24, 2012, 11:31:00 AM
Citaat van: HPM op augustus 24, 2012, 11:21:49 AM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 24, 2012, 10:41:04 AM
Mooie kaartjes, en geeft je een idee dat het om een voor het binnenland heel zeldzame soortengroep gaat!

Kleinste is de zeldzaamste maar ten opzichte van de kust in het binnenland niet zo zeldzaam als de andere drie. En afgaande op de kaartjes is Kleinste zelfs meer een vogel van het binnenland dan van volle zee. Daar zal vast wel een ecologische verklaring voor zijn.

En eigenlijk moet je ook nog rekening houden met de neiging van veel tellers/waarnemers in het binnenland om elke "kleinere" jager een Kleine te noemen....

en waarschijnlijk vooral als er onlangs een zekere is gezien, omdat het dan ineens minder onwaarschijnlijk lijkt.
Maar dat is meer een psychologische dan een ecologische verklaring.
Het vrijwel ontbreken op volle zee is hoe dan ook opvallend.

"Ontbreken op volle zee?" Hoe definieer je "volle zee". Lijkt mij een kwestie van context.
[...]


Op de kaartjes is vooral bij Grote, Middelste en Kleine te zien dat de nadruk ligt op de kusthokken, wat ook logisch is. In de regionale context is alles wat daarbuiten valt en dus vanaf schepen is gezien 'volle zee'. Op oceaanschaal is het Europees Continentaal Plat  niet meer dan een ondiepe kustzone.
Maar het ging mij niet om de definitie van 'volle zee' maar om dat Kleinste kennelijk vrijwel niet vanaf schepen wordt waargenomen en de andere jagers wel.
Herman van der Meer

Peter Verhelst

Citaat van: Vincent Hart op augustus 24, 2012, 12:46:54 PM
Vergeet ook niet dat het aantal waargenomen (op wrn ingevoerde) landelijke zeldzaamheden in NL gewoon veel groter is dan in BE: Het komt regelmatig voor dat de rode+dikrode soorten van de betreffende dag op wrn.nl niet op de eerste pagina van de voorpagina passen. Als daar ook nog regionale zeldzaamheden bij zouden komen, schiet je je doel denk ik voorbij. Daarvoor zijn inderdaad in eerste instantie de werkgroep- en provincie-sites.
Waar kan ik dan bijvoorbeeld de provinciesite 'Noord-Brabant' vinden, zodat dergelijke soorten als Jagers daar dan wel in 'rood' verschijnen? (Is namelijk wel makkelijk om bij mn favorieten te zetten).

Vincent Hart

http://noordbrabant.waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=1. Ze verschijnen alleen niet in het rood omdat voor de jagers geen afwijkende zeldzaamheden op provincieniveau is ingesteld (want dan zouden ze ook op de voorpagina van de landelijke site verschijnen). Op http://birdingbiesbosch.waarneming.nl/index.php staat volgens mij de zeldzaamheid voor de BB wel netjes ingesteld voor alle soorten met een afwijkend voorkomen in de BB (afwijkende zeldzaamheid op een werkgroepsite 'loopt niet door' op de landelijke site).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

#25
Een publicatie van Sovon hierover bij Natuurbericht (misschien is er verband met het slechte lemmingenjaar?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 24, 2012, 14:16:53 PM
Een publicatie van Sovon hierover bij Natuurbericht (misschien is er verband met het slechte lemmingenjaar?).

Maar volgens dit verhaal, waar in een anfder topic naar werd verwezen, is het juist een goed lemmingenjaar.
http://www.vogelbescherming.nl/ik__vogels_/vogelweb/q/overzicht/weblog/bericht/2927
Herman van der Meer

snwja3

Citaat van: HPM op augustus 24, 2012, 14:41:48 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 24, 2012, 14:16:53 PM
Een publicatie van Sovon hierover bij Natuurbericht (misschien is er verband met het slechte lemmingenjaar?).

Maar volgens dit verhaal, waar in een anfder topic naar werd verwezen, is het juist een goed lemmingenjaar.
http://www.vogelbescherming.nl/ik__vogels_/vogelweb/q/overzicht/weblog/bericht/2927

Maar dat is Groenland/Canada en niet Skandinavie. Daartussen (die regio's) kunnen topjaren erg verschillen.
Wietze Janse

hiskodevries

Citaat van: Vincent Hart op augustus 24, 2012, 13:53:45 PM
http://noordbrabant.waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=1. Ze verschijnen alleen niet in het rood omdat voor de jagers geen afwijkende zeldzaamheden op provincieniveau is ingesteld (want dan zouden ze ook op de voorpagina van de landelijke site verschijnen). Op http://birdingbiesbosch.waarneming.nl/index.php staat volgens mij de zeldzaamheid voor de BB wel netjes ingesteld voor alle soorten met een afwijkend voorkomen in de BB (afwijkende zeldzaamheid op een werkgroepsite 'loopt niet door' op de landelijke site).
jullie vogeladmins willen dit ook niet. Prachtige voorstellen zijn gedaan, maar ze zijn zo conservatief :)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers