Lichtgroene sabelsprinkhaan of...?

Gestart door Fred Hustings, augustus 18, 2012, 22:21:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Fred Hustings

Tijdens een rondje Zuid-Limburg op vijf plaatsen 1-5 sprinkhanen per locatie gehoord die ik irritant genoeg met geen mogelijkheid kon vinden (al had ik geen onbeperkte tijd ter beschikking). Deed me denken aan het geluid dat ik twee weken geleden hoorde kort voor de ontdekking van de Lichtgroene Sabelsprinkhaan op de Kunderberg door Kees van Bochoven, maar dat kan wishful thinking zijn.

- Geluid met batdetector op 30 m te lokaliseren. Echter voor mij met het blote oor onhoorbaar wanneer ik er (gezien herrie op batdetector) vrijwel naast moet staan.
- Geluid (op batdetector) klinkend als een harde, heidesabel-achtige ratel. 's Ochtends in korte strofen met pauzes, in namiddag/avond in lange sessies
- Zang vanuit hoge ruigte en (vooral) lage dichte struiken, en dan bovenin. 1x (avond) blijkbaar in mais

Ik heb uiteraard gedacht aan de mogelijkheid van gewone soorten als:
- Zuidelijk Spitskopje: kan bij koel weer slomig zingen waardoor de drukke aaneengesloten rateltjes wat meer uiteenvallen. Maar koel was het vandaag bepaald niet, en de habitat (hoog in struiken) en gedrag (onmogelijk te vinden, niet wegspringend/vliegend) zouden me dan verbazen.
- Grote Groene Sabelsprinkhaan: geluid kan, indien opgevangen door batdetector, eveneens als mechanische ratel klinken. Maar deze soort hoor ik nog goed (vanavond nog uit rijdende auto op autoweg) en ik kan me niet voorstellen dat ik bijna op deze soort zou staan zonder hem met het blote oor te horen. Bovendien is hij groot en bij benadering geneigd om zenuwachtig te worden (bewegen, opvliegen).

Ik zal een van de plekken als onzeker invoeren. Misschien dat iemand kan gaan kijken? Of is er een alternatieve verklaring?
ps. Geluid als filmpje opgenomen op fotocamera, maar moet nog uitzoeken hoe dat ergens te uploaden...

vriendelijke groeten
Fred Hustings

Wim Bakker

Tsja, het zou zomaar kunnen. Ze zitten tenslotte al jaren binnen 1 kilometer van de grens bij Vaals.

Ik zal je een mailtje sturen. Ben wel benieuwd naar de opname...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

Opname ontvangen. Vrijwel zeker een Lichtgroene.

Maar zonder zichtwaarneming blijft het een beetje knagen. Is er toevallig iemand in de buurt die nog eens zou kunnen gaan kijken?

Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/70636924
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

JohanvantBosch

Citaat van: Wim Bakker op augustus 20, 2012, 11:40:16 AM
Opname ontvangen. Vrijwel zeker een Lichtgroene.

Maar zonder zichtwaarneming blijft het een beetje knagen. Is er toevallig iemand in de buurt die nog eens zou kunnen gaan kijken?

Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/70636924

.... en nog vier locaties, toch?  O0

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

JohanvantBosch

Is het op basis van  sonagram/oscillogram/hoe heet zo'n ding niet sluitend te krijgen?

Fred Hustings

Ja, inderdaad op vier andere locaties eveneens van deze raadselzangers. Nogmaals: ik moest denken aan het geluid op de Kunderberg dat ik niet kon thuisbrengen. Toen ik na 10 minuten (de zon kwam terug) naar deze plek terugkwam om het nog eens te proberen, steeg daar een enthousiaste kreet (van Kees van Bochove) op: "Lichtgroene Sabelsprinkhaan!"

Ik zal alle waarnemingen invoeren onder het kopje onzeker.

groeten,
Fred Hustings

Wim Bakker

#7
CiteerIs het op basis van  sonagram/oscillogram/hoe heet zo'n ding niet sluitend te krijgen?

Probleem is dat de opname is gemaakt met de batdetector en een camera in filmmode. Ik zie wel een patroon dat past bij de Lichtgroene Sabelsprinkhaan, maar het is mij allemaal net te vaag om het 100% te geven. Tegelijkertijd zou ik ook niet weten wat het anders zou moeten zijn. En hoe meer ik naar de plaatjes zit te kijken hoe meer ik overtuigd raak. Kijk maar even mee. Heeft de opname van Fred nou een 3-slag (hoe heet dat? echeme? syllabe?) of niet? Spectrum en waveform, steeds eerst de opname van Fred en daarna een opname van de Lichtgroene.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

HPM

Omdat ik er wat ervaring mee heb bij vogelgeluiden heb ik geprobeerd het spectrogram van de opname van Fred wat duidelijker te krijgen, wat niet meeviel en het resultaat is ook niet echt duidelijk.
Zo te zien zijn het inderdaad telkens drie pulsen, maar anders dan op de referentieopname van Boudewijn Odé en andere opnames die ik heb bekeken. Het verschil in snelheid is misschien geen probleem. Het verschil in 'ritme' lijkt me lastiger. Bij de echte Lichtgroene zie je telkens drie pulsjes op gelijke afstand, waarbij de eerste zachter is (oOO). Op de opname van Fred zie je twee pulsjes, dan een pauze en dan een derde, die niet echt zachter lijkt te zijn maar wel van toon lijkt te verschillen (OO 0).
Ik denk dat je een soort moet zien te vinden waarvan het patroon meer overeenkomt met dat op de opname van Fred, of een andere opname van Lichtgroene die meer overeenkomt. Hoe dan ook zou een normale opname beter zijn dan een met een batrecorder, want dan kan je zonodig ook frequenties vergelijken.
Herman van der Meer

Wim Bakker

De exacte patronen van individuen kunnen verschillen door slijtage. Soms zijn de vleugels zo gesleten dat het spectrum onherkenbaar is. Inmiddels heb ik nog twee andere opnames bekeken en ook daar zit steeds dat patroon van 3 syllabes in. Ik zou geen andere sprinkhaan weten die daaraan voldoet.

Inmiddels heeft Fred de andere lokaties ook ingevoerd:
http://waarneming.nl/user/view/5076?q=lichtgroen
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Jan vH

De vindplaatsen lijken me in ieder geval goed mogelijk voor Lichtgroene sabelsprinkhaan. Ik zag dat er nu op drie plekken in Zuid-Limburg zekere vindplaatsen zijn dit jaar, maar het lijkt me heel goed mogelijk dat ze ondertussen al op (veel) meer plekken zitten. Het zou mooi zijn als iemand met goede opname-apparatuur langs de locaties (en misschien andere locaties) want het zou mooi zijn als er nog meer populaties ontdekt en (goed) gedocumenteerd worden dit jaar.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

RoyKleukers

Beste mensen,

Ik heb het voorgelegd aan Baudewijn Ode en volgens hem betreft het zuidelijk spitskopje. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Gert Veurink

ben daar ook al flink mee de mist ingegaan... dacht ook op geluid dat ik lichtgroene had. Ook een zuidelijk spitskopje, verraderlijk hoor
groet!
Gert Veurink



Wim Bakker

Nou, daar zijn we mooi ingestonken...     8)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Fred Hustings

Ik ben zo brutaal toch een vraagteken te plaatsen, al durf ik dat bijna niet tegenover autoriteiten als Baudewijn en Roy...Want ik heb heel erg veel Zuidelijk Spitskopjes gehoord de afgelopen jaren (ik denk dat deze soort in Limburg tot de top drie van meest verbreide soorten behoort), en uitsluitend via de batdetector (want anders hoor ik ze niet, nou ja, op 1 m meen ik een gepiep te onderscheiden...).
Kan iemand mij uitleggen waarom ik op deze snikhete dag op enkele locaties (en zowel 's ochtends als in de vroege avond, wat het weggetje bij Nijswiller betreft) me zo laat foppen door deze soort, terwijl ik hem op deze dag (en de dag ervoor en erna, enzovoort) moeiteloos kan onderscheiden? En nogmaals, ik ben op de hoogte van het feit dat de zang wel eens laag en traag kan lijken (bij koel weer), maar is dat het geval bij plus 30 graden? En dan volslagen onvindbaar blijven hoog in de struiken (terwijl spitskopjes vaak niet zo moeilijk te vinden zijn, zeker niet als je wat gaat rommelen in de vegetatie).
Ik sta open voor alle opties, maar word graag overtuigd...

HPM

Het ritme vindt ik wel beter overeenkomen dan met de mij bekende opnamen van Lichtgroene.

Herman van der Meer

Fred Hustings

Neem ik onmiddellijk van je aan Herman (en nog bedankt voor het omzetten van het geluid in een sonogram!), maar nogmaals: als iemand een logische verklaring weet voor het zo afwijkend klinkende geluid (bijv: spitskopjes kunnen ook bij hele hoge temperaturen trager en zwaarder zingen), zou ik dankbaar zijn. Ik vind het een zwaar 'tractorgeluid' voor een spitskopje en ben kortom nog steeds in verwarring...

Baudewijn

Beste allemaal,
[size=78%]Ik zal morgen nog even een paar oscillogrammen naast elkaar zetten. In deze opnames zitten duidelijk niet de herhalende drie elementen (op gelijke afstanden) waar in deze discussie al over gerept is, maar - hoewel het in de batdetector-opname niet scherp naar voren komt - een herhaling van een aantal korte en lange elementen die op verschillende afstand van elkaar liggen. Mijn conclusie blijft staan. Ik begrijp dat het geluid via de batdetector anders klonk dan andere Zuidelijke spitskopjes. Het kan zijn dat het een (extra) langvleugelig exemplaar was. Die klinken nl. ook met het blote oor vaak krachtiger.[/size]
[size=78%]Nogmaals, morgen plaats ik nog wat plaatjes met toelichting.[/size]

[size=78%]Baudewijn[/size]

Gert Veurink

Citaat van: Baudewijn op augustus 25, 2012, 00:14:25 AM
Beste allemaal,
(...) Het kan zijn dat het een (extra) langvleugelig exemplaar was. Die klinken nl. ook met het blote oor vaak krachtiger.

[size=78%]Baudewijn[/size]
Aha! Dat had de mijne ook! Dank je, weer wat bijgeleerd...
groet!
Gert Veurink



Baudewijn

#19
Eens kijken of ik mijn plaatjes hier kwijt kan...

16017 is de meest heldere opname van Fred (beetje geschoond)
conodiscBO is een van mijn studio-opnamen van een NL Zuidelijk Spitskopje
mbicoBO idem voor Lichtgroene sabel (van de populatie die ik twee jaar geleden bij Aken ontdekte)


In iedere opname heb ik 3 echemes (herhaalde eenheid in de zang) geselecteerd.


Ik dacht, ik ga dit nog toelichten, maar volgens mij is het beeld duidelijk.

HPM

Voor een gemakkelijker vergelijking heb ik ze samengevoegd (en verkleind)

Herman van der Meer

Fred Hustings

Helder, overtuigend en met een plausibele verklaring (langvleugelige exemplaren) voor het zwaardere geluid. Leerzame discussie! en de volgende keer toch maar met een hoedje op als het boven de 30 graden is... ;)
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.