die kleuren toch.....

Gestart door Anne Hueber †, augustus 17, 2012, 16:45:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne Hueber †

Wat de kleur op het borststuk betreft, denk je bij deze juffer gelijk aan.....
Maar is het die wel?

AvanderHeijden

#1
Een jonge vrouw ...? ja hoor, klopt als een bus  ::)


Edit Anne: Antoine, ik heb de soortnaam ff weggehaald, om ook de anderen een kans voor een ID te geven.


Anne Hueber †

Ja, jij weet het wel en ik ook :rolleye:
Ik wilde de anderen ff wat laten puzzelen.
En hiermee ook aangeven, dat kleuren niet zo belangrijk zijn.....in principe zijn al onze libellen van zwart-wit foto's te determineren.

ArjanH

Ik heb er naar zitten staren en staren, maar deze hersenbreker kan ik toch echt niet op naam brengen.

Anne Hueber †

Ik verklap het nog niet.
Misschien willen/durven anderen ook nog een poging te wagen.

ArjanH

Groot gelijk dat je het nog niet wilt verklappen, Anne. Ik wil er zelf ook nog even naar kijken, maar op dit moment kom ik er niet uit. Ik weet wel bij welke familie ik moet zoeken, dus dat scheelt alvast.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Anne Hueber †

Ik zeg lekker nog niets ;) ;D
Misschien komen er nog meer reakties.
Enne.....prijzen zijn er niet te winnen....alleen eeuwige roem ;) ;D 8)

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hansh

Ik houd het ook op een bruine winterjuffer.

gr. Hans

JohanvantBosch

Als Anne straks haar hand over haar hart strijkt en het antwoord verklapt, ben ik vervolgens heel benieuwd waarom mensen dit lastig vinden? Ik hoop dat ook een paar mensen die het lastig vinden dat toe willen lichten. Ik ben zelf al teveel gedeformeerd denk ik.....  O0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 17, 2012, 19:13:58 PM
Ik ben zelf al teveel gedeformeerd denk ik.....  O0

Dat denk ik van wel... -> Is onderstaande foto een 1300, een 1302 of een 1303? Bij het antwoord bijvoegen of het Duitse of Mexicaanse makelij is.
Ik haal hem er namelijk zo uit (ik ben keverliefhebber  ;) ).  O0 O0
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Anne Hueber †

We blijven toch wel ff on-topic Bart ;)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Anne Hueber op augustus 17, 2012, 19:34:49 PM
We blijven toch wel ff on-topic Bart ;)

Kevers hebben 6 poten, net als Libellen...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JohanvantBosch

#14
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 17, 2012, 19:36:15 PM
Citaat van: Anne Hueber op augustus 17, 2012, 19:34:49 PM
We blijven toch wel ff on-topic Bart ;)

Kevers hebben 6 poten, net als Libellen...  ;)

Van mij mag het hoor, Bart..... ik zeg Kever... O0

Overigens snap ik dat mensen die niet zoveel ervaring hebben het lastig vinden. Maar waarom vinden mensen die met enige regelmaat naar libellen kijken deze specifieke foto van deze soort lastiger dan andere foto's....

AvanderHeijden

Citaat van: Anne Hueber op augustus 17, 2012, 17:07:20 PM
Ja, jij weet het wel en ik ook :rolleye:
Ik wilde de anderen ff wat laten puzzelen.
En hiermee ook aangeven, dat kleuren niet zo belangrijk zijn.....in principe zijn al onze libellen van zwart-wit foto's te determineren.

Oeps sorry  :-[ Ik dacht dat je het zelf een twijfelgeval vond en dat vond ik al vreemd  :rolleye:

Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 17, 2012, 19:41:18 PM
Overigens snap ik dat mensen die niet zoveel ervaring hebben het lastig vinden. Maar waarom vinden mensen die met enige regelmaat naar libellen kijken deze specifieke foto van deze soort lastiger dan andere foto's....

Ik heb haar nog nooit in het echt gezien... (zit wat te rommelen in mijn literatuur).

Begin overigens wel erg nieuwsgierig te worden naar het juiste antwoord, Anne...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Anne Hueber †

Het komt er zo aan, moet eerst nog ff wat andere dingen afhandelen.

Anne Hueber †

#19
Nou, dan hier de ontknoping ;D

Op het eerste gezicht denk je.....een groen borststuk.....dat moet wel een pantserjuffer zijn.....fout.
Kleuren zijn niet zo belangrijk, het gaat vooral om de tekening.
Vervolgens kijk je dan naar de tekening op het achterlijf-->'bommetjes'.....dat hebben maar 4 soorten--> de vrouwtjes van de Watersnuffel en de Gaffelwaterjuffer en de Bruine- en Noordse winterjuffer.
De vleugels worden aan 1 zijde van het achterlijf gehouden.....dan vallen Watersnuffel en Gaffelwaterjuffer ook af.
Zo'n wit en lang legapparaat hebben alleen de winterjuffers.
Doordat de bovenkant van het borststuk er groenig uitziet, kan dat verwarrend zijn.

Het is dus een vrij vers vrouwtje Bruine winterjuffer.

ArjanH

Dan heb ik er dus finaal naast gezeten. Ook met de familie. Deze Bruine Winterjuffer wordt van harte bedankt.  8)
Maar hoe dan ook een erg leerzaam beestje.

JohanvantBosch

Citaat van: ArjanH op augustus 17, 2012, 21:27:42 PM
Dan heb ik er dus finaal naast gezeten. Ook met de familie. Deze Bruine Winterjuffer wordt van harte bedankt.  8)
Maar hoe dan ook een erg leerzaam beestje.

Wil jij vertellen wat jij dacht en wat jouw gedachtengang was?

Bart van Hoogstraten

Ik heb haar nog nooit in het echt gezien en alleen maar zitten rommelen in het boek van Weia. Goed boek dus!!!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjanH

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 17, 2012, 21:32:06 PM
Wil jij vertellen wat jij dacht en wat jouw gedachtengang was?


Ik dacht door het groene borststuk aan een pantserjuffer spec.(de exacte soort, als het al een pantserjuffer geweest zou zijn, had ik vermoedelijk niet kunnen achterhalen). Maar de uitleg van Anne maakt alles duidelijk. Ik heb te weinig gelet op de tekening en ook het witte legapparaat heb ik over het hoofd gezien. Ik kijk en zoek regelmatig naar libellen maar ik vond deze echt lastig. Sterker nog: ik wist het gewoon niet. Maar goed, nu ik de uitleg heb gelezen en weer eens naar de foto kijk is het inderdaad geen pantserjuffer. Maar als ik het goed begrijp kunnen, los van de eigenschappen die aangegeven zijn, Bruine Winterjuffers deels ook een groenachtige kleur vertonen ?

Anne Hueber †

Ik heb winterjuffers nog nooit met een groenige kleur gezien.....denk, dat het ook wel door de belichting komt, alles op de foto is wel erg apart van kleur.
Daarom vond ik het ook zo'n leuke foto, om op het forum te zetten ;) ;D 8)

Bertusvr

Citaat van: Anne Hueber op augustus 17, 2012, 22:09:17 PM
Ik heb winterjuffers nog nooit met een groenige kleur gezien.....denk, dat het ook wel door de belichting komt, alles op de foto is wel erg apart van kleur.
Daarom vond ik het ook zo'n leuke foto, om op het forum te zetten ;) ;D 8)

Ik heb nog geen jong exemplaar gezien welke niet groen is. Dat hebben alle winterjuffers toch. zie hieronder een Noordse.



JohanvantBosch

Dank voor de toelichting Arjan.
Ik kreeg laatst een keer een vergelijkbare vraag ook bij een foto van Bruine winterjuffer met een groenige glans. Was er een van Erik van Dijk op Observado.... voor wie hem wil opzoeken.

Die winterjuffers zijn deels 'metallic' waardoor onder invloed van het licht/de zon de schittering een andrre kleur aannemen....

Op het vogelforum komen regelmatig vragen van mensrn die overtuigd zijn dat een vogel een bepaalde kleur heeft maar die geen rekening houden met tegen of zijlicht, overvallende schaduw, natte veren, verkeerde belichting van de foto etc....

Mijns inziens zijn dat juist eerste dingen waarop je moet letten. Je kunt snel zien dat de lichtinval raar is, door het bijna oplichtende achterlijf en de glans op het borststuk. In het veld hou je als het goed is ook rekening mee.... Zo ook op een foto. Weten wat dat met het uiterlijk van beoaalde soorten doet is waarschijnlijk een kwestie van ervaring....

Taka

Zo heb ik heb ook wel eens een poos naar een foto van een verse koraaljuffer zitten staren. Die hebben soms ook dat groenige van een pantserjuffer. Bijvoorbeeld deze.
(Sybe)