Paardenbijter vinden...

Gestart door maarten1023, augustus 15, 2012, 18:42:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

maarten1023

In de strekking van: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=199828.0;topicseen

Hoe/waar maak ik het meeste kans een Paardenbijter zittend op de foto te krijgen? Gek genoeg wil me dat dus echt niet lukken. iemand tips ideen qua omstandigheden?
Tijd / hoogte / zon? / etc..

Ben benieuwd, want zelfs de meest algemene Glazenmaker wil maar niet lukken..

Thanks!

Maarten
Groet,

Maarten

Stefan v. Schaik

Vanmiddag weer even een half uurtje weg geweest. (rond 4uur)
Was niet bewust op zoek naar paardenbijters maar ik heb er zeker 6 zien hangen.
Allemaal op een plekje half in de zon, onder een tak. Ging om 4 vrouwtjes en 2 mannetjes.
Je kunt ze, als ze dicht langs de bomen of struiken vliegen ook even volgen, ze gaan dan vrij regelmatig een keer ergens hangen.
Tip is om heel langzaam en niet al te dicht langs struiken en bomen te lopen (in het zonnetje) en daar even rustig je ogen de kost te geven. Door de gevlekte kleuren wil je ze nog wel eens over het hoofd zien. Maar het moet je lukken......
De plek waar ik ze vandaag ben tegen gekomen was op een klein heideveld van ongeveer 20 bij 30 meter, midden in een bos, vlak langs een grote waterplas. Misschien helpt je dat.
Stefan van Schaik

maarten1023

Thnx!
Hoe hoog hangen ze meestal? Ik denk dat ik te laag kijk wellicht.

En hoe laat op de dag? Volgens mij wil dat ook nog wel schelen..

Groet,

Maarten

Johannes Klapwijk

's ochtends vroeg als de zon net op is gaan ze regelmatig hangen... maar ik heb ze wel op ieder moment van de dag zien hangen... zoek een plek waar ze jagen en gemiddels hangen ze binnen 2 minuten is mijn ervaring?


Dichtbij komen daarna is misschien iets lastiger.


Wisselvallig weer is altijd goed omdat ze bij minder warmte (even tijdelijk wolken) sneller gaan hangen. Of sommige soorten gaan juist bij drukkend warm weer hangen heb ik me laten vertellen.


Ohw en de hoogte varieert van 50cm tot in boomtoppen, dus daar heb je wat geluk bij nodig.

maarten1023

Dank je Johannes, ik sta soms 10 min te wachten zonder dat ze gaan zitten. Dan geef ik het vaak op.. toch wat meer geduld opbrengen..
Overigen wel goed te weten dat ze uiteindelijk wel gaan zitten in ieder geval...
Het gaat vast een keer lukken ;)
Groet,

Maarten

Kiewiet

Hier was 't met de paardenbijter een makkie gister, ze gingen best vaak zitten, soms meerdere bij elkaar, op perfecte hoogte ook.
Het is even de goeie plek zoeken, kijken waar ze vliegen.
Dat was hier op Ameland aan de luwe kant van bomenrijen en op de zonkant.
Met de krachtige wind erbij was 't hier extra gemakkelijk.
Ook vlinders zijn dan gemakkelijk op de luwe plekjes te vinden. :blink:
Met vr groet, Theo.

marinissen

Hoi Maarten,

Hier in het Dubbelmondepark is een veldje dat zonnig en beschut gelegen is.
Daar vliegen vaak 10-15 paardenbijters en ik heb het al vele keren meegemaakt dat ze eind van de middag gaan hangen.
Ook al hele mooie foto's kunnen maken, want soms kun je er tot op 10-15 cm bij.

Ofwel: vind een plek waar ze vliegen en jagen, observeer goed, dan heb je wellicht een "vaste" plek.

groet,
Leo

marinissen

Aanvulling: vaak op zuring, hoogte van 20 - 120 cm.
groet,
Leo

maarten1023

Thanks voor de reacties, als het gelukt laat ik t weten ;)
Groet,

Maarten

JohanvantBosch

Vandaag zelfs een Paardenbijter man horizontaal zien zitten...... moet niet gekker worden  O0

MarianneW

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 16, 2012, 18:25:50 PM
Vandaag zelfs een Paardenbijter man horizontaal zien zitten...... moet niet gekker worden  O0

:o :o
Heb je een bewijsplaat?! ;)

Marianne
Marianne

frankneijts

Citaat van: MarianneW op augustus 16, 2012, 20:22:44 PM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 16, 2012, 18:25:50 PM
Vandaag zelfs een Paardenbijter man horizontaal zien zitten...... moet niet gekker worden  O0

:o :o
Heb je een bewijsplaat?! ;)

Marianne

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op augustus 16, 2012, 22:35:05 PM
Citaat van: MarianneW op augustus 16, 2012, 20:22:44 PM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 16, 2012, 18:25:50 PM
Vandaag zelfs een Paardenbijter man horizontaal zien zitten...... moet niet gekker worden  O0

:o :o
Heb je een bewijsplaat?! ;)

Marianne

Dankjewel Frank... was gezellig vandaag  O0 :P :angel:

maarten1023

Het kosste een paar dagen om er 1 te vinden: zonder resultaat.
Ga ik net met mn dochter naar bos: 3 x raden wat er voor mn neus zit:)

Groet,

Maarten

Anne Hueber †

Leuk hoor :duim: , een mooi vrouwtje.

dutchway

Groeten van Lia

Kiewiet

Mooi Maarten! :duim:

Mag ik ook nog even meedoen dan? :lol:

Een paardenbijter met een knipoog:



Met vr groet, Theo.

Anne Hueber †

Das van een redelijke afstand genomen..... ;D
Mooi plaatje Theo!

Kiewiet

De foto heb ik omgedraaid en er een uitsnede van gemaakt, voor het leuke effect.
Het beestje wilde maar niet wegvliegen, tja dan haal ik alles uit de kast. :angel:
Met vr groet, Theo.

timtermaat

Citaat van: frankneijts op augustus 16, 2012, 22:35:05 PM
Citaat van: MarianneW op augustus 16, 2012, 20:22:44 PM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 16, 2012, 18:25:50 PM
Vandaag zelfs een Paardenbijter man horizontaal zien zitten...... moet niet gekker worden  O0

:o :o
Heb je een bewijsplaat?! ;)

Marianne


Horizontaal rustende paardenbijters komen inderdaad vaker voor. Ik heb het zelf een paar keer gezien en het staat ook vermeld in de Libellen Baden-Württembergs, met bijna net zo'n mooie foto erbij als die van Frank. Blijft apart voor een Aeshide!
Tim
Tim Termaat

Gert Veurink

is dat een gewicht-kwestie? paardenbijter natuurlijk vrij kleine Aeschna, zou me kunnen voorstellen dat bijv een bruine dan door z'n hoeven zakt?
groet!
Gert Veurink



nick w

ik heb er wel vaker gezien die horizontaal gaan zitten, liefst midden op een lange stengel die dan wat doorbuigt en meegeeft, en afgelopen weekend op de draad van een hek, maar dan leunt ie niet alleen op z'n pootjes maar hangt er een beetje tegenaan.

niet zo'n mooie foto maar wel bewijsmateriaal...



Groet,
Nick W

Johannes Klapwijk

Zo bijzonder is het toch niet?


Ik zie ze wel vaker horizontaal op gebogen riet of lisdodde bladeren zitten?
Meestal niet zo perfect horizontaal als die van Johan, maar ietsjes meer doorgezakt?

Sticht

Citaat van: Gert Veurink op augustus 24, 2012, 14:51:47 PM
is dat een gewicht-kwestie? paardenbijter natuurlijk vrij kleine Aeschna, zou me kunnen voorstellen dat bijv een bruine dan door z'n hoeven zakt?
Of sterk door push-ups ;D 8)

nick w


Johannes Klapwijk

Die telt niet! Da's geen paardenbijter  :-X :P

pieterh93

Niet wetende dat een horizontaal zittende Paardenbijter een uitzondering is toch eens mijn archief ingedoken. Vorig jaar rond de visvijver bij het Ringselven deze foto genomen van een horizontaal rustende Paardenbijter.

grt.
Pieter

Vincent Sanders

Van zondag
Gr,
Vincent Sanders