Zwitserse waterspitsmuis, mogelijk Millers?

Gestart door Datura, augustus 12, 2012, 12:54:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

Hallo Allen,

10 dagen geleden vond ik een dode spitsmuis bovenop de Chasseron (een van de hoogste pieken van de Zwitserse Jura): http://switzerland.observado.org/waarneming/view/70401945
Met de veldgids Europese zoogdieren ernaast ben ik behoorlijk overtuigd dat het een waterspitsmuis is, ik kom er alleen niet uit of het de 'gewone' of wellicht een Millers is. Open water was overigens ver te zoeken daar, vochtige graslanden waren wel aanwezig. Hier de fotos (mochten er nog meer uitsneden handig zijn, dan hoor ik het graag):

Bovenkant:


Onderkant:


Uitsnede kop:


Uitsnede achtervoet:


Alvast dank!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rob Koelman

#1
Gewone en Millers waterspitsmuis zijn lastig te onderscheiden, helemaal aan de hand van foto's.

Millers waterspitsmuis is slanker dan de gewone waterspitsmuis en doet qua postuur enigszins aan een bosspitsmuis denken. Bij de Millers waterspitsmuis bestaat de kiel van haren aan de onderkant van de staart uit kortere haren dan bij de gewone waterspitsmuis, evenals de franje van haren aan de binnenkant van de achterpoten. Er zijn echter ook (oude) gewone waterspitsmuizen met een gesleten kiel van haren...

Op¨grond van de foto´s durf ik geen zekere uitspraak te doen over welke waterspitsmuis het is. De staart is overigens opvallend lang en de snuit best wel breed. Dat suggereert eerder een gewone waterspitsmuis: de staart is bij deze soort verhoudingsgewijs wat langer dan bij Millers waterspitsmuis en de gewone waterspitsmuis heeft een bredere snuit dan de Millers waterspitsmuis.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Datura

Hallo Rob,

Dank voor je reactie! Ik voerde hem in als onzekere Millers, op grond van het ontbreken van open water in de buurt (in de veldgids zag ik dat Millers ook in vochtige graslanden voor kan komen). Zo'n secundair kenmerk kan natuurlijk niet de doorslag geven. Ik verander hem in onzekere waterspitsmuis (en zal als ik tijd heb nog eens kijken of ik die achterpoot nog wat groter kan krijgen). Nogmaals dank!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

#3
Nog eens wat verder gezocht en de voor- en achterpoot vergroot en contrast verhoogd (fotos hieronder) en aangezien op beide (m.i.) lange haren te zien zijn, en op de verspreidingskaartjes van de 2 soorten alleen vindplaatsen van N. fodiens in de buurt laat zien, + de opmerkingen van Rob, leek het mij zeker genoeg om er een zekere Waterspitsmuis van te maken.

[edit] kaartjes lieten een rood kruis zien, dus weggehaald, kaartjes zijn te zien op:
http://lepus.unine.ch/carto/ en dan mammalia -> Neomys selecteren
[/edit}

Close-up voorpoot:


Close-up Achterpoot:


Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides