Hoofdmenu

raar creatuur

Gestart door gerrydj, augustus 12, 2012, 12:38:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerrydj

wie kan me helpen welk raar schepsel dit is

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Bart van Hoogstraten

SEAU! Dat lijkt wel een Heldenbok Cerambyx cerdo! Wat denk jij Arp?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Arp

Nou ja, ik zie er met m'n lekenogen wel een Cerambyx in, maar zonder afmeting en vindplaats wordt het volstrekte speculaas   :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

dit moet er altijd bij vindplaats stad/dorp en land. verder indien mogelijk voedselplant. er zijn ongeveer 5 miljoen keversoorten op de wereld dus is dit moeilijk zoeken voor beantwoorders van de vraag. de naam van de kever is verder goed. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#5
Citaat van: beetlestitch op augustus 12, 2012, 16:01:48 PM
de naam van de kever is verder goed
Waar kijk je naar op deze foto om bijvoorbeeld mannetje miles uit te sluiten Toon ? Is 2e/3e voelerlid duidelijk genoeg? Of is er meer ?

P.S. Laat maar: Ik moet eerst m'n eigen aantekeningen lezen en dan pas domme vragen stellen ;)

Dat gezegd hebbende zijn er nog zat andere Cerambyx over waar ik geen idee van heb, dus voor mij zou het zonder verdere gegevens sowieso speculaas zijn  :rolleyes:

Als ik even op internet rondstruin lijkt cerdo inderdaad één van de weinige te zijn met zulke dunne gesteelde voelersegmenten 2/3 en rode kont ... zijn er nog meer geheime tips om er ook zonder vindplaats een zekere cerdo van te maken ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

#6
het is een vrouwtje. miles dame heeft veel kortere sprieten. velutinus is geheel bruiner. c. nodulosus zou ook nog kunnen maar die lijkt het mij ook niet. cerdo heeft een zeer groot verspreidings gebied dus dat lijkt mij niet direkt het probleem. verder is er ook nog c. dux uit bulgarije maar die heeft grotere ogen. [slimme boeken en eigen collectie] groeten toon.
Toon Keukelaar

Bart van Hoogstraten

Ik ben inmiddels wel razend benieuwd waar dit exemplaar waargenomen is.

Gerry, kijk ook even hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=123228.0.html
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

beetlestitch

eigenlijk zouden er geen vragen behandeld moeten worden zonder de essentiele info van de vraag steller of zie ik dit verkeerd. groeten toon. 

ps. ben ook zeer benieuwd.
Toon Keukelaar

liptaster

Citaat van: beetlestitch op augustus 12, 2012, 19:19:01 PM
eigenlijk zouden er geen vragen behandeld moeten worden zonder de essentiele info van de vraag steller of zie ik dit verkeerd. groeten toon. 
van mij mag je veel verder gaan: ik vind dat ze eerst moeite moeten doen om zelf eens een deftige identificatiepoging te ondernemen. Als je ziet hoe vaak dezelfde terugkomen en hoe vaak ze met absurde namen afkomen...

Citaat van: beetlestitch op augustus 12, 2012, 19:19:01 PM
ps. ben ook zeer benieuwd.

Ik eigenlijk niet. Vanaf midden Frankrijk zie die talrijk: gewoon 's avonds een dikke zonbeschenen eik met veel gaten afzoeken met uw lamp en dan heb je ze. Eigenlijk niet zo bijzonder. Aan de hand van de foto alleen ga je trouwens niet tot op soort geraken (cerdo/velutinus).
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Arp

#10
Toon en Tim bedankt voor de analyse zover :)

Citaat van: beetlestitch op augustus 12, 2012, 19:12:00 PM
het is een vrouwtje
Euhm - nou maak je meteen weer nieuwsgierig hoe je er een vrouwtje van maakt zonder naar de voelerlengte te kijken  :huh:

Als het een cerdo is, dan uiteraard vrouwtje, maar zijn de antennes van mannetje miles niet grofweg even kort als van vrouwtje cerdo? (dit even afgezien van de vorm seg.2/3)

P.S. Locatie: Ja cerdo groot gebied, maar niet Nederland

P.P.S. Gegevensplicht/eigen ID poging : Naar mijn mening wel nuttig om mensen hierin te blijven stimuleren/opvoeden, maar niet doorslaan zoals op entomologie.de waar het tot in het belachelijke wordt bekrachtigd en m.i, regelmatig de sfeer verpest en mensen afschrikt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

habitus kever zo voor mij zonder verdere info vrouwtje cerdo. vandaar dat ik in die richting blijf denken. heb op dux na alle soorten die in europa in aanmerking kunnen komen dus vergelijking is goed mogelijk. de dikte van de sprieten geeft ook al aan dat een mannetje niet direkt in aanmerking komt. jammer blijft het dat de vindplaats niet vermeld wordt zodat deze discussie niet nodig was. groeten toon.
Toon Keukelaar

liptaster

Citaat van: Arp op augustus 12, 2012, 20:33:39 PM
P.P.S. Gegevensplicht/eigen ID poging : Naar mijn mening wel nuttig om mensen hierin te blijven stimuleren/opvoeden, maar niet doorslaan zoals op entomologie.de waar het tot in het belachelijke wordt bekrachtigd en m.i, regelmatig de sfeer verpest en mensen afschrikt.

Ik geef doorgaans gewoon een tip zoals "zoek eens onder de snuitkevers" op het Vlaams forum. Als ik merk dat ze er niet ver van zitten kom ik wel af met goede hulp. Van sommige heb je nooit meer respons: geeft ook aan welke waarde ze er zelf aan hechten.

Als website kan je beter verwijzen naar sites zoals Koleopterologie.de.

Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

beetlestitch

het blijft altijd weer een bijzonder mooi moment om zo een mooie grote kever tegen te komen. boktorren zijn en blijven spectaculair. als je weet waar en hoe dan is het vaak makkelijker iets moois te vinden. de meeste mensen hier op dit forum komen zoiets per ongeluk tegen. kever kenners hebben vaak eigen literatuur of toegang tot professionele literatuur om alles zoveel mogelijk tegen te komen over de gezochte soort en kunnen dit dan ook vaak in de practijk brengen en dan toch ook weer voor raadsels komen want de kevers lezen de boeken niet over wat er van ze geschreven wordt. dit is dan ook het leuke van deze hobby dat men toch regelmatig weer nieuwe dingen ziet. deze boktor komt niet in nederland autochtoon voor maar wordt toch meerdere keren hier gevonden. dit was vorig jaar het geval op texel. dit jaar hadden we ook een voorbeeld van monochamus urussovii. deze komt in het hoge noorden voor maar dit jaar toch 2 ex in nederland nl. 1 in zeeland te ossenisse en 1 in noord holland nl in hoorn. zo zie je dat je niet kan zeggen dat deze niet in nederland gezien is maar de kans is klein. groeten toon.
Toon Keukelaar

beetlestitch

eigenlijk jammer dat dit zo geen vervolg krijgt. groeten toon.
Toon Keukelaar

develhorst

Je zou via de mail de vinder alsnog direct kunnen benaderen.
Jan.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

had ik ook al gedaan. groeten toon.
Toon Keukelaar