Hoofdmenu

Zwarte Rotgans

Gestart door Sander Bot, februari 27, 2007, 18:02:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sander Bot

Op Dutchbirding staat deze foto van een zwarte rotgans op Schier:

http://www.dutchbirding.nl/pics/temp/zwart...ans20070220.jpg

Maar is dit wel eenzwarte rotgans? Ik zie met enige regelmaat dit soort 'zwarte rotganzen' en vraag me dan af of dit binnen variatie van zwarte rotgans valt of dat er rotganzenbloed in zit.

Jan-Pieter

De witte zijflank steekt duidelijk af tegen de rest en de kol loopt, zo lijkt het, erg door naar voren en deze twee kenmerken gebruik ik voor Zwarte Rotgans. Dat de Nek bij dit beest zwarter is dan je misschien mag verwachten of zou willen hoort volgens mij binnen de variatie.

MVG JP

Hortulana

Alles lijkt toch wel te kloppen voor zwarte rotgans. Flinke witte kraag (halsband) en witte, tegen rest van verenkleed afstekende, flanken.
Of het zwart en bruin te licht of juist te donker is vind ik door lichtval vaak moeilijk te beoordelen, zeker bij foto's...
Ik zou verder niet weten wat er niet zou kloppen voor zwarte rotgans?

JohanvantBosch

CiteerAlles lijkt toch wel te kloppen voor zwarte rotgans. Flinke witte kraag (halsband) en witte, tegen rest van verenkleed afstekende, flanken.
Of het zwart en bruin te licht of juist te donker is vind ik door lichtval vaak moeilijk te beoordelen, zeker bij foto's...
Ik zou verder niet weten wat er niet zou kloppen voor zwarte rotgans?
door het contrast tussen nek en de boven/onderdelen kan ik me twijfel voorstellen. Laatst was er ook een discussie over een vergelijkbare vogel in Noordholland. Ik zal mijn meel er eens op nalezen. Daar werd de optie naar voren gebracht dat er ergens rotgans bloed in zijn voorouders zou zitten. Ook de optie van Gray-bellied brant komt dan naar voren, een vorm uit Amerika.
Ik weet niet meer wat toen de conclusie was. Ik ga het nazoeken. Gray-belly werd uitgesloten....maar verder?

Sander Bot

De rotgans op de foto zit al jaren op Schier. In dezelfde groep zit er vaak nog een, die echter veel zwarter is dan deze vogel. Bij de vogel op foto zie je een duidelijk kleurverschil tussen hals en  boven-/onderdelen, bij de andere zwarte rotgans uit de groep is dat een stuk minder. Het verschil tussen die twee vogels is echt opvallend.

JohanvantBosch

volgens mij heb ik ze gedelete... kan ze niet meer vinden  :(  

maartenwielstra

#6
Op pagina 36 van het fotoarchief op www.dutchbirding.nl staat een vrij lichte vogel die ik op Schier tegen het lijf liep.  

JohanvantBosch

De vogel waar de discussie over ging, was in ieder geval deze vogel in Noord-Holland:
http://www.dutchbirding.nl/pics/temp/zwarterot050207.jpg

HJDT

Een zelfde vogel zag ik deze winter in de mooie provincie Zeeland. Deze heeft de hele periode dat hij wer zat gewoon als Zwarte Rotgans in eljke waarnemingsrubriek gestaan.
Ook heeft er tijden een Texelweek wel eens een vogel gezeten die ik helemaal niet overtuigend vond (was nog lichter dan de vogel die Johan linkt) maar toch door verder niemand in twijfel werd getrokken.
Al met al komt het toch vrij regelmatig voor dat het wat minder typische vogels zijn lijkt het.
Ik heb altijd "geleerd" dat de nek en rug geen contrast vertonen maar misschien is dat toch minder doorslaggevend dan bijvoorbeeld de combinatie van hals-, buik- en flanktekening ??

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

BWoets

CiteerDe vogel waar de discussie over ging, was in ieder geval deze vogel in Noord-Holland:
http://www.dutchbirding.nl/pics/temp/zwarterot050207.jpg
Dit is de vogel die op Wieringen zit.
Hij is niet super donker, maar hij knalt er direct uit in een groep rotganzen dankzij zijn witte flanken.

Er lopen er hier 3 (1 mooie adult, 1 wat lichtere adult (zie foto) en 1 1kj) en ik zie ze met enige regelmaat. Het lijken mij toch gewoon Zwarte Rotganzen. Variatie in kleed lijkt me heel goed mogelijk, kijk maar eens naar de gewone Rotgans. Deze hebben ook zeer veel variatie in de hoeveelheid wit op de flanken bijvoorbeeld.

Kleine Zwanen hebben weer veel variatie in de hoeveelheid geel op de snavel. Waarom een Zwarte Rotgans niet in de kleur van de rug/buik?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

BWoets

#10
CiteerIk heb altijd "geleerd" dat de nek en rug geen contrast vertonen maar misschien is dat toch minder doorslaggevend dan bijvoorbeeld de combinatie van hals-, buik- en flanktekening ??

Groeten Michel
Heb je ooit wel eens een Zwarte Rotgans gezien dan die geen contrast heeft heeft tussen hals en rug? Ik heb het diverse mensen horen zeggen.. maar nog nooit gezien eerlijk gezegd.
Kijk maar eens bij de foto's op waarneming.nl (http://www.waarneming.nl/soort.php?id=781&wno_datum_van=&wno_datum_tm=&tab=foto)
Alle vogels hebben contrast, al verschilt het wel per vogel.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets