Hoofdmenu

zwarte ooievaar?

Gestart door johanb., augustus 10, 2012, 14:08:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

johanb.

Ik zag gisteren boven Gorinchem om 17:10 een groep van ongeveer 32 ooievaars over zweven in noord-oostelijke richting in een losse groep.
Ze vlogen redelijk hoog maar met het blote oog was het silhouet goed zichtbaar, Toen ik er met mijn kijker (zeiss 8x30) naar keek
kwamen ze allen vrij donker over, ook romp, nek en kop.
In die omgeving zitten veel "gewone" ooievaars maar dan zie je meestal wel duidelijk contrast tussen zwart en wit,ook als ze wat hoger vliegen.
Ik vind het aantal wel hoog ,maar zouden dit zwarte ooievaars geweest kunnen zijn?
Groet,
      Johan

Jeroen Nagtegaal

Ook Zwarte Ooievaars hebben flink contrast van onder. Klinkt wellicht vreemd, maar waren het geen Aalscholvers?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Timo Roeke

Het 'zou' natuurlijk altijd kunnen maar die kans is toch wel bijzonder klein. De zwarte ooievaar is een zeldzame vogel in Nederland dus de kans dat het ooievaars zijn geweest is vele malen groter. Zeker met een groep van 32 exemplaren. Bovendien kan het contrast op hoogte soms verraderlijk zijn. Met een bepaalde lichtinval kunnen lichte vogels zwart lijken. Met alleen het silhouet kunnen we determinatie helaas niet afronden. 

johanb.

Nee,..  Aalscholvers waren het niet ,die vliegen ook in een lijn achter elkaar aan.
Ze vlogen recht over me heen, eerst met tegenlicht ,daarna met de zon achter mij.
Het silhouet klopte maar de tekening niet.
Tenzij iemand met een scoop dezelfde groep heeft gezien zal het wel onbekend blijven wat het precies was, denk ik.
Groet,
      Johan

Jeroen Nagtegaal

Aalscholvers vliegen ook wel in losse groepen en op termiek. Zie bijv. http://waarneming.nl/foto/view/2220121
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

johanb.

Oké, maar een aalscholver in de lucht heeft in verhouding veel smallere vleugels en veel meer "body" achter de vleugels.
Groet,
      Johan

KorHaan

Ha Johan,

Heb je - met de zon achter - iets van kleur aan poten en snavel kunnen zien?

Heb je vingers gezien aan de vleugelpunt? Uitstekende poten?

Als ik zo het één en ander lees, kun jij Ooievaar wel van Aalscholver onderscheiden, maar aan de andere kant is 32 wel een onwaarschijnlijk groot aantal voor Zwarte Ooievaar. Maar zeg nooit nooit.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

johanb.

Nee, ik heb geen kleuren waar kunnen nemen, wel duidelijke vingers aan de vleugels.
Poten vielen niet echt op ,maar wel uit stekend.
Had stiekem gehoopt dat iemand anders de groep ook had gezien,...  helaas.
Groet,
      Johan

Rikstar

je zal er helaas niet achter gaan komen. gevalletje jammer maar helaas. had wel erg leuk geweest als het een zekere waarneming was natuurlijk!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Tom1980

#9
Is wel toevallig,dat ik vandaag precies 32 ooievaars heb waargenomenhttp://waarneming.nl/waarneming/view/70567747

Fotos included
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

canoorlander

Heb je nog iets van de bovenkant kunnen zien?
Bij de Zwarte Ooievaar zie je, met name bij schuin tegenlicht, vaak drie oplichtende vlekken op de vleugels (2) en mantel (1). Dit valt vaak beter/eerder op dan de exacte kleuren van de bovendelen en vormt een zeer goede indicatie voor Zwarte Ooievaar. De oplichtende vlekken worden veroorzaakt door de lichtinval op de donkere veerpartijen (overbelichting). Tot dusver heb ik dit patroon alleen bij Zwarte Ooievaars waargenomen en nog nooit bij Witte Ooievaars. Overigens zie je die vlekken alleen als de vogel in een bepaalde hoek tot de zon vliegt. Uiteraard heb je hier niets aan als de vogel(s) recht boven je zit(ten).
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

johanb.

Leuke waarneming Tom,..  maar ik denk inderdaad ook toeval. ;D
Groet,
      Johan