Gouden ribzaad, nieuw voor Nederland

Gestart door marcel123, augustus 03, 2005, 09:00:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Uit de spits of de metro:

CiteerGouden ribzaad, nieuw voor Nederland

Nederland is weer een soort rijker en de Heukels' flora ook!

Chaerophyllum aureum is deze zomer voor het eerst in Nederland gevonden. De plant komt voor op twee plekken, in Huizen in de omgeving van de dijk aan het Gooimeer en bij Nijmegen langs de Waal. De soort stamt uit het middelgebergte van centraal Europa. In Duitsland en Frankrijk is de soort zich aan het uitbreiden naar het laagland. In Huizen is de herkomst van de planten niet bekend, maar langs de Waal is de soort spontaan verschenen. Waarschijnlijk zijn zaden met de rivier vanuit Duitsland meegekomen.
Gouden ribzaad is aangetroffen door medewerkers van FLORON tijdens onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat. Gouden ribzaad lijkt erg op het vrijwel overal groeiende Fluitenkruid. De dubbelgangers komen op de beide plekken voor. FLORON vermoedt daarom dat de soort al jaren in Nederland groeit, maar over het hoofd is gezien.

Mark van Veen

In Duitsland is het al snel een algemene soort. In Hessen en Thuringen is het in juni geen fluitekruid maar ribzaad wat massaal bloeit. Ten opzichte van fluitekruid is het blad te 'fijn' en je kijkt er minder doorheen: de bladslippen zijn fijner en laten daardoor minder open ruimte over. De bloeiwijze is een tikje dichter, maar niet zo dicht als zevenblad.

Ik vraag me af of het overhet hoofd is gezien. Ervaren floristen moet de aanwezigheid onmiddelijk opvallen.

Mark
groet,

Mark van Veen

laatvlieger

Dus geen fluitjes meer snijden??? Is ie giftig?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


Pieter Stolwijk

Ik heb de soort aan de database toegevoegd.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

Hallo Marcel,

Mooi dat je ons er even op wijst. Kan ik er op letten. Waarschijnlijk is ze nog niet in mijn omgeving maar als je er geen weet van hebt kun je toch zomaar aan een nieuwkomeling voorbijgaan.

Groet,
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"


elmar prins

Ik heb vorig jaar nog een dag met een vriend daar rondgelopen, daar waar die moet staan. Niets gezien balen. Nou ja, niets; zandweegbree, weidekervel, peperkers etc etc. Maar toch maar een keertje terug naar de Bizonbaai.

Groet,

Elmar