Geelgerande waterroofkever

Gestart door JohnvR, februari 26, 2007, 18:06:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Afgelopen zaterdag trof ik een Geelgerande waterroofkever aan in een tuinvijver op de Veluwe. Het exemplaar zat aan een vis te knagen en liet zich daarbij fotograferen. Ik had al eerder een Dytiscus op de foto, maar daarbij ontbraken foto's van de onderkant. Ook hier is het niet helemaal duidelijk, maar ik hoop dat de soort te bepalen is. Is het witte aan het achterlijf normaal?










jan cuppen

Op basis van alle foto's tezamen durf ik wel te concluderen dat het om Dytiscus marginalis gaat, een vrouwtje dus. Het belangrijkste kenmerk, de vorm van de achtercoxae is echter niet goed te zien.

De witte aanslag op het laatste achterlijfsegment van dit vrouwtje is een indicatie voor een recente paring. Dat heeft vast iets met coagulatie van eiwitten te maken maar het fijne weet ik er niet van. Deze aanslag verkleurt na verloop van tijd en verdwijnt. Hoe lang dit proces duurt weet ik ook niet. Hier is alles behoorlijk wit.

Volgens de literatuur vinden de meeste paringen plaats in het najaar, maar hier kennelijk eind februari. Mooi om te weten.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

JohnvR

#2
Hartelijk dank. Ik was eigenlijk naar de kikkers en padden aan het kijken, maar ik vind deze sinds mijn jeugd al interessant.