SFF batdetector

Gestart door Windekind, augustus 07, 2012, 16:13:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Heb even gemaild, omdat ik het van belang vind dat de detector ook geschikt is voor sprinkhanen met volgende reactie:

Dear Elmar Prins,

the Bat2 does not make any signal evaluation to filter for bat sounds. Within the frequency range of ca. 25 kHz to a bit more than 100 kHz all incoming signals are treated the same way in order to get a high quality audible sound signal. I have no experience with grashopper detection but from what I hear by chance when I am out to detect bats I would say the system is also suitable to detect grasshoppers.  I at least would be happy - especially now in August - if the system would be a bit less sensible to grasshoppers because they may acoustically covere everything else.
I am not sure about suitability in the very low frequencies in the "grey zone" between what we hear anyway without an ultransonic detector  and what is slightly above our audible range (signals around 15-20 kHz).  If this is an important band for you we should check with the engeneer (Karl Volkmann, who is on Cc here) what kind of filtering is going on there.

I hope that helps

all the best
Wolfgang


Terwijl de specificaties vanaf 15 khz.
Gaat mij natuurlijk ook om versterking en aanpassing van de relatief lagere frequenties.
Misschien toch niet heel geschikt dus ?
Ik denk dat voor sprinkhanen geldt dat het liefst vanaf 5 kHz of 10 khz gedetecteerd en omgezet of versterkt kan worden.
Maar weet niet meer precies hoe het werkt.
Wim heeft het me wel eens uitgeleggd tbv de boskrekel, maar hoe het prercies zitweet ik niet meer.
In ieder geval isw vanaf 25 khz niet voldoende en 15 khz lijkt me toch ook nog aan de hoge kant.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

#1
 

Ik ontving de onderstaande reactie over de SFF. Lijkt me op zich wel geschikt voor sprinkhanen toch ?

Dear Elmar,

I got a reply from the engeneer of the Bat2, Karl Volkmann:

attached is the characteristic curve of the microphone amplifyer. The attenuation starts a bit below 20 kHz, the amplifyer works at about half of the power at 15 kHz. Maximum attenuation is reached at 8 kHz.
This means frequencies around 15 kHz are less loud (analog to the measure of the amplification) than higher frequencies but still can be heard (it is complicated to express this properly since loudness also is related to frequency). The spectrum bars in the display of the Bat2 start to show something from 15 kHz upwards.

Karl took the idea to make the low pass amplification adjustable by the user in future Bat x-generations.

I am quite sure that the team at BUND / All-about-bats might be ready to send you a Bat2 for a field test with an easy option to return it if it does not meet your requirements. Ideally you could let us know your experience with hearing grasshoppers so that we could share this with other users.

All the best

Wolfgang
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Wim Bakker

Tsja, persoonlijk vind ik die technische gegevens voor sprinkhanen maar matig interessant. Ik gebruik zelf meestal maar twee standen, ruwweg 25 kHz en 40 kHz, en daarmee kun je de meeste sprinkhanen wel onderscheiden. Die lage frequenties zijn alleen handig als je net die ene soort uit een concert wil oppikken. Maar meestal wordt het in een concert erg lastig om soorten te onderscheiden. Zo overstemden de vele zuidelijke spitskopjes die ene lichtgroene sabelsprinkhaan op de Sint Pietersberg. Gelukkig was mijn dochter mee die 'm zonder batdetector op 10 meter afstand kon horen...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Windekind

Ok Wim.

Ik probeer er een beetje grip op te krijgen, maar het lukt me maar beperkt. :-\
Men zegt dat een jong mens hoort max tot ongeveer 20 khz. Zo tegen de 50 jaar is dat teruggelopen naar b.v. 15 khz.
Er is echter een belangrijke relatie met de geluidssterkte (decibel) van de toon.

Een batdetector kan denk ik op twee manieren bijdragen aan beter horen van hoge frequentie geluiden (waaronder ultrasone).
1 De detector zorgt ervoor dat een uitgestoten geluid met hoge frequentie wordt omgezet naar een beter hoorbare lagere frequentie. (bij heterodyne omvormers door de uitgestoten frequentie te verminderen met een door het apparaat zelf gegenereerde frequentie).
2 De detector functioneert als versterker waarmee het aantal decibel toe neemt.

Is dat correct ?

Veel sprinkhanen die jij op 25khz oppikt met de detector hebben een piek in geluid met een frequentie boven de 20khz, zoals zuidelijk spitskopje op 28-30kHz.
Hoe is het mogelijk dat veel mensen deze soort überhaupt nog met het blote oor horen? En wat maakt het uit dat met ouder worden het hoorbare daalt tot 15kHz, immers 28 kHz hoort geen enkel mens. Pikken we van deze soort dan alleen nog wat minder hoge frequenties op die de soort ook produceert van b.v. 15-20 kHz ?
Misschien dat je als je je batdetector op 20 of zelfs nog wat lagere frequentie (om de zuidelijke spitskopjes nog wat meer terug te duwen)zet dat deze de lichtgroene sabel er wel duidelijker had uitgehaald, want die zit rond de 20 kHz met zijn piek.
Verder was mijn ervaring met de mini 3 dat bijvoorbeeld een snortikker er ook veel makkelijker werd uitgehaald met zijn relatief lage frequentie van 7-14kHz.
Terwijl de mini 3 maar tot 15kHz terug gaat volgens spec., maar dat is waarschijnlijk tot half max. decibel en in principe gaat hi nog wel lager.
Met goed luisteren hoorde je de snortikker wel, maar met de batdetector knalde dat beest uit de luidspreker.
Ik kan me voorstellen dat voor b.v. schavertjev met zijn lage decibellen dit ook toepasbaar is.

Gebruik jij de detector ook voor wat meer relatief laag frequente soorten ?

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Wim Bakker

CiteerMen zegt dat een jong mens hoort max tot ongeveer 20 khz. Zo tegen de 50 jaar is dat teruggelopen naar b.v. 15 khz.

Klopt. Ik hoor 13 kHz nog, daarna houdt het heel snel op. Sommige kinderen kunnen tot boven 20 kHz horen. Mijn dochter kon een Struiksprinkhaan horen zingen!

Citeer1 De detector zorgt ervoor dat een uitgestoten geluid met hoge frequentie wordt omgezet naar een beter hoorbare lagere frequentie. (bij heterodyne omvormers door de uitgestoten frequentie te verminderen met een door het apparaat zelf gegenereerde frequentie).

Klopt. De detector schuift als het ware een frequentiegebiedje naar beneden. Dus als de detector op 25 kHz staat dan worden de frequenties tussen 25 en 35 kHz hoorbaar tussen 0 en 10 kHz. Hoe breed de band is die naar beneden wordt geschoven hangt van de detector af. Volgens mij is het vaak minder dan een band van 10 kHz.

Citeer2 De detector functioneert als versterker waarmee het aantal decibel toe neemt.

Je moet bedenken dat alle "rommel" ook meeversterkt wordt en dat de belangrijkste factor eigenlijk punt 1 is. Dat je door versterking een sprinkhaan van verder zou kunnen horen kun je in de praktijk wel vergeten.

CiteerHoe is het mogelijk dat veel mensen deze soort überhaupt nog met het blote oor horen?

De zang van sabelsprinkhanen is niet een nette toon op 1 frequentie maar een soort raspen of schaven waardoor er lawaai wordt geproduceerd over een enorm breed gebied in het spectrum. Wat mensen nog horen zijn dan de onderste frequenties die nog binnen de gehoorcurve liggen. Wel is het zo dat er steeds minder vermogen zit in lagere frequenties. Dus als je bovenste gehoorgrens omlaag gaat hoor je minder door twee effecten: 1 je kapt meer frequenties af daarom "hoor" je minder vermogen en 2 op de lagere frequenties zit zowiezo minder vermogen. Dus op een gegeven moment houdt het gewoon op. Zo hoorde ik van iemand dat ie een grote groene sabelsprinkhaan pas hoort op 1 meter afstand. Nou, tegen die tijd zou een normaal mens al doof zijn geworden  :rolleye:

CiteerMisschien dat je als je je batdetector op 20 of zelfs nog wat lagere frequentie (om de zuidelijke spitskopjes nog wat meer terug te duwen)zet dat deze de lichtgroene sabel er wel duidelijker had uitgehaald, want die zit rond de 20 kHz met zijn piek.

Goeie tip. Maar ja, ik had geen ervaring, want op dat moment was het mijn eerste...   ;D

Een ingewikkeld verhaal maar je hoort met een batdetector de verschilfrequenties. Dus als je 'm op 15 kHz zet dan worden de de frequenties zeg van 5 to 15 kHz ook hoorbaar. Alleen wordt 15 kHz "afgebeeld" op 0 kHz, en 5 kHz op 10 kHz. Het frequentiegebied wordt dus omgekeerd.

Afhankelijk van welke soorten doorelkaar zingen heeft het zin om hogere of lagere frequenties te proberen zodat de een of de ander beter te horen is. Zo is op 25 kHz een zompsprinkhaan veel beter te horen en op 40 kHz een krasser. Dit is dus een envoudige manier om deze twee soorten te scheiden. Op 25 kHz kon ik zelfs zompen vinden vanuit een rijdende auto.

Als je eenmaal een detector hebt moet je ermee leren omgaan omdat je opnieuw naar soorten moet leren luisteren. Het zou goed zijn als we hier ervaringen zouden kunnen delen. Met behulp van een frequentietabel voor soorten o.i.d. en andere tips...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Windekind

Dank voor je uitgebreide antwoord Wim  :duim: ,

Een paar dingen zijn me nog niet geheel duidelijk (vermoedelijk een heleboel, maar deze vind ik op dit moment wel interessant).
In de atlas (nederlandse fauna 1) wordt voor krasser een frequentiebreedte opgegeven van 7-14kHz en voor zompsprinkhaan 5-14. daarbij wordt aangegeven dat ultrasone frequenties (waarschijnlijk) van minder belang zijn. Ik neem aan dat daar mee wordt bedoeld, minder van belang voor de sprinkhanen zelf!?
Blijkbaar zit er nog ergens een piek voor zompsrinkhanen bij 25 kHz en bij Krasser op 45 kHz. Is het zo dat als ik een batdetector  op 10 KHz zet beide zeer goed kan horen ?
En dat dan 25v resp. 45 een goede optie is om ze te onderscheiden omdat de een bij 25 een piekje heeft en de ander bij 45 ? Zijn dit dan ook nog dezelfde "ritmes" die ik hoor als wanneer ik ze met het blote oor hoor ?

Een tweede vraag: jij geeft aan dat de versterking van een detector niet zo van belang is. Maar je hoort wel vanuit een rijdende auto zompsprinkhanen die je zonder batdetectot niet had gehoord. Speelt de versterking van het opgevangen geluid daar dan geen belangrijke rol van een detector ? Wat wat anders is dan dat de microfoon niet in staat is van grotere afstand sprinkhanen op te pikken. Ik hoorde op 10 meter een snortikker met hetv blote oor. maar moest wel even mmjn best doen om het heel goed te horen. De detector ramde dat geluid er uit alsof dat beest in mijn oren zat !

En ja, zo gauw ik besloten heb welke detector ik ga kopen (voor vleermuizen en sprinkhanen) lijkt het me super om de ervaringen hier te delen m.b.t. de frequenties etc.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins


Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Richard Gerritsen

#8
Citaat van: Wim Bakker op augustus 09, 2012, 15:42:28 PM
CiteerMen zegt dat een jong mens hoort max tot ongeveer 20 khz. Zo tegen de 50 jaar is dat teruggelopen naar b.v. 15 khz.

Klopt. Ik hoor 13 kHz nog, daarna houdt het heel snel op.


Dat is lastig bij het trektellen  :-\

Het gehoor gaat bij de meesten na je 30ste al lekker achteruit. In 2003 kon ik de struiksprinkhanen ook nog horen op een afstand van ca. 5 meter tijdens een windstille dag, maar ben nu al blij als ik een gewoon spitskopje hoor  :(

Denk dat je het beste een magenta 5 aan kunt schaffen. Geeft wel iets meer ruis (niet echt onaangenaam) dan Pettersson, maar heeft een gigantisch lange afstandsbereik, dat zelf iets verder ligt dan de D100 van Pettersson. En die pakt zonder problemen van 0 tot 120 Khz!