Ok Wim.
Ik probeer er een beetje grip op te krijgen, maar het lukt me maar beperkt.
Men zegt dat een jong mens hoort max tot ongeveer 20 khz. Zo tegen de 50 jaar is dat teruggelopen naar b.v. 15 khz.
Er is echter een belangrijke relatie met de geluidssterkte (decibel) van de toon.
Een batdetector kan denk ik op twee manieren bijdragen aan beter horen van hoge frequentie geluiden (waaronder ultrasone).
1 De detector zorgt ervoor dat een uitgestoten geluid met hoge frequentie wordt omgezet naar een beter hoorbare lagere frequentie. (bij heterodyne omvormers door de uitgestoten frequentie te verminderen met een door het apparaat zelf gegenereerde frequentie).
2 De detector functioneert als versterker waarmee het aantal decibel toe neemt.
Is dat correct ?
Veel sprinkhanen die jij op 25khz oppikt met de detector hebben een piek in geluid met een frequentie boven de 20khz, zoals zuidelijk spitskopje op 28-30kHz.
Hoe is het mogelijk dat veel mensen deze soort überhaupt nog met het blote oor horen? En wat maakt het uit dat met ouder worden het hoorbare daalt tot 15kHz, immers 28 kHz hoort geen enkel mens. Pikken we van deze soort dan alleen nog wat minder hoge frequenties op die de soort ook produceert van b.v. 15-20 kHz ?
Misschien dat je als je je batdetector op 20 of zelfs nog wat lagere frequentie (om de zuidelijke spitskopjes nog wat meer terug te duwen)zet dat deze de lichtgroene sabel er wel duidelijker had uitgehaald, want die zit rond de 20 kHz met zijn piek.
Verder was mijn ervaring met de mini 3 dat bijvoorbeeld een snortikker er ook veel makkelijker werd uitgehaald met zijn relatief lage frequentie van 7-14kHz.
Terwijl de mini 3 maar tot 15kHz terug gaat volgens spec., maar dat is waarschijnlijk tot half max. decibel en in principe gaat hi nog wel lager.
Met goed luisteren hoorde je de snortikker wel, maar met de batdetector knalde dat beest uit de luidspreker.
Ik kan me voorstellen dat voor b.v. schavertjev met zijn lage decibellen dit ook toepasbaar is.
Gebruik jij de detector ook voor wat meer relatief laag frequente soorten ?