Vuurlibellen in Limburg

Gestart door marcel123, februari 26, 2007, 13:23:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

CiteerHallo insectenliefhebbers,

[....]

John Adams en ik hebben de dataset van kleine parelmoervlinder uitgewerkt en een artikel over de opmars van deze soort ingeleverd bij de redactie van het Maandblad. Opmerkelijke resultaten, maar ook veel vragen voor nader onderzoek. Waarom juist in Midden Limburg en minder in Zuid-Limburg? om maar wat te noemen. Dus let ook in 2007 op parelmoertjes.

Een andere soort, een nieuwkomer met een spectaculaire uitbreiding de afgelopen 10 jaar is de VUURLIBEL. Rond 1995 een bijzonderheid van de Doort, momenteel een vrij algemene soort in Limburg, die in veel biotopen en soms ook in grote aantallen is aan te treffen. Victor van Schaik, Rob Geraeds en ik hebben het plan opgevat de opkomst van deze opvallende soort in kaart te brengen. Opschuiven van zuid naar noord, verbreding biotoopkeuze, tweede generatie in een jaar etcetera. Kortom een spectaculaire soort. Zend je Limburgse waarnemingen van de Vuurlibel naar mij en help mee het beeld compleet te maken.


met vriendelijke groet
Reinier Akkermans
Wilhelminalaan 47
6042 EL Roermond
0475 324281

Bron: insectinfo limburg

margriet

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2070302

toch maar deze waarneming ingevoerd voor jullie, hoop dat het met deze koppeling doorkomt.

groetjes margriet
groetjes,

Margriet

Hathor

MIsschien is dit bericht wat overbodig maar de vuurlibel wordt ook in Brabant op de Kampina iig waargenomen dus wat betreft de opmars naar het Noorden zou het wellicht goed zijn om ook Brabant en Gelderland mee te nemen?????

Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Mark Lammers

Ik heb er vorig jaar zelfs een in het Bargerveen (Drenthe) waargenomen!

Kees v.d.Berg

In Oud-Beijerland is ook al minimaal twee jaar een populatie present, alle soort specifiek gedrag is waargenomen inclusief eiafzetting en al twee jaar jonkies uit de zelfde vijver.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!