Lichtgroene Sabelsprinkhaan bij Weert!

Gestart door Wim Bakker, juli 31, 2012, 12:59:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

marcel123

CiteerLangbenige zuiderling duikt op in Limburg

Afgelopen week werd in het Kempen~Broek een populatie lichtgroene sabelsprinkhanen ontdekt. Hiermee lijkt deze zeldzame zuiderling zich in Nederland gevestigd te hebben.

Geholpen door klimaatverandering en herstel van leefgebieden hebben meer zuidelijke sprinkhanen zich de afgelopen jaren in Nederland gevestigd of uitgebreid. Voorbeelden zijn boomkrekel, gouden sprinkhaan, sikkelsprinkhaan en kleine groene sabelsprinkhaan.
...
Tijdens een inventarisatie van begraasde natuurterreinen in het Kempen~Broek werd bij toeval een kleine populatie van minimaal vijf lichtgroene sabelsprinkhanen ontdekt. De sprinkhanen werden gezien, gehoord en gefotografeerd. Meerdere exemplaren werden geteld, het betrof kortvleugelige dieren. De soort rukt op vanuit de Belgische Ardennen en de Duitse Eifel. Al eerder werden er individuen van de soort waargenomen, zoals in 2004 en 2009 op de St. Pietersberg.
De lichtgroene sabelsprinkhaan (Metrioptera bicolor) houdt van droogte en warmte en komt voor in extensief begraasde terreinen met ruige, grazige vegetaties. De mannetjes maken gebruik van uitkijkposten (plantenstengels) om vrouwtjes te roepen. Korte graslanden die worden gemaaid of intensief begraasd worden door de soort vermeden. De door wilde runderen begraasde nieuwe natuurgebieden in het Kempen~Broek bij Weert zijn dan ook zeer geschikt.

De lichtgroene sabelsprinkhaan staat bekend als een mobiele soort en komt voor in twee varianten met en zonder lange vleugels. Volwassen kortvleugelige dieren kunnen lopend honderd meter of meer per dag afleggen. Voor overbrugging van grote afstanden zijn langvleugelige exemplaren verantwoordelijk.

Recent werden in België drie roepende mannetjes gemeld nabij Genk. In die gevallen betrof het kortvleugelige exemplaren waardoor de kans groot is dat de soort zich daar ook heeft voortgeplant. De verwachting is dat de soort deze zomer op meer locaties in Belgisch en Nederlands Limburg opduikt.

In het Kempen~Broek werken ARK Natuurontwikkeling, Natuurmonumenten en de provincie Limburg met vele partijen samen aan gebiedsontwikkeling. Onder invloed van natuurlijke begrazing door runderen ontstaan structuur- en soortenrijke landschappen. Landschappen die door hun diversiteit plaats bieden aan talrijke planten en dieren.

Tekst: Bart Beekers, ARK

bas waanders

Er is mij even iets onduidelijk : is dit hetzelfde als de "gewone" sabelsprinkhaan ? Deze soort heb ik al meermalen aangetroffen in Heerlerheide , Monacoplein . Daar is een aflopend talud langs de Unolaan met gras en struiken en voordat de gemeente ging maaien @#$#@!! had ik er al zeker 8 exemplaren gezien . Ze vliegen ook wel eens het huis in :-) De soort is hier elk jaar wel waar te nemen en is een centimeter of zes lang . Als bijlage zend ik ook een foto , met vriendelijke groet , Bas Waanders

tekenaar

Die "gewone" is Tettigonia viridissima, oftewel de grote groene sabelsprinkhaan, dat is een andere soort. Bekijk de verspreidingskaartjes van beide soorten op waarneming.nl maar eens!

Lichtgroene sabelsprinkhaan is in mijn woonomgeving (Slovenie) een algemeen voorkomende soort in extensief hooiland en ruige bosranden.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

bas waanders



Thijs Fijen

Overkeken, geluid is relatief onbekend en ik vermoed ook snelle opmars?

In ieder geval werpt het enthousiasme voor Sprinkhanen in de JNM toch weer vruchten af :D

Voor de volledigheid: gisteren is een nieuwe populatie op de Kunderberg ontdekt door Fred Hustings en onafhankelijk (10 minuten later) de JNM (http://waarneming.nl/waarneming/view/70215486 en http://waarneming.nl/waarneming/view/70218925)
Thijs Fijen