Hoofdmenu

Brilduiker spec.

Gestart door maartenwielstra, februari 25, 2007, 16:02:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

teunvankessel

#1
3x raden waar ik gister heel de dag heb uitgehangen
KETELMEER !! 250m van de bewuste plaats af
vandaag ook weer naar telpost Kamperhoek/Ketelbrug
maar geen vrouw brilduiker tp laat staan een IJslandse :(
gister wel een Rode Wouw overvliegend :)
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

JohanvantBosch

Citeerhttp://www.birdpix.nl/album_page.php?comme...recent=0#155112

Wat vinden de kenners hiervan?
Ben zeker geen kenner, maar vind het wel een intrigerende vogel. De grote hoeveelheid oranje (?) in combinatie met de korte stompe driehoekige snavelvorm alarmeert mij wel. Ook lijkt het voorhoofd behoorlijk steil. Maar anderen opperden ook al dat op basis van 1 foto vormen van hoofd en snavel toch lastig zijn in te schatten. Fotografische effecten kunnen heb beeld beinvloeden. Ik zou graag meer foto's zien en hoop dat de vogel wordt teruggevonden.

Groeten,
Johan

Marijn van Oss

Citeer3x raden waar ik gister heel de dag heb uitgehangen
KETELMEER !! 250m van de bewuste plaats af
vandaag ook weer naar telpost Kamperhoek/Ketelbrug
maar geen vrouw brilduiker tp laat staan een IJslandse :(
gister wel een Rode Wouw overvliegend :)
Na een tijdje zaten er  3 brilduikers waaronder 1 vrouwtje Teun.

Groetjes,
Marijn
Groeten,
Marijn van Oss

steenl

#4
Vanmiddag wezen zoeken naar de beruchte Brilduiker.
Even dacht ik haar te hebben. Snel andere vogelaars gewaarschuwd.
Scoop erop. Helaas was het de verkeerde individu. Gewoon een brilduiker met iets meer geel op de snavel, maar niet zoveel als de fotografeerde brillie. Loos alarm dus. Vandaag is door meerdere mensen gezocht, maar helaas geen resultaat.

Groet,

teunvankessel

Citeer
Citeer3x raden waar ik gister heel de dag heb uitgehangen
KETELMEER !! 250m van de bewuste plaats af
vandaag ook weer naar telpost Kamperhoek/Ketelbrug
maar geen vrouw brilduiker tp laat staan een IJslandse :(
gister wel een Rode Wouw overvliegend :)
Na een tijdje zaten er  3 brilduikers waaronder 1 vrouwtje Teun.

Groetjes,
Marijn
maar vandaag (zondag ) bedoel ik
toen zaten er geen vrouwtjes
en dat vrouwtje van gister was een eerste jaars kleed man
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Student85

#6
Hoi,

Toch ook even de boeken ingedoken en wat internetsite's bekeken.

De kopvorm is lastig te beoordelen op basis van deze foto (als schijnt dit, samen met de snavelvorm, het meest bruikbaar te zijn), maar de vogel lijkt een hoog voorhoofd (vrijwel verticale voorhoofdslijn - DB-kenmerkengids) en afgerond achterhoofd te hebben. Kruin is echter niet vlak zoals gebruikelijk, maar de piek van de kop ligt weer boven het oog (zoals bij IJslandse). Het driehoekige van Brilduiker vind ik niet evident, eerder ronde kopvorm.

Snavelvorm vormt dus een belangrijk kenmerk. De snavel van vogel in kwestie lijkt inderdaad korter met hogere snavelbasis. En is de nagel nou opgewipt aan het eind? De nagel is in elk geval verdikt. Omtrent het snavelpatroon heeft de vogel veel oranjegeel op de snavel en zelfs boven de gehele snijrand (DB-kenmerkengids). Het oranjegeel komt in elk geval ruim onder het neusgat.

Nog wat kleurkenmerken: DB-kenmerkengids vermeldt een heldergele iris bij ad vrouw Brilduiker en een witachtige tot dofgele iris bij IJslandse Bilduiker. Mijns inziens heeft de vogel in kwestie eerder een dofgele iris dan een heldergele! Bovendien zijn de flanken en kop nogal donkergrijs respec. zeer donkerbruin (Handbook of Bird Identification - dank aan Steven Wytema). Deze laatste gids vermeldt overigens ook 'considerable overlap' wat betreft het oranjegele deel op de snavel, dus dat is dan geen goed kenmerk...

Een snelle internetzoektocht leverde niet bijster veel op en het betreft voornamelijk vogels uit Noord-Amerika waarvan het vrouwtje een geheel oranjegele snavel heeft. Enigszins bruikbaar:

- http://www.geocities.com/tgrey41/BarrowsGoldeneyeF2.jpg

- http://sosensky.com/bird-photos/images/Gol...Barrows_004.jpg

Kopvorm, zoals gezegd, klopt dus niet helemaal (vlakke kruin mist evident)...overige kenmerken lijken allemaal redelijk te kloppen. Meest diagnostische is echter de kopvorm en de snavelvorm en m.n kopvorm is niet correct. Snavelvorm ziet er beter uit. Jammer dat ik zo weinig foto's van IJslandse vogels heb kunnen vinden...mocht iemand zich geroepen voelen intensiever te zoeken: graag. Ik ben benieuwd naar de reactie van buitenlandse (m.n IJslandse; ook i.v.m. snavelpatroon) experts. Weet iemand of er al foto's onderweg zijn? Ik neem aan van wel en dan horen we het wel weer.

Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

Student85

Hoi,

De 2de link lijkt niet te werken, dus even een andere manier om er te komen:

- http://sosensky.com/bird-photos/Goldeneye_Barrows.htm

Mvg,
Sjoerd Radstaak

laatvlieger

CiteerNog wat kleurkenmerken: DB-kenmerkengids vermeldt een heldergele iris bij ad vrouw Brilduiker en een witachtige tot dofgele iris bij IJslandse Bilduiker. Mijns inziens heeft de vogel in kwestie eerder een dofgele iris dan een heldergele! Bovendien zijn de flanken en kop nogal donkergrijs respec. zeer donkerbruin (Handbook of Bird Identification - dank aan Steven Wytema). Deze laatste gids vermeldt overigens ook 'considerable overlap' wat betreft het oranjegele deel op de snavel, dus dat is dan geen goed kenmerk...
Voordat je over allerlei kleurkenmerken kunt spreken, lijkt het mij zinvol om het geslacht en de leeftijd van deze vogel eerst te weten. Is het wel een adult?

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Guus Peterse

Is het niet handiger om deze discussie op één plek te voeren? Zie ook
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...00&#entry157933
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Student85

Beste Wouter e.a.,

Het is mijns inziens een adult vrouw. Onvolwassen vogels hebben een fletsere iris en vertonen bovendien 'geen' oranjegeel in de snavel. Het is dus geen juveniele vogel, maar een adult vrouwtje.

A Guus: oops, had ik even niet door. Vond er al zo weinig discussie plaatsvinden...

Mvg,
Sjoerd Radstaak





Jan-Pieter

Het kan aan mij liggen hoor maar er wordt nu op 2 plaatsen op dit forum over deze vogel gesproken. Hier en in het topic over vogels van WP. Misschien ahndig om het samen te voegen?

MVG JP

laatvlieger

Ik zou die discussie gewoon hier voeren, lijkt me een stuk duidelijker voor iedereen...  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

redmar_woudstra

dan plaats ik mijn opmerking gewoon nog een keer:

CiteerAls die Ijslandse brilduikers zo stationair zijn, zijn die van Noord-Ierland en Schotland dan Amerikaanse? Ik geloof dat die ook wel eens op de Faroer zitten (net als elk jaar Harlekijneendjes)... Ik zou toch logischerwijs denken dat van Ijsland komen.
groet,
Redmar

Edwin Russer

Zelfde plaatje op Birdpix toegevoegd, alleen iets beter belicht,

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=88660
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

CiteerZelfde plaatje op Birdpix toegevoegd, alleen iets beter belicht,

Iets beter "opgelicht" en een iets betere houding: met behulp van deze tweede foto is de kopvorm al beter te beoordelen. Hij is meer 'en profile' vastgelegd.

Wat mij hier opvalt is (nog steeds) het erg steile voorhoofd (zo goed als verticaal vlak boven de snavel), de ronding van de kop schuin voor en boven het oog (bij een Brilduiker is dit platter) en het feit dat het hoogste punt boven het oog lijkt te liggen (zoals Sjoerd al opmerkte, en zoals de Kenmerkengids beschrijft: bij een Brilduiker ligt dit achter het oog). Verder lijkt deze foto te bevestigen dat de snavel erg kort is.

Dat in combinatie met een bleekgele iris en het vele geel/oranje op de snavel...

Dus wie weet?!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

#16
Waar ik ook nog wel erg nieuwsgierig naar ben is of de vogel solitair was of in gezelschap was van andere Brilduikers. M.a.w. is er iets te zeggen over het formaat van de vogel?

EDIT: ik zie overigens net pas de opmerking op dutchbirding.nl over de kopvorm (het missen van de airodynamische helm)...

Natuurlijk klopt dit wel voor deze vogel, maar hoe uitgesproken is dit kenmerk überhaupt bij vrouwtjes van de IJslandse brilduiker? Is het niet veel meer een mannelijk kenmerk? Er zijn namelijk zat foto's van IJslandse dames te vinden waarbij je niet kunt spreken van een echte uitstulpende 'helm' maar waarbij wel een steil voorhoofd, een ronde voorkop en een vlak achterhoofd zichtbaar zijn.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jan Harteman

Is er al overna gedacht dat de hoeveelheid geel op de snavel (bij beide soorten) ook afhankelijk is van het seizoen? Tijdens het broedseizoen (wanneer brilduikers eierleggend zijn), is de hoeveelheid geel aanmerkelijk meer. Daar moet dus ook op gelet worden als je van internet foto's plukt als vergelijkingsmateriaal.

Jaap Denee

Dat zullen mensen zich vast wel gerealiseerd hebben (ik heb dat gister in elk geval ergens gelezen). Maar wat zou het in de praktijk betekenen, Jan? Er is overlap tussen beide soorten in de hoeveelheid geel, beide soorten zullen naar de broedtijd toe een toenemende hoeveelheid geel op de snavel krijgen en die broedtijd verloopt voor beide soort (min of meer) gelijk.

Dus bij de determinatie helpt het ons waarschijnlijk weinig.

Het is een raar beest, maar ik denk niet dat je er met zekerheid labeltje A of B op kunt plakken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

theomuusse

Bovendien moet zij voor aanvaarding als Ijslands wel met zekerheid ongeringd zijn vrees ik.
En dat zal wel niet gezien zijn.
theo  

maartenwielstra

Geciteerd van birdpix.nl:


''Gebruiker: keizerjf  op Di 27 Feb 2007, 16:21
Wij volgen ook de discussie op waarnemingen met veel interesse. Daarop kunnen we niet zelf reageren, vandaar dat we het via birdpix doen.
Op de vraag of hij zich tussen andere brilduikers bevond melden we dat dat niet het geval was. Hij was alleen in het gezelschap van een meerkoet.
De grootte was dan ook moeilijk te bepalen, maar hij was zeker niet kleiner dan een gewone brilduiker.
Wel veel donkerder.
Zelf gaan we er langzamerhand toch van uit dat we een ijslandse brilduiker hebben gezien.

groeten annie en jan.''


jvdlaan

In nummer 5 (volume 30, sept/oct 2006) van Birding, het blad van de American Birding Association staat een heel artikel hoe Brilduikers en IJslandse Brilduikers van elkaar te herkennen onder de titel "Another Look at Goldeneyes: Variation in Females and Immatures" door Dominic F Sherony (p 44-51).
Ik dacht ik stuur maar een mail en 12 uur later een antwoord. Volgens hem - voor zover zijn kennis reikte - een adult vrouwtje IJslandse Brilduiker gebaseerd op de kopvorm en de hoeveelheid geel op de snavel (...My belief concerning your photo is that the forehead looks steep enough for Barrows and that the coloration of the bill is what I would expect for a Barrow's in winter.  I can always be wrong about the identification but I would strongly lean towards Barrow's Goldeneye...).

Hopelijk wordt de vogel nog teruggevonden en hopelijk heeft ze dan geen ringetje dat op gevangenschap duidt.

Groeten, Jan

Jaap Denee

Dat is leuk nieuws, Jan.

Dan wordt het inderdaad de moeite waard om te zoeken de komende dagen...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

laatvlieger

CiteerGeciteerd van birdpix.nl:


''Gebruiker: keizerjf  op Di 27 Feb 2007, 16:21
Wij volgen ook de discussie op waarnemingen met veel interesse. Daarop kunnen we niet zelf reageren, vandaar dat we het via birdpix doen.
Voor www.waarneming.nl en het forum moet je je beide apart inloggen (en dus een aparte account aanvragen). Ik weet niet of ze dit weten, daarom zeg ik het toch maar even.

Misschien dat ze dan ook de waarneming, op waarneming.nl in zouden willen voeren? Voorlopig maar als "determinatie onzeker" (hoewel ik ook wel geniegd ben om erin te geloven). Dan is de exacte locatie ook meteen voor iedereen duidelijk.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Edwin Russer

#24
CiteerDat is leuk nieuws, Jan.

Zeg maar gerust spectaculair nieuws mits de vogel natuurlijk niet een heel klein ringetje om de poten draagt,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JohanvantBosch

CiteerHopelijk wordt de vogel nog teruggevonden en hopelijk heeft ze dan geen ringetje dat op gevangenschap duidt.

Groeten, Jan
Het feit dat er twee in Groot-brittanie en/of aanverwante eilanden zitten, maakt het natuurlijk des te interessanter.
Oef!

Edwin Russer

CiteerHet feit dat er twee in Groot-brittanie en/of aanverwante eilanden zitten, maakt het natuurlijk des te interessanter.
Oef!

Ha Johan,

Waarvan één in Schotland, en mogelijk ook die andere in Ierland, in ieder geval al een paar jaar elke winter daar terugkeert. Ik heb dat volgens mij ergens een keertje gelezen maar corrigeer mij wanneer dit niet zo is.
Maar goed, dat maakt op zich helemaal niets uit, het kan net goed er eentje van de Amerikaanse populatie zijn. En zoals gezegd, de vogel terugvinden!
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Citeer
CiteerDat is leuk nieuws, Jan.
Zeg maar gerust spectaculair nieuws mits de vogel natuurlijk niet een heel klein ringetje om de poten draagt

Ben dan wel geen Fries, Edwin, maar het is een beetje de friese manier om hetzelfde te zeggen. En zoals Theo, Jan en jij hierboven al vaststelden: zonder het uitsluiten van ringen schiet je er nog weinig mee op.

De komende dagen is de wind west tot zuidwest 4-6. Dus hele Ketelmeerdijk is hoge wal. En verder de hele dijk van Lelystad naar Enkhuizen... ;)  Leuke klus!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

CiteerDe komende dagen is de wind west tot zuidwest 4-6. Dus hele Ketelmeerdijk is hoge wal. En verder de hele dijk van Lelystad naar Enkhuizen...  Leuke klus!

Precies, en als je dit ziet wordt je ook niet echt vrolijk,

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

redmar_woudstra

CiteerMaar goed, dat maakt op zich helemaal niets uit, het kan net goed er eentje van de Amerikaanse populatie zijn.
De vogels van Noord-Ierland en Schotland beschouw je dus als vogels van de Ijslandse populatie? Dat zou ik ook waarschijnlijk vinden, gezien de niet al te grote afstand, maar die populatie is toch standvogel?

De Faroer hebben 4 gevallen (van WPbirds.com):
Citeer
    4 records - 4 individuals until 2002:

     
    01. May 1944, Strondum, adult male     
    02. 27 January 1945 , Nólsoy, juvenile male     
    03. April 1949, Nólsoy, juvenile female     
    04. 24 November 1982 - 31 December 1982, Kirkjubøur, Streymoy, adult

Is alleen de populatie van de westkant van de VS/Canada (de pacifische variant) een dusdanige trekvogel, dat je eventueel zou kunnen verwachten dat die bij ons kan opduiken? Of is alleen de Ijslandse populatie sedentair en de vogels op Newfoundland e.o. niet?
(kaartje staat hier: http://whatbird.wildbird.com/img/4/2596/image.aspx )

Ik zou met mijn boerenverstand toch geneigd zijn te denken dat de Atlantische vogels (de Ijslandse én de Canadese) hetzelfde trekgedrag vertonen. Dus ofwel beide zijn sedentair of beide trekken. Volgens dit kaartje wordt er door de Canadese populatie wel enigszins getrokken, het gaat misschien niet om enorme afstanden, maar toch. Die overwinteringsgebieden liggen overigens wel op ongeveer dezelfde breedtegraad als Nederland, dus misschien dat een sterke westenwind/storm wat leuks heeft kunnen doen.  
groet,
Redmar