Verzamelen pissebedden

Gestart door Edwin Dijkhuis, februari 23, 2007, 12:07:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Dijkhuis

Kan iemand mij vertellen hoe ik pissebeden kan vangen? Bestaat hier literatuur over? Het lijkt me leuk om me hier eens in te verdiepen.
 
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Limosa

Volgens mij zijn deze het beste te vinden door op vochige plaatsen te zoeken. Bijv. onder hopen bladeren, onder stenen, in de kelder (keldermotten ;). wat betreft literatuur heb ik daar geen kaas van gegeten, maar met waarneming.nl kom je volgens mij al een heel eind!
Groeten,

Joachim

spinnenvrouw

Veel pissebedden zitten onder schors en onder stenen, dus als je ergens een plankje neerlegt heb je een week later al buit. En als je dat een heel jaar volhoudt heb je ook een idee van de fenologie.
Jacomijn Prinsen

Arp

#3
Hallo Edwin,

Er staan wat links bij de "determinatiesites" hier op waarneming.nl (ook onderaan) en ik ben zelf bezig hier wat bij elkaar te scharrelen, maar dat is nog een soepzooitje.

De afgelopen weken heb ik zelf ook zo nu en dan eens wat naar pissebedjes gezocht en ik vind ze vooral onder (erg) rotte stronkjes/plankes op de bosbodem en onder loszittende schors - maar ik heb (denk ik) ook pas drie verschillende soorten gevonden, dus wellicht zoek ik verkeerd. Er zijn bovendien (aardig wat) soorten landpissebedden die alleen aan de kust en/of oevers van rivieren voorkomen en weer andere soorten die bijvoorbeeld alleen in mierennesten leven.

Er is een oude wetenschappelijke mededeling van de KNNV (nr 31, van 1959) en een nieuwere (nr 221 van 1997) Het gerucht gaat dat die van die laatste dit jaar in een nieuwe versie zal verschijnen, alsmede een veldgids met foto's (?)
 
Polk, Ph. (1959) De landpissebedden (Isopoda oniscoidea) van België en Nederland, Wetenschappelijke Mededelingen, nr.31, pp.1-12. Hoorn: Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging (K.N.N.V.).

Berg, M.P.; Wijnhoven, H. (1997) Landpissebedden. Een tabel voor de landpissebedden (Crustacea; Oniscidae) van Nederland en België, Wetenschappelijke Mededelingen KNNV, nr.221, pp.1-80. Utrecht: Stichting Uitgeverij van de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging. ISBN 90 5011 103 3

.. maar beide zijn helaas niet meer normaal te bestellen. Polk heb ik bij een antiquariaat gevonden en Berg/Wijnhoven nog kunnen bestellen bij www.natuur2000.be (of even wachten tot later dit jaar dus?). Verder heeft het Staatl. Museum für Naturkunde Stuttgart een zeer algemeen (ook historische en waterpissebedden, en geen determinatielijsten), maar wel informatief boekje getiteld "Serie C, Nr. 17, Asseln" van Schmallfuss die ook de World catalog of terrestrial isopods (Isopoda: Oniscidea) (als PDF) publiceert. En zelf zit ik te denken om het boekje van Hopkin over de Britse landpissebedden te bestellen:

Hopkin, S. (1991) AIDGAP - A Key To The Woodlice Of Britain & Ireland. Slough: Richmond Publishing / Field Studies Council (FSC) vol.204 (reprinted from Field Studies, nr.7, pp.1-52). ISBN 1 85153 204 8

Voor het houden van de beestjes doet tot nu toe een grote platte bak met een laagje aarde, half vergane bladeren enzo en wat stukken zwaar vermolmd hout (stronkjes/schors) het heel aardig (allemaal lekker vochtig), maar ik houd ze niet lang - hoogstens een week ofzo en alleen om rustig te kijken wat er allemaal voor variantjes tussen zitten - daarna laat ik ze weer naar buiten. Nou ja, misschien heb je er wat aan.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Edwin Dijkhuis

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik kan ondertussen uit iemand anders zijn boekenkast  Berg en Wijnhoven lenen. Dus daar gaan we eerst maar eens mee aan de slag. het ging mij, naast het op naam brenegen, om een manier om actief pissebedden te verzamelen. Bijvoorbeeld met een aardappel waar je met een appelboor een gat in maakt. Dat schijnt goed te werken. Maar mogelijk zijn er meer manieren.

   
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Arp

Citeer... het ging mij, naast het op naam brenegen, om een manier om actief pissebedden te verzamelen. Bijvoorbeeld met een aardappel waar je met een appelboor een gat in maakt.
Kijk, dat vind ik nou weer een lollige tip  :D Zelf heb ik idd helemaal nog niet geprobeerd om ze te "lokken", maar ze alleen in hun natuurlijke schuilplaatsen opgezocht.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

characea

Ik dacht aan een soort terugslag kolf principe
slangetje die je in een erlenmeijer steekt met daarin weer een slangetje en aan dat slangetje zuig je heel ahrd zodat de pissebed in de erlenmijer komt.

(snap je dit of ben ik nu wel heel kripitsch bezig)

Arp

Citeer... slangetje die je in een erlenmeijer steekt met daarin weer een slangetje en aan dat slangetje zuig je heel hard ...
Zoiets als een "Verzamelzuigexhauster" of whatever. Kwam dat al een paar keer tegen en het lijkt een aardig idee, maar heb zelf zoiets nog niet geknutseld. Of het voor pissebedden werkt waag ik enigszins te betwijfelen - veel soorten kunnen zich behoorlijk aardig aan een oppervlak vastklampen en al helemaal als ze een nisjes hebben om (half) in weg te kruipen.

De aardappel is een leuk idee om ze te lokken (en meteen mee op te pakken), zo'n zuigtoestand zou  kunnen helpen om ze op te pakken. Voor mij werkt gewoon een stokje ofzo om ze wat te porren en op te jagen en een doosje om ze in op te vangen tot nu toe ook probleemloos (al krijg ik niet elk exemplaar dat interessant lijkt ook daadwerkelijk te pakken - maar ja, het moet een beetje sport blijfen hè; zo hebben de beestjes ook nog een kans ^_^  ).  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Edwin Dijkhuis

Het leuke van de aardappel is dat je een deel van de uitgeboorde plug (die je aan een kant weer terugstopt in de aardappel) kunt gebruiken om de pissebedden uit de aardappel te drukken.  
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Arp

#9
CiteerHet leuke van de aardappel is dat je een deel van de uitgeboorde plug (die je aan een kant weer terugstopt in de aardappel) kunt gebruiken om de pissebedden uit de aardappel te drukken.
Nog slimmer  :P
Ben sinds vandaag dan ook de trotse bezitter van die WM 221 - ziet er erg bruikbaar uit :wub: prachtige duidelijike tekeningen die in één oogopslag een hoop meer duidelijk maken dan de oeroude WM 31 - al was ik daar ook al er blij mee  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)