Rotsduif of Stadsduif?

Gestart door jpoulissen, juli 28, 2005, 09:34:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

jpoulissen

Hallo,

Gisterenavond tijdens een wandeling langs de bosrand vloog er opeens één duif op vanuit een net gemaaid korenveld. Normaal gesproken zitten hier altijd en allen maar houtduiven maar binnen een fractie van en seconde viel me op dat dit geen houtduif was.

Wat me het meeste opviel (buiten het ontbreken van de overduidelijke kenmerken van de houtduif) was een zeer opvallende witte stuit. Via de ANWB gids kom ik op een rotsduif óf een stadsduif.

Wie kan me helpen om het verschil te kunnen bepalen?

Bij voorbaat dank.

J Poulissen

Jan-Pieter

Hallo J. Poulissen, Rotsduiven vind je in deze contrijen niet dus die valt af. Maar heb je al gekeken bij de Holenduif? Die is snel gezien heel erg grijs en mist al het wit van de houtduif.

MVG JP

Rick van der Weijde

JP, de heer/mevrouw zegt een witte stuit gezien te hebben, en daarmee valt ook Holenduif af. De in Nederland levende Rotsduiven noemen we Stadsduiven. Heb even gekeken naar de Latijnse namen. Maar zelfs toevoegingen voor Stadsduiven zoals domestica worden vooralsnog niet geaccepteerd. Een Stadsduif is dus niets anders dan een ras van de Rotsduif.

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

jasper

Dan is de mogelijkheid dat het toch een Stadsduif is geweest. Komen ook wel vaker voor op weilanden of landbouwgronden (voedselzoeken) sommige stadsduiven lijken zeer sterk op Rotsduiven.

Jan-Pieter

Je hebt gelijk ik heb over de witte stuit heen gelezen.

Dan is het dus een "stadsduif" een ras dus ja.

MVG JP

laatvlieger

Het is onmogelijk geworden om in Nederland een wilde rotsduif vast te stellen omdat stadsduiven er precies hetzelfde uit zien, in feite zijn het zelfs rotsduiven..

De enige manier zou zijn om een geringde wilde rotsduif in Nederland te vinden, maar ga jij al die ringen checken?? En dan nog weet ik niet helemaal zeker of inmiddels stadsduiven ook al op dezelfde rotsen broeden als rotsduiven?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jpoulissen

Bedankt voor de vele zeer snelle reacties! Jammer dat er geen enkel verschil zit tussen stads- en rotsduif.

Het is overigens de heer.. maar ik was in de haast vergeten me even voor te stellen.

Nogmaals dank en ik zal nog vaak een kijkje nemen op deze site en waarnemingen vanuit Limburg door blijven geven!

Groeten,

Jos Poulissen  

Piter Anjema

Ik mis iets?

De meeste stadsduiven zijn gewoon verwilderde postduiven, die ook nakomelingen maken.

Zijn dan de postduiven ontstaan (gekweekt) uit rots duiven?

Rick van der Weijde

Naar mijn weten wel Piter. Er is inderdaad wel degelijk verschil tussen Stadsduiven en verwilderde gedomesticeerde duiven. Even een citaat uit de Broedvogelsatlas.

CiteerVogelaars, vogelbestrijders en het grote publiek zijn geneigd beide geringschattend op één hoop te gooien. Dat is onterecht. Stadsduiven bereiken immers  op eigen houtje hoge dichtheden in verstedelijkt gebied ondanks alle tegenwerking van mensen, broeden jaarrond onder soms ongunstige omstandigheden en doen aan positieve en negatieve partnerselectie binnen een brede waaier van uiterlijke kenmerken. Hun genetische flexibiliteit heeft de menselijk gestuurde selectie uit hun voorgeschiedenis (gedomesticeerde duiven) deels ongedaan gemaakt. Stadsduiven - niet gedomesticeerde duiven - zijn onderhevig aan natuurlijke selectie. Deze verschillen tussen Stads- en gedomesticeerde duiven zijn significant. De naam Stadsduif is gekozen omdat verwilderde duif verwarring oplevert met niet-teruggekeerde postduiven en ontsnapte tamme duiven.

Tot zover even mijn bijdrage weer.

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

tekenaar

Om het nog ingewikkelder te maken: enkele Nederlandse vogel-houders kweken rotsduiven die slechts enkele generaties afstaan van wilde voorouders. Het "overschot" laten ze in hun omgeving los. Er vliegen dus ook nog wat losgelaten "echte" rotsduiven door Nederland, die niet van "wildkleurige" stadsduiven en ook nauwelijks van "wildkleurige postduiven" te onderscheiden zijn. (Postduif heeft sterker ontwikkelde borstspieren, maar dat merk je pas als je hem in handen hebt en is in het veld niet bruikbaar als kenmerk).

Ik woon in Slovenie en hier komt de rotsduif wel voor. Tussen de rotsduiven zitten vrij regelmatig bonte exemplaren die zich als echte rotsduiven gedragen (schuw, en volkomen onafhankelijk van mensen/steden, broeden op kliffen en fourageren uitsluitend buiten de bebouwde kom). Uiteraard zijn dat ofwel dieren die "stadsduif" genoemd zouden moeten worden ofwel (x-de) generatie mengvormen tussen stadsduiven en rotsduiven. Het onderscheid is dus, ook in gebieden waar de rotsduif van nature voorkomt, niet 100% scherp te maken.

Uiteraard is het allemaal wel dezelfde diersoort...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/