Is dit het werk van de Essenbastkever ?

Gestart door ans, februari 21, 2007, 18:43:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

ans

Enige tijd geleden vond ik aan de rand van een bos boomschors van dode essen met mooie insneden en gaatjes,  en er zaten nog  kleine larfjes in.
Later ontdekte ik dat op de stam van de bomen diezelfde insneden en gaatjes voorkomen.
Enige informatie heb ik reeds verzameld, maar het fijne weet ik er nog niet van.

De houtsneden zouden zijn gemaakt door schors- of bastkevers.  
Elders bij Waarneming heb ik twee foto's betreffende dit onderwerp aangetroffen; op een van de foto's is een soortgelijke "houtsnede" ( broedbeeld) te vinden, zoals ik lees op een es.
Ik weet niet of het vermeldingswaard is:  op "mijn bomen" loopt de "moedergang" verticaal.
Ik zal proberen foto's te uploaden.

Zonnekoning

Hoi Ans,
Welkom op dit forum, ik zie dat je mijn raad hebt opgevolgd  ;) .
Mijn vermoeden is, dat de boom geen Es, maar een Iep is en dat het om de Grote Iepenspintkever gaat.
Ik ben benieuwd naar de andere foto's :lol: .
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Floppy

Ook ik zou zeggen dat het hier om de Grote Iepenspintkever gaat.
Zie foto van een soortgelijk broedbeeld.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

ans

Ja, het lijkt de goede kant uit te gaan.
Het is moeilijk om dode bomen te herkennen. In de buurt is met de laatste storm een iep omgewaaid; er zaten geen "tekeningen" op, wel gaatjes.
Ik zal proberen meer foto's te laden, maar straks lukte het niet.

ans


ans

De schors:
als het lukt 3 plaatjes,
gr. Ans.

ans


ans


ans

Heren,
is geen twijfel meer mogelijk na het zien van de foto's?
Het betreft vraatbeelden van de GROTE IEPENSPINTKEVER?

Ik heb nog  foto's met andere vraatbeelden  ter beoordeling/ advisering.
Deze schors heb ik op een andere plek gevonden, het is niet na te gaan van welke boom de schors afkomstig is.
AAN WELK SCHORSKEVER MOET IK HIER DENKEN?
Ik heb hier en daar eens gesnuffeld en vond enkele afbeeldingen van vraatbeelden(overigens weining beeldmateriaal te vinden).
Mij lijkt het te beantwoorden aan het vraatbeeld van de ESSENBASTKEVER.
(SoortenBank.nl)
Ik ben benieuwd naar uw commentaar.
Ans.


ans


Zonnekoning

De Grote Iepenspintkever staat niet op Soortenbank.nl. Zo staat die ook niet op de site van Insecten van Europa maar het naaste familielid de Grote Berkenbastkever weer wel. Erg slordig van ze en vandaar dat je moeilijk andere foto's kunt vinden.

Je kunt trouwens heel makkelijk je eigen berichten bewerken en eventueel verwijderen. Gewoon het knopje "Edit" aanklikken. ;)

Wat de andere foto's betreft kun je wel eens gelijk hebben. Het is wel handig om er een aparte vraag van te maken.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jan cuppen

De Nederlandse Soortenbank is in vele opzichten niet compleet. Dat is geen slordigheid, want dit werk is nog lang niet af.

Wanneer je onder de wetenschappelijke naam van de veronderstelde kever (Scolytus scolytus) op internet zoekt kun je vast wel wat afbeeldingen vinden van vraatbeelden. Ik heb er zelf te weinig verstand om hierover uitspraken te doen.

Het is niet echt verstandig om in een"draad" meerdere foto's van mogelijk verschillende bomen of insecten te plaatsen.

Succes!!!

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Floppy

#12
Hoi Ans,

CiteerIk weet ook niet hoe ik iets moet verwijderen.
Als je bent ingelogd in het Forum kun je je eigen berichten wissen (Delete rechtsbovenaan het bericht) of veranderen (Edit rechtsbovenaan het bericht).
Succes !  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

ans