Hoofdmenu

Meikever

Gestart door Phasmid, februari 25, 2007, 17:48:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Phasmid

Hallo,
Ik heb eergisteren een meikever en een meikever larf gevonden, nu al! De natuur is erg van slag want normaal komen deze toch pas veel later uit de pop? :huh:

Ik heb wat foto's van ze gemaakt:









gardensafari

Die larf is niets bijzonders. Meikevers doen jaren over hun ontwikkeling, en dus kun je altijd larven vinden. Dat imago vind ik wel bijzonder. Kan het zijn dat meikevers na het verpoppen nog een hele poost roerloos in een soort slaapstand ondergronds blijven alvorens in mei op te duiken...?
Sommige rupsen overwinteren zelfs in hun kokon en bewegen dus niet meer gedurende de winter. Toch verpoppen ze pas in het voorjaar erop. Misschien doen imagines van meikevers hetzelfde? Overigens: ik heb daar nog nooit van gehoord, dus waarschijnlijk dram ik maar wat.....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Th.Heijerman

#2
... de verpopping schijnt eind juni plaats te vinden en de popduur is ongeveer 2 maanden. Dus vindt de ontpopping ongeveer in augustus plaats. De meikever overwintert dus als imago. Ze kunnen actief worden als het enkele dagen 10-11 graden C is geweest en als het kouder wordt kruipen ze weer weg ...

Theodoor

gardensafari

Geen gedram, dus. Heerlijke info, Theodoor! Deze site zou zonder jou heel wat minder interessant zijn!
Toch merkwaardig dat ze zo lang stilzitten en dan precies in mei (want meestal klopt hun naam heel behoorlijk) gaan zwermen.
Je blijft je toch verbazen....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Th.Heijerman

... oef: ik bedoel niet overwinterd maar overwintert ...

gardensafari

Je kunt je eigen bijdrage aanpassen door op "edit" te klikken...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

characea

Dus we moeten op 31 december gewoon gaan graven om een echte volwassen meikever te kunnen scoren...!
Idd ook bedankt voor de info Theodoor..

Phasmid

Dankjewel Th.Heijerman! Hier heb ik wat aan B)

Imperator

Citeer... de verpopping schijnt eind juni plaats te vinden en de popduur is ongeveer 2 maanden. Dus vindt de ontpopping ongeveer in augustus plaats. De meikever overwintert dus als imago. Ze kunnen actief worden als het enkele dagen 10-11 graden C is geweest en als het kouder wordt kruipen ze weer weg ...

Theodoor
Citeer

erg leuk om dit soort informatie te lezen!  
vriendelijke groet,

Trees