zompmeisje?

Gestart door Gerrian, juli 27, 2012, 22:38:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Vanmiddag ben ik op zoek gegaan naar zompsprinkhanen op de plek waar ik ze vorig jaar een paar keer heb waargenomen. Ik hoorde vooral wekkertjes, maar op één plek ook een paar zompsprinkhanen. Ze lieten zich niet zo goed zien, maar uiteindelijk heb ik toch een mannetje gefotografeerd. Ik heb deze waarneming ingevoerd.
Maar ik wilde ook nog graag een vrouwtje. Uiteindelijk ging er eentje goed zichtbaar op een spriet zitten. Een paar foto's gemaakt, volgens mij de eilegkleppen er duidelijk op, dus gauw naar huis waar het waar het wat minder heet was.Maar toen ik thuis de foto's bekeek, constateerde ik dat het een nimf was. Nu is mijn vraag: kun je aan dit onvolwassen vrouwtje zien of het een zompsprinkhaan is?  De eilegkleppen zijn bleek, maar dat zijn de knieën ook, dus wie weet wat er nog verandert bij de laatste vervelling.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/70058167
Zompsprinkhaan - Chorthippus montanus gezien op 2012-07-27 Apeldoorn - De Maten - Eglantier
Foto's:



florisbrekelmans

Bleke knieen, maar toch al joekels van eilegkleppen: dit moet een zomp vrouw zijn. Deze foto's zijn handig om onderscheid tussen nymfen van zomp en krasser mogelijk te maken. Meer graag ;-)

Groet,

Floris

Fred Hustings

Was foto's van enkele weken geleden aan het opruimen en kwam weer dit nimfje tegen. Moest toen denken aan een zompsprinkhaan, zou dat kunnen of praat ik wartaal? Locatie nat grasland bij Arcen Lb.