Hoofdmenu

Cicade?

Gestart door Floppy, juli 26, 2005, 20:58:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze cicade (?) fotografeerde ik vanavond in m'n tuin.
Welke soort is dit ?
(ogen misschien wat onwerkelijk vanwege flitslicht).
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Deze zal ik deze week nog eens in alle rust moeten bekijken... Even geduld dus nog. Maar is het oog wel het oog?

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Daar zeg je wat !
Ik vond de poten al zo raar zitten. :rolleyes:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

robin

ik denk dat je "oog een druppel aan zn achterlijf is. ik denk dat ik ook 2 vleugels in een dakjesvorm zie ik zou zeggen een schuimcicade(de echte oogjes zijn grijs :D ) maar t is een gok hoor
groeten robin kraaij

Floppy

:lol:
Daar zou je zeker wel eens gelijk in kunnen hebben.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Ik kom er niet uit. Hij lijkt qua kleur sterk op de Schuimcicade (Philaenus spumarius), maar de vorm van de kop klopt niet. De schuimcicade heeft de kop veel meer naar voren rondlopend, deze lijkt, althans op de foto, een meer platte bek te hebben, zoals bijvoorbeeld het geval is bij de bloedcicades. Ik zou hem voorlopig maar opnemen als een Schuimbeestje - Philaenus spumarius, maar wel met een vraagteken, helaas. Cicades zijn een eigen discipline met niet zo heel veel kenners.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

't Is al mooi, dat ik de voor- en de achterkant inmiddels weet te onderscheiden :rolleyes:
Ik neem 'm op, zoals je voorstelt.
Dank !
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

robin

#7
is de bloedcicade niet een bepaalde schuimcicade of ligt dat nu aan mij? :o en je ziet de kop amper want hij staat met zn achterlijf naar de camera gericht.
groeten robin kraaij

Floppy

Ook de nymfen van de Bloedcicade (Cercopis vulnerata) produceren schuim, maar doorgaans zitten zij in groepen bijeen. De nymf van het zgn. Schuimbeestje (Philaenus spumarius) leeft solitair in de schuimmassa.
Er zijn nog wel meer cicades waarvan de nymfen in schuimmassa's leven.
het door mij aangeleverde exemplaar is in elk geval geen Bloedcicade, maar een  precieze ID is vooralsnog onzeker.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland