Gaffellibel Dommel

Gestart door florisbrekelmans, juli 27, 2012, 12:40:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick w

hartstikke leuk mensen!  :duim:

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

Ik vind t ook supergaaf. Goed werk!
Welke rivier volgt.....?  ;)

Platbuik

Keigave dag !
Wie daar gaat kijken moet wel vroeg zijn, want omdat de Dommel (en de Keersop al helemaal) zo smal zijn, valt de schaduw van het bos al snel over beide oevers. Ik was er al voor 11-en, en een uurtje later was de Gaffel er ook nog. Nadat we (Tim was er ook) de zuidelijke route heen-en-weer waren gelopen hebben we er geen meer gezien, ook niet meer op het stuk naar de monding van de Keersop.
Maar het ziet er fantastisch uit  :duim: , en een ei-leggend vrouwtje was voor ons ook nog een primeur! Heeft iemand al wat van de Tongelreep gehoord/gezien? Tip voor Johan: Tongelreep ;D

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

frankneijts

#33
Citaat van: Platbuik op augustus 01, 2012, 21:22:57 PM
Keigave dag !
Wie daar gaat kijken moet wel vroeg zijn, want omdat de Dommel (en de Keersop al helemaal) zo smal zijn, valt de schaduw van het bos al snel over beide oevers. Ik was er al voor 11-en, en een uurtje later was de Gaffel er ook nog. Nadat we (Tim was er ook) de zuidelijke route heen-en-weer waren gelopen hebben we er geen meer gezien, ook niet meer op het stuk naar de monding van de Keersop.
Maar het ziet er fantastisch uit  :duim: , en een ei-leggend vrouwtje was voor ons ook nog een primeur! Heeft iemand al wat van de Tongelreep gehoord/gezien? Tip voor Johan: Tongelreep ;D

's Middags kun je uitwijken naar o.a. de wat noordelijker gelegen goede stukken. Een heel groot stuk tussen monding Keersop en de camping bij de Volmolen ligt 's middags juist in de zon, zeker de oostelijke oever: hier had ik rond 16.30 1 Gaffel (net iets stroomafwaarts van de samenvloeiing, ter hoogte van een oude, in camou-kleuren geverfde caravan die op de westelijke oever staat.) Hetzelfde geldt voor behoorlijk grote delen ten noorden van de Volmolen (Dommelbeemden). Alleen moet je daar eigenlijk beide oevers aflopen omdat aan beide zijden open (weiland-)stukken worden afgewisseld met zwaar begroeide en maisakkers: hier zou een kano uitkomst bieden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

W.b. de Tongelreep is opmerkelijk dat juist in het laatste gedeelte, zeg tussen Aalst en centrum Eindhoven, de laatste 2,3 jaren 'ineens' Beekrombouten zijn opgedoken. Dat zou, om naar Gaffels te zoeken, mijn eerste keuze zijn als het om de Tongelreep gaat.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

florisbrekelmans

Mooi werk allemaal, dat belooft nog wat. Hoe lang zouden ze er al zitten?
Wat de Tongelreep betreft is ook het gedeelte aan het Achtereind in Aalst interessant voor de gaffel. Verder zuidelijk, richting de voormalige visvijvers, wordt de Tongelreep omzoomd met bos. Zou dit het ideale biotoop voor bronslibel zijn  :rolleye: ?   

marcel123

Citaat van: florisbrekelmans op augustus 01, 2012, 22:21:36 PM
Mooi werk allemaal, dat belooft nog wat. Hoe lang zouden ze er al zitten?
Het waterschap had ze niet in de monsters zitten..maar ja...het boek is ook nog maar pas uit.

JohanvantBosch

Citaat van: optilete op augustus 01, 2012, 22:37:43 PM
Citaat van: florisbrekelmans op augustus 01, 2012, 22:21:36 PM
Mooi werk allemaal, dat belooft nog wat. Hoe lang zouden ze er al zitten?
Het waterschap had ze niet in de monsters zitten..maar ja...het boek is ook nog maar pas uit.

Het is nu een enorm goed Gaffel jaar bij de Roer. Dat was het drie jaar geleden ook. Met een driejarige cyclus is het misschien een aardige veronderstelling dat in dat jaar beesten zijn uitgezworven richting Dommel? Volgens mij zijn aantallen zoals in dat jaar niet eerder echt voorgekomen. Maar ook dan kunnen beesten natuurlijk uitzwerven.

Misschien biedt het ook weer perspectieven voor België, waar de soort nu volgens mij niet voorkomt.

caliprobola

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 01, 2012, 22:43:15 PM
Misschien biedt het ook weer perspectieven voor België, waar de soort nu volgens mij niet voorkomt.
De soort is nog nooit vast gesteld in België en wij volgen de Nederlandse ontwikkelingen met veel aandacht en op de voet. Ik weet alvast van één iemand die volgende zaterdag gaat zoeken op het Belgische deel van de Dommel. Overigens hebben wij sinds vorig weekend ook eindelijk (na de overstekers aan de grensmaas begin deze eeuw) onze eigen rivierrombouten; 3 à 4 ex waargenomen in enkele dagen tijd op één plaats. Die gaffel kan er gerust nog bij :-)

JohanvantBosch

Citaat van: caliprobola op augustus 02, 2012, 12:37:17 PM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 01, 2012, 22:43:15 PM
Misschien biedt het ook weer perspectieven voor België, waar de soort nu volgens mij niet voorkomt.
De soort is nog nooit vast gesteld in België en wij volgen de Nederlandse ontwikkelingen met veel aandacht en op de voet. Ik weet alvast van één iemand die volgende zaterdag gaat zoeken op het Belgische deel van de Dommel. Overigens hebben wij sinds vorig weekend ook eindelijk (na de overstekers aan de grensmaas begin deze eeuw) onze eigen rivierrombouten; 3 à 4 ex waargenomen in enkele dagen tijd op één plaats. Die gaffel kan er gerust nog bij :-)

Ik duim voor jullie!  O0
Gefeliciteerd met de rivierrombouten...

nick w

Yo! leuk Pieter!

Groet,
Nick W

frankneijts

#41
Vandaag met Ruud Bouwman de oostelijke Dommel-oever tussen Volmolen en Loonderweg afgezocht waarbij we 1 wijfje vonden (http://waarneming.nl/waarneming/view/70246519), duidelijk een ander exemplaar dan dat van Lex c.s. vorige woensdag! Zie de beschadiging op de linkervleugel: http://waarneming.nl/waarneming/view/70158401 en vergelijk met deze van vandaag (bijlage)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bertusvr

Leuk Frank! Beestje breidt uit. Gisteren ook een waarneming van een vrouwtje in de Meinweg (zwerver?)

trogon

In België wil het (voorlopig) niet lukken.  :angry:
Zaterdag met twee groepjes van twee het ganse traject tussen Neerpelt en de Grens (5+ km) op en neer gewandeld; 22 soorten of zoiets, maar niet degene waar we op zoek naar waren...
Volgend weekend herkansingen!

Hoe zuidelijk is er in Nederland langs de Dommel al gezocht?
gr, Ward

frankneijts

Citaat van: trogon op augustus 06, 2012, 11:10:49 AM
In België wil het (voorlopig) niet lukken.  >:(
Zaterdag met twee groepjes van twee het ganse traject tussen Neerpelt en de Grens (5+ km) op en neer gewandeld; 22 soorten of zoiets, maar niet degene waar we op zoek naar waren...
Volgend weekend herkansingen!

Hoe zuidelijk is er in Nederland langs de Dommel al gezocht?

Begrijp van Floris (post 7 in dit draadje) dat hij v.a. Borkel & Schaft stroomafwaarts is gevaren. Geloof niet dat er iemand al (veel) zuidelijker heeft gezocht wat inhoudt dat er nog een paar hele interessante stukken Dommel tussen Borkel en de grens (Plateaux) onderzocht zouden moeten worden. Zal 's kijken of ik voor komend weekeinde nog wat mensen kan mobiliseren voor stukken Dommel en Tongelreep (eventueel ook Keersop) die nog niet 'gedaan' zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

Citaat van: frankneijts op augustus 05, 2012, 16:38:59 PM
Vandaag met Ruud Bouwman de oostelijke Dommel-oever tussen Volmolen en Loonderweg afgezocht waarbij we 1 wijfje vonden (http://waarneming.nl/waarneming/view/70246519), duidelijk een ander exemplaar dan dat van Lex c.s. vorige woensdag! Zie de beschadiging op de linkervleugel: http://waarneming.nl/waarneming/view/70158401 en vergelijk met deze van vandaag (bijlage)
Tof, Frank!!
Zaterdag hebben wij 200m oevers ten noorden van de Volmolen vanuit westerlijk perspectief bekeken (bij de ander oever staat "Verboden Toegang"), maar we waren te laat om het mooiste weer mee te pikken; ook de wind stond niet gunstig. Het stuk (zuidelijker) bij de camping ziet er inderdaad heel gunstig uit voor cecile.
We waren eerst (maar ook nog te laat) bij het Achtereind van de Tongelreep, alleen het stuk in het bos hebben we gedaan, en ook daar interessante stukken water gezien! :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

JohanvantBosch

Citaat van: Bertusvr op augustus 06, 2012, 10:24:41 AM
Leuk Frank! Beestje breidt uit. Gisteren ook een waarneming van een vrouwtje in de Meinweg (zwerver?)

Zelf zie ik waarnemingen in de Meinweg, 't Hoosden en aanverwanten als reguliere dispersie vanaf de Roer....
Zo zou de waarneming eerder dit jaar bij het Meerlebroek vergelijkbare dispersie vanaf de Swalm kunnen zijn....

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 07, 2012, 11:49:53 AM
Citaat van: Bertusvr op augustus 06, 2012, 10:24:41 AM
Leuk Frank! Beestje breidt uit. Gisteren ook een waarneming van een vrouwtje in de Meinweg (zwerver?)

Zelf zie ik waarnemingen in de Meinweg, 't Hoosden en aanverwanten als reguliere dispersie vanaf de Roer....
Zo zou de waarneming eerder dit jaar bij het Meerlebroek vergelijkbare dispersie vanaf de Swalm kunnen zijn....

De oorsprong van deze http://waarneming.nl/waarneming/view/43799628 is wat moeilijker te duiden denk ik......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op augustus 07, 2012, 13:01:16 PM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 07, 2012, 11:49:53 AM
Citaat van: Bertusvr op augustus 06, 2012, 10:24:41 AM
Leuk Frank! Beestje breidt uit. Gisteren ook een waarneming van een vrouwtje in de Meinweg (zwerver?)

Zelf zie ik waarnemingen in de Meinweg, 't Hoosden en aanverwanten als reguliere dispersie vanaf de Roer....
Zo zou de waarneming eerder dit jaar bij het Meerlebroek vergelijkbare dispersie vanaf de Swalm kunnen zijn....

De oorsprong van deze http://waarneming.nl/waarneming/view/43799628 is wat moeilijker te duiden denk ik......

Hmmm.... inderdaad.
De rest is uiteraard ook alleen maar theorie...  O0

Platbuik

Citaat van: frankneijts op augustus 07, 2012, 13:01:16 PM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 07, 2012, 11:49:53 AM
Citaat van: Bertusvr op augustus 06, 2012, 10:24:41 AM
Leuk Frank! Beestje breidt uit. Gisteren ook een waarneming van een vrouwtje in de Meinweg (zwerver?)

Zelf zie ik waarnemingen in de Meinweg, 't Hoosden en aanverwanten als reguliere dispersie vanaf de Roer....
Zo zou de waarneming eerder dit jaar bij het Meerlebroek vergelijkbare dispersie vanaf de Swalm kunnen zijn....

De oorsprong van deze http://waarneming.nl/waarneming/view/43799628 is wat moeilijker te duiden denk ik......
Die was onderweg naar Valkenswaard, denk ik.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

frankneijts

Gisteren langs de Tongelreep gezocht tussen centrum Eindhoven (instroom in de Dommel) en centrum Aalst. In dit gedeelte zeer fraaie stukken beek en onlangs heeft ook Beekrombout zich hier gevestigd. Helaas geen Gaffels gevonden maar het was (voor de middag) ook wat winderig en af en toe bewolkt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

Vandaag het stuk Dommel zuid van de Volmolen onderzocht, maar dit is geen plek voor oostenwind. Ondanks het zonnetje ook hier geen gaffels gezien. :wrong:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

ewoudploeg

Toevallig was ik in het zuiden. IK heb het stuk ten noorden van Volmolen eens bekeken. Helaas geen Gaffel, wel bizarre aantallen Weidebeek, mooie huidjes inclusief. Wat een schitterend riviertje zeg!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

trogon

zondag nog eens hetzelfde traject afgelopen - op m'n eentje (de rest was al ingeDommeld  O0).

Evenveel gaffellibellen als vorige keer...  :angry:

Derde keer, goede keer?!
gr, Ward

frankneijts

Citaat van: trogon op augustus 14, 2012, 22:16:17 PM
zondag nog eens hetzelfde traject afgelopen - op m'n eentje (de rest was al ingeDommeld  O0 ).

Evenveel gaffellibellen als vorige keer...  >:(

Derde keer, goede keer?!

Succes Ward!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


frankneijts

Inmiddels deze zomer 2 (10 juli en vandaag) zoekacties op de beste locatie van vorig jaar ondernomen maar helaas nog geen resultaat.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

trogon

zelf dit jaar ook al 3 keer gaan zoeken (aan de Belgische kant uiteraard), maar nog niet verder geraakt dan bronlibel, kempische heide etc.
Morgen misschien nog een poging...
Wat is de zekerheid trouwens dat die beesten er al niet langer zitten? Vorig jaar waren er toch nogal wat exemplaren om het eerste jaar te zijn, zou ik denken.
gr, Ward

frankneijts

Citaat van: trogon op augustus 03, 2013, 18:47:18 PM
zelf dit jaar ook al 3 keer gaan zoeken (aan de Belgische kant uiteraard), maar nog niet verder geraakt dan bronlibel, kempische heide etc.
Morgen misschien nog een poging...
Wat is de zekerheid trouwens dat die beesten er al niet langer zitten? Vorig jaar waren er toch nogal wat exemplaren om het eerste jaar te zijn, zou ik denken.

De suggestie van Johan (post 37 hierboven) vind ik wel een aardige Ward: 2009 als 'bronjaar' voor een nieuwe populatie langs o.a. de Dommel (en wellicht België?).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#59
Dit http://waarneming.nl/waarneming/view/78087992 is op zijn minst een verrassende vondst in dit verband... Opent perspectieven voor nog andere beken en beekcomplexen in ZO-Brabant en NW-Limburg zoals de Tungelroyse beek bijv. welke sowieso hier en daar een zeer rijke libellenfauna herbergt.
De stromende Peel-kanaaltjes met hier en daar een flinke populatie Beekrombouten, komen nu ook in beeld wat mij betreft!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'